חדשות    

ניו יורק תהיה העיר הראשונה בארצות הברית עם אגרת גודש – האם זה יעיל?

pixabay

עדיין לא פורסם גובה המס וכבר יש מתנגדים, מה אפשר ללמוד מהניסיון בעולם?

בעוד בארץ בקושי נלחמים בפקקים ושר התחבורה חוטף צעקות מהמבקר על עידוד נסיעה ברכבים פרטיים, ניו יורק צפויה להפוך לעיר הראשונה בארה"ב המטילה מסי גודש, לפי וול סטריט זו'רנל.

ההכנסות ממסי הגודש יחולו על מנהטן  ויוזרמו לרשות התעבורה העירונית לטובת שיפור שירותי התחבורה הציבורית.

בהצעת התקציב עדיין לא נכללים פרטים לגבי גובה המס או פטורים שיינתנו לנהגים מסוימים. למי שבכל זאת רוצה להיכנס למנהטן ברכב פרטי, הוא יכול עד 2021, אז תיכנס התקנה לתוקף. בשלב ראשון המס אמור להניב הכנסה גדולה שתאפשר לשדרג בהיקף של 15 מיליארד דולר בחמש השנים הבאות את מערכי הרכבת התחתית והאוטובוסים.

מס זה נוסף למסים אחרים בחוק התקציב,ובהם  המס המושת על עסקאות נדל"ן שיעלה ב־0.25% עבור עסקאות במגזר המסחרי שהיקפן עולה על 2 מיליון דולר.

מחוקקים רפובליקנים מתנגדים להעלאות המתוכננות במיסוי ומחיזוק כוחה של רשות התעבורה.  כך למשל חברת המועצה ניקול מאליוטאקיס, רפובליקנית מסטאטן איילנד, אמרה כי בכוונתה להצביע נגד חוק תקציב שייכלל בו מס גודש. "זה נושא חשוב מאוד שתהיה לו השפעה עצומה על תושבי ניו יורק, ולהעניק סמכויות לישות אחרת זו הפקרת האחריות", ציינה.

אגרות גודש בעולם

בלונדון אגרת גודש נגבית מכלי רכב מסוימים הנוסעים באותם חלקים של לונדון אשר נקבעו כאזורי אגרת גודש. אזור האגרה נקבע לפי כביש הטבעת הפנימי המקיף את מרכז לונדון באורך של כ-19 ק"מ.

בשבדיה מס מוטל על רוב כלי הרכב הנכנסים והיוצאים ממרכז סטוקהולם, בשוודיה המס יושם ב-1 באוגוסט 2007 לאחר תקופת ניסיון שנמשכה שבעה חודשים, מה-3 בינואר 2006 וה-31 ביולי 2006. וגובה המס נקבע לפי השעות שבהן כלי הרכב נכנסים.

כמו כן חלה אגרת גודש בסינגפור ובערים נוספות, ובהן מילאנו, אוסלו, גטבורג בשוודיה, ברגן בנורווגיה ודורהאם באנגליה.

כך או כך, מה שעולה מהמקומות שבהם אגרות הגודש הצליחו שאלו אינן פתרון קסם, והן נעשו כתוכנית כוללת לשיפור מערך התחבורה הציבורית בעיר לצד אלמנטים נוספים.

אגרת גודש – כנראה שלא תהיה ברירה