חדשות    

סקירת הנפט השבועית- הנפט יגיע גם ל-60 דולר לחבית ב-2021

FREEPIK

הכלכלן הראשי של לאומי, ד"ר גיל מיכאל בפמן, מתייחס בסקירת הנפט השבועית לעליה במחיר הנפט השבוע; "העלייה במחיר הנפט התרחשה בעיקר במחצית השנייה של השבוע והיא נבעה מאישור החיסון של חברת פייזר לשימוש חירום, מה שתרם למידת האופטימיות באשר לאפשרות של האצת ההתאוששות של הפעילות הכלכלית הגלובלית. זאת, למרות העלייה בתחלואה בארה"ב אשר באה לידי ביטוי הן במספר הנדבקים היומי אשר מתקרב ל-250,000 איש והן במספר הנפטרים היומי הגבוה אשר חצה את רף ה-3,000 איש."

בצד ההיצע מציין בפמן כי, "תפוקת הנפט של ארה"ב צפויה לרדת השנה יותר מהצפי שהיה בעבר, על רקע השפל ההיסטורי שנרשם בביקוש בשל התפשטות נגיף הקורונה והטלת מגבלות וסגרים במספר רב של מדינות. ה-EIA הפחית את תחזית הייצור לשנת 2020 ולהערכתו יצור הנפט של ארה"ב יקטן השנה ב-910,000 חביות ביום. כמו כן, יצרני הפצלים בארה"ב נפגעו קשה מאוד השנה ועד חודש אוקטובר 43 מהם הגיעו לפשיטת רגל."

בצד הביקוש, "הביקוש לדלק לתחבורה בארה"ב המשיך לרדת, בשל המשך שמירה על המגבלות ההדוקות במספר מדינות בארה"ב והוא הגיע לרמה הנמוכה ביותר שנרשמה מאז אמצע חודש יוני השנה. במקביל, הביקוש לדלק למטוסים ממשיך לעלות והוא מתקרב לרמה הגבוהה ביותר שנרשמה מאז תחילת המשבר."

 לעומת זאת "ברזיל היא אחת המדינות הבודדות בעולם, מלבד מדינות אסיה, שהביקוש שלה לנפט עלה ואף עבר את הרמה שהייתה לפני התפרצות נגיף הקורונה ולהערכתנו הביקוש אף צפוי לעבור את הרמה שהייתה בשנת 2019. זאת, על רקע הביקוש החקלאי והעלייה בניידות בכבישים."

בתחום הגז הטבעי, "להערכת ה-EIA, מחיר הגז הטבעי של ארה"ב בשנת 2020 יהיה 2.07 דולרים ל-MMBTU ובשנת 2021 מחיר הגז הטבעי צפוי להיות 3.01 דולרים ל-MMBTU. הצפי לעלייה חדה זו של כמעט 50% במחיר נובעת ככל הנראה מכך שבחלק ניכר משנת 2020 מחיר הגז של ארה"ב ירד במידה ניכרת וחריגה, אל מתחת ל-2 דולרים ל-MMBTU, והצפי הוא שבשנת 2021 הוא יחזור לרמה הרגילה, במיוחד בחורף הקרוב שלפי התחזית צפוי להיות קר מהרגיל. כמו כן, הצפי שממשל ביידן יתעדף שימוש בגז טבעי על פני נפט ותזקיקיו בשל שיקולי שמירה על איכות הסביבה יכול גם כן להשפיע על המחיר."

 עוד צוין בסקירה כי, "הפרלמנט הדני הצביע על הפחתת פעילות הפקת הנפט והגז בחוף הים הצפוני עד להפסקת הפעילות כליל בשנת 2050 וכן הוא מבטל את האישורים שניתנו לחיפוש וייצור מאגרי נפט חדשים. התמיכה בחוק הינה חוצה מפלגות וההצבעה עברה באופן רחב והיא צפויה לעבור גם את שאר האישורים הנדרשים." בפמן מסביר כי "דנמרק יכולה להרשות לעצמה לוותר על הפקת נפט וגז מאחר והיא מצויה בתהליך של מעבר לכלכלה המתבססת על דיגיטציה. כך למשל, חברת מיקרוסופט הכריזה על כוונתה להקים בדנמרק מרכז נתונים. מאמצים כאלו לגיוון מנועי הצמיחה ומעבר לכלכלה דיגיטלית עשויים להפחית את הפגיעה הכלכלית של הפסקת פעילות הפקת נפט וגז טבעי."

במבט קדימה מעריך בפמן כי "במידה וחברי OPEC+ יצייתו למכסות הייצור של הקבוצה ובמידה והקבוצה לא תבצע הקלה נוספת במכסות הייצור עד חודש מרץ 2021, אזי צפוי להיות עודף ביקוש מסוים במהלך הרביע הראשון של שנת 2021. ציות חברי קבוצת OPEC+ למכסות יחד עם יישום ראשוני של חיסון לנגיף הקורונה ונתוני הבטיחות והיעילות שיתפרסמו על חיסון האוכלוסייה באופן רחב, צפויים להיות הגורמים המרכזיים אשר ישפיעו על מחיר הנפט. במידה ונתוני הציות יהיו חיוביים והחיסון יתברר כיעיל ובטוח אזי אנו מעריכים כי מחיר הנפט צפוי לעלות עוד במהלך שנת 2021 ל-55-60 דולרים לחבית. זאת, בשל הצפי לעלייה בביקושים שינבעו מהחזרת הפעילות הכלכלית."