חדשות    

סקירת הנפט של לאומי: הביקושים באירופה לא מתאוששים

FREEPIK

ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, מעריך בסקירת הנפט והגז השבועית כי "התפשטות נגיף הקורונה באירופה מכבידה על הביקושים בשוק. באיטליה, ספרד וצרפת, תנועת המכוניות בכבישים המהירים נמוכה יותר מאשר הרמה שנרשמה לפני שישה שבועות ומגמה דומה של ירידת תנועת התחבורה נרשמה במספר ערים גדולות באירופה. כמו כן, החזרת המגבלות בחלק מהמדינות, במטרה להתמודד עם עליית התחלואה, מביאה לירידה בביקושים לתזקיקי דלק, מה שהביא לכך שמספר בתי זיקוק ברחבי אירופה הפחיתו את פעילותם. כמו כן, חברות תעופה אירופאיות מדווחות על כך שמספר ההזמנות לטיסות עד סוף השנה נותר נמוך מאוד, מה שמצביע על כך שהביקוש לדלק מטוסים צפוי להתאושש באופן איטי וכי עד סוף השנה לא צפויה עלייה בקצב ההתאוששות."

ביחס לשבוע האחרון מציין בפמן כי "מחיר הנפט מסוג BRENT ירד במעט לכ-41.07 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-23/10/2020 ומחיר חבית מסוג WTI ירד במעט גם כן לכ-39.67 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-23/10/2020."

בפמן מתייחס לבחירות בארה"ב ומציין כי "השוני בין שני המועמדים לבחירות לנשיאות ארה"ב שיערכו ב-3 שנובמבר, בולט במיוחד בכל הקשור לסקטור האנרגיה בכלל והנפט בפרט. הנשיא טראמפ היה מאוד מחויב לשוק הנפט במהלך כהונתו והוא השפיע על המתרחש בו. החל מהפחתה דרמטית של יצוא הנפט של איראן ושל ונצואלה, הגדלת מספר רשיונות קידוחי נפט ועד לגישור בין ערב הסעודית ובין רוסיה במלחמת המחירים וייצוב מחדש של שוק הנפט על אף שבריריות הביקוש.

להערכתנו, במידה וטראמפ יבחר לנשיאות, אזי הדברים לא צפויים להשתנות ושוק האנרגיה בארה"ב צפוי להמשיך להתאושש ואף להתרחב. אולם, במידה וג'ו ביידן יבחר לנשיאות, אזי צפויה להיות לכך השפעה שלילית הדרגתית על היצע הנפט האמריקאי בשוק. זאת, על רקע כוונותיו של ביידן לדרוש הגבלה משמעותית בזיהום האוור של קידוחי נפט וגז, צמצום קידוחי נפט וגז והתאמת התגמולים שחברות האנרגיה משלמות לנזקי איכות הסביבה שהם יוצרים. בנוסף, יתכן אף שביידן יטיל מגבלות מסוימות על שימוש בצנרת הולכת נפט, באזורים שבהם ישנו סיכון גבוה יחסית של פגיעה באיכות הסביבה."

במבט קדימה מציין בפמן "כאמור, במידה וג'ו ביידן יבחר לנשיאות ארה"ב, כפי שהסקרים מראים, אזי מדיניותו צפויה להביא לצמצום נוסף של היצע הנפט של ארה"ב. מדיניות זו, לצד האפשרות של התאוששות הביקושים בעתיד יכולה להביא באופן פרדוקסלי דווקא לעליית מחיר הנפט בטווח הקצר במקרה של נצחון דמוקרטי נרחב."

"בנסיבות כאלו, פער המחירים WTI–BRENT עשוי להצטמצם עוד על רקע הצפי לצמצום היצע ה–WTI, דווקא בעת שהביקוש לדלקים דלי גופרית, כפי שלרוב מאפיין את ה-WTI, יגבר על חשבון דלקים עתירי גופרית ממקומות אחרים בעולם. בטווח הארוך, עד לפיתוח בסיס נרחב של אנרגיה נקייה בארה"ב, תהליך שיארך שנים רבות, צפוי שלב מעבר, בטווח הבינוני, במשך שנים, של שימוש נרחב יותר בגז טבעי כתחליף לפחם ולנפט גולמי, אך כאמור, זאת בעיקר כשלב מעבר."

סקירת הנפט השבועית של בנק לאומי- הנפט לא צפוי להתאושש בקרוב

לאומי: הביקוש לנפט יחזור לרמה שלפני הקורונה רק בעוד כשנתיים-שלוש