חדשות    

סקירת נפט וגז שבועית- ניצחון של הדמוקרטים בארה"ב עלול להוביל לעליה במחירים לטווח הקצר

FREEPIK

ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, מעריך בסקירת הנפט והגז השבועית כי "לתוצאות הבחירות בארה"ב, לנשיאות ולסנאט, עשויות להיות השפעה מסוימת על מחיר הנפט. כרגע, הסקרים עדיין מצביעים על יתרון לטובת הדמוקרטים. היבטים מרכזיים במדיניות הכלכלית של הדמוקרטיים כוללים בין היתר: העלאת מס חברות בעתיד הרחוק יותר; סוגים שונים של "מס עושר"; הרחבה ניכרת של הוצאות ממשלה;  צמצום הוצאות הביטחון של ארה"ב; הפחתה מסוימת של מידת החומרה של עימותי סחר חוץ באופן הדרגתי ועל פני זמן; דגשים רבים של ממש על איכות הסביבה ומגבלות על ענפים מזהמים.

עוד יצוין כי, "המגבלות על ענפים מזהמים צפויות לבוא לידי ביטוי בטווח הקצר בצמצום של היקף חיפושי הנפט וקידוחים חדשים בארה"ב. מלבד צמצום פוטנציאל התפוקה העתידי של נפט גולמי בארה"ב, יתכן יישום של מגבלות על שימוש בצנרת הולכת נפט באזורים שבהם ישנו סיכון של פגיעה באיכות הסביבה. כך, האפשרות של צמצום נוסף של היצע הנפט של ארה"ב, לצד האפשרות של התאוששות הביקושים בעתיד יכולה להביא לעליית מחיר הנפט בטווח הקצר במקרה של ניצחון דמוקרטי נרחב, בפרט אם במהלך 2021 ימצאו תרופה ו/או חיסון בר-שיווק לקורונה, שיאפשרו מידה רבה יותר של ניידות גלובלית. מאידך, בטווח הארוך יותר ג'ו ביידן, בראש קונגרס דמוקרטי צפוי לנסות להחזיר את איראן להסכם גרעין בתמורה להפחתת הסנקציות של הממשל האמריקאי בנושא יצוא נפט והגדלת ההיצע האיראני בעתיד הרחוק יותר.

מחירי הנפט בחצי השנה האחרונה

"בנסיבות כאלו, פער המחירים WTI -BRENT עשוי להצטמצם עוד על רקע צפי לצמצום היצע ה– WTI לצד זמינות רבה של נפט מסוגים אחרים. התפתחות כזו עשויה להתרחש בעת שהביקוש לדלקים דלי גופרית, כפי שלרוב מאפיין את ה- WTI, יגבר על חשבון דלקים עתירי גופרית ממקומות אחרים בעולם. בטווח הארוך, עד לפיתוח בסיס נרחב של אנרגיה נקייה בארה"ב, תהליך שיארך שנים רבות, צפוי שלב מעבר, בטווח הבינוני, במשך שנים, של שימוש נרחב יותר בגז טבעי כתחליף לפחם ולנפט גולמי, אך כאמור, זאת בעיקר כשלב מעבר.

בפמן מוסיף כי "במבט קדימה לטווח הקרוב, מחיר הנפט יושפע מן הספקות בנוגע למידת המשך קיום ההסכם על ידי המדינות החברות בקבוצת OPEC+ ובעיקר מן ההערכות בנוגע להתפשטות המחודשת של וירוס הקורונה בעולם וההשפעות על הכלכלה העולמית. התפשטות הגל השני במספר אזורים והחזרת המגבלות בחלק מהמדינות, יחד עם הטלת סגרים מקומיים, צפויה להקשות על התאוששות הביקוש לנפט וייתכן שאף להקטינו.

במבט לסוף 2020, החוזים העתידיים מצפים לעליית מחירים מתונה בלבד לכ-43.0 דולרים לחבית BRENT ומחיר חבית מסוג WTI צפוי לעלות לכ-41.0 דולרים לחבית והחוזים העתידיים צופים עלייה מועטה עוד יותר, לכ-37 דולריים לחבית WTI וכ-38-39 דולרים לחבית BRENT. התחזיות של החזאים מדברות על עלייה משמעותית יותר לכ-50 דולר לחבית WTI בממוצע ב-2022-2023 וכ-54 דולר לחבית BRENT. לא מן הנמנע שתחזיות החזאים לוקחות במידה רבה את ההשפעות האפשרויות של נצחון דמוקרטי ובעיקר את ההתקדמות בדרך לקראת צמצום השפעתו של הווירוס בעתיד על הביקוש לנפט."

בנוגע לשבוע החולף מציין בפמן כי "מחיר הנפט מסוג BRENT ירד מכ-41.07 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-23/10/2020 לכ-36.90 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-30/10/2020 ומחיר חבית מסוג WTI ירד מכ-39.67 דולרים לחבית בסוף המסחר ב-23/10/2020 לכ-35.79 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-30/10/2020. ירידת המחיר התרחשה על רקע סופת הוריקן חמישית אשר פקדה את מפרץ מקסיקו והביאה לצמצום הפקת הנפט באזור וכן על רקע העלייה החדה בתחלואה בארה"ב ובמספר רב של מדינות אירופאיות והידוק המגבלות במספר מדינות. מה שעלול להקטין את הביקוש לנפט, שהיה, עד לאחרונה, בשלבים של התאוששות שברירית מהירידה החדה שהתרחשה במחצית הראשונה של 2020."

סקירת הנפט השבועית של בנק לאומי- הנפט לא צפוי להתאושש בקרוב

הדלק יוזל במוצאי שבת ב-12 אגורות לליטר