סיכום תוצאות הבנקים – הרווח במחצית זינק! הציבור מחכה להבטחה של כחלון
חדשות    

סיכום תוצאות הבנקים – הרווח במחצית זינק! הציבור מחכה להבטחה של כחלון

הבנקים הגדולים הרוויחו במחצית הראשונה 4.8 מיליארד שקל; פועלים מוביל עם רווח של 1.7 מיליארד שקל;  ההכנסות מעמלות – 7.4 מיליארד שקל

הבנקים הגדולים – פועלים, לאומי, דיסקונט, והבינלאומי פרסמו היום תוצאות כספיות למחצית הראשונה של 2015, והצטרפו לבנק מזרחי טפחות שפרסם בתחילת השבוע. התמונה שעולה מהתוצאות ברורה – המשק אולי בהאטה, רבים לא גומרים את החודש, אבל הבנקים מגדילים את הרווח!

הרווח הנקי המצרפי של חמשת הבנקים הגדולים במחצית הראשונה הסתכם ב-4.8 מיליארד שקל,  לעומת כ-3.5 בתקופה המקבילה בשנת 2014. הרווח הזה מגיע משני מקורות עיקריים – עמלות והכנסות מריבית.

העמלות  מכל הסוגים – עמלות ניירות ערך, עמלה על ניהול חשבון, עמלות על הקצאת אשראי וכו', הסתכמו במחצית הראשונה ב-7.4 מיליארד שקל, בדומה לעמלות בתקופה המקבילה אשתקד; ואילו ההכנסות מריבית הסתכמו ב-12.2 מיליארד שקל, ירידה קלה לעומת תקופה מקבילה אשתקד.  ההכנסות מריבית ירדו במקביל לירידה בשיעור הריבית במשק ובהתאמה ירידה בשיעור הריבית על הלוואות, כשמנגד עלה היקף ההלוואות.

למדריך חיסכון בעמלות

ולמרות שבשני מרכזי ההכנסות העיקריים של הבנקים – עמלות והכנסות ריבית לא היתה צמיחה, הבנקים כאמור הגדילו את הרווחים, בעיקר כתוצאה מרווחים בחברות המוחזקות (רווחים שאינם מהמערכת הבנקאית); רווחים מחברות כרטיסי האשראי, והמשך תהליך ההתייעלות.

בנק הפועלים ממשיך להוביל את המערכת הבנקאית בהכנסות מריבית ועמלות – הבנק הכניס הכנסות מריבית בסך של 3.8 מיליארד שקל, לעומת 3.5 מיליארד שקל לבנק לאומי; העמלות שגבה בנק הפועלים הסתכמו ב-2.6 מיליארד שקל, לעומת 2.1 מיליארד שקל לבנק לאומי.

בנק הפועלים הרוויח במחצית הראשונה 1.7 מיליארד שקל, בדומה לבנק לאומי, אלא שחלק גדול מהרווח של לאומי נובע מרווח חד פעמי בעקבות מכירה של מניות החברה לישראל וכן מרווחי החברה לישראל עצמה.

האשראי לציבור נטו שנתן בנק הפועלים הסתכם בסוף יוני ב-271מיליארד שקל, לעומת 264 מיליארד בסוף 2014. – גידול של 2.6%. הגידול נבע בעיקר מעלייה באשראי הקמעונאי, העסקים הקטנים והאשראי המסחרי. מול המימון שמספק הבנק, יש פיקדונות של הציבור בהיקף של 304.4 מיליארד שקל – גידול של 2.5% ביחס לסוף שנה.

סיכום דוחות הבנקים, מחצית 2015 (נתונים במיליארדי שקלים) – 

הפועלים לאומי מזרחי טפחות דיסקונט הבינלאומי סה"כ
הכנסות מריבית 3.8 3.5 1.8 2.1 1 12.2
עמלות 2.6 2.1 0.7 1.3 0.7 7.4
רווח נקי 1.7 1.7 0.58 0.52 0.25 4.75

בנק לאומי הרוויח במחצית גם 1.7 מיליארד שקל – הרווח הזה מושפע מהוצאה גדולה – 480 מיליון שקל, בגלל קנסות לרשויות האמריקאיות בגלל התסבוכת מול הרגולטורים בארה"ב , ומנגד נרשמו רווחים חד פעמיים – 420 כתוצאה ממימוש מניות החברה לישראל. כמו כן, נרשמו רווחים מפעילות החברות המוחזקות.

הרווח הנקי של לאומי בנטרול  הסעיפים החד פעמיים, הסתכם במחצית בכ-1.3 מיליארד שקל, הרווח השני בגודלו במערכת אחרי פועלים. לאומי גם שני לפועלים בהיקף תיק ההלוואות/ אשראי – פועלים כאמור מספק אשראי בסך 271 מיליארד שקל, ואילו לאומי ב-255 מיליארד שקל – עליה של 0.8% לעומת סוף שנה שעברה.

ובשורה תחתונה – הבנקים מרוויחים יותר מאשר בעבר (גם בנטרול אירועים חד פעמיים), וזו בשעה שהמשק מתקשה להתרומם, וזה כאשר הריבית בשפל – כאשר הריבית תעלה הבנקים תיאורטית אמורים להרוויח יותר (המרווח שהם גובים המבטא את הפער בין ריבית על אשראי לעומת ריבית שהם משלמים לבנק ישראל, יעלה) אלא אם שר האוצר משה כחלון יממש את הבטחתו – ויוזיל את העמלות והריבית שגובים הבנקים.