חדשות    

סעודיה מקצצת ב-50% את ייצור הנפט – המחירים צפויים לעלות

בעקבות תקיפת שני מתקני נפט בסעודיה על ידי מורדים מתימן אישר שר האנרגיה הסעודי  כי תפוקת הנפט תפחת זמנית ב-50%. ארה"ב הודיעה כי תשתמש במאגרי חירום אם יהיו שיבושים. כך לפי רויטרס

התקיפה הייתה של עשרה מל"טים את חברת הנפט הממלכתית "ארמקו". אחד מהם לטענת סעודיה הוא- המתקן הגדול בעולם לעיבוד נפט. נראה כי מדובר על הפסד של 5 מיליון חביות ליום – כ-5% מאספקת הנפט העולמית. סעודיה מייצרת 9.8 מיליון חביות נפט ביום.

"מתקפה מוצלחת באבקיק תהיה דומה להתקף לב גדול של שוק הנפט והכלכלה העולמית", אמר לרויטרס  בוב מקנאלי, מנהל רפידן אנרג'י גרופ ששירת במועצה האמריקנית לביטחון לאומי במלחמת המפרץ השנייה ב-2003. אנדרו מוריסון, סגן שר החוץ הבריטי שאחראי על המזרח התיכון וצפון אפריקה, אמר שהמתקפה "בלתי מקובלת לחלוטין"

ההתקפה נובעת מכך  שסעודיה מובילה את הקואליציה המוסלמית-סונית במערכה נגד המורדים השיעים בתימן, בתמיכת איראן.
גם  בחודש שעבר הותקף שדה נפט, ובחודש מאי תקפו מורדים תחנות שאיבה. שתי המתקפות גרמו לשריפות, אבל לא פגעו בייצור הנפט. אף שאיראן הכחישה את מעורבותה,, נציגים פוליטיים באיראן בירכו את המורדים על ההתנגדות.

להתקפה עלולה להיות השלכות משמעותיות על העולם כולו. סעודיה אחראית ליותר מעשרה אחוזים של תפוקת הנפט העולמי, כך שלמעשה כעת תצטמצם אספקת העולם כולו כאמור בכ-5% – 5.7 מיליון חביות. משמעות הדבר היא שמחיר חבית נפט עלולה לעלות בכמה דולרים, דבר שיכול בהחלט להשליך גם על מחירי הדלק.

לארמקו, החברה שמתקניה נפגעו בתקיפה, יש יכולת ליצור אספקה שנאמדת בכ-75 מאספקת הנפט העולמית. הצלחת התקיפה מעלה חששות כי החות'ים עלולים לנסות לפגוע בכל מכלית נפט שתעבור במצר הורמוז – שבו עוברת חמישית מאספקת הנפט העולמי.

אם הנפט לא יירד למחיר של 9 דולר לחבית, בעתיד לא יוכל להתחרות באנרגיה המתחדשת

מחיר הנפט הגיע ל-70 דולר לחבית