חדשות    

סקירת נפט שבועית- הנפט בשיא וצפויה עוד עליה קטנה

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, מתייחס בסקירת הנפט השבועית להחלטות מפגישת שרי האנרגיה של OPEC ולהשפעתן על מחירי הנפט:

"במהלך השבוע החולף, מחירי הנפט מסוג BRENT ומסוג WTI עלו. העלייה נבעה מההסכם שהושג בקרב חברי קבוצת OPEC+ על הקלה חלקית בלבד במכסות הייצור בתחילת שנת 2021, הצפויות לשמור על גירעון בשוק במהלך הרביע הראשון של 2021. זאת, לאחר שהיה חשש לאי הגעה להסכם בשל חילוקי הדעות בין חברי הקבוצה, מה שהיה עלול לגרום לעודף היצע במהלך הרביע הראשון של 2021."

מחיר הנפט מחודש אפריל

מחיר הנפט מחודש אפריל

בפמן מציין כי "ההקלה במכסות הייצור, בניגוד לדעת רוב המדינות החברות בקבוצת OPEC+ ובכללן ערב הסעודית ורוסיה, מרמזת על התחזקות כוחה של איחוד האמירויות בפרט אל מול ערב הסעודית. להערכתנו, במידה והסכם זה יכובד על ידי כלל חברי OPEC+ ללא חריגות, אזי הגדלת מכסות יצור הנפט בתחילת שנת 2021 ב-500,000 חביות ביום לא תערער את האיזון בשוק, וברביע הראשון של 2021 צפוי עדיין להיות עודף ביקוש אשר יביא לירידה במלאי הנפט הגלובליים."

בצד ההיצע בארה"ב, "ממשל טראמפ מאיץ את לוח הזמנים לחכירת זכויות קידוח נפט וגז טבעי בשמורת הטבע הלאומית הארקטית (Arctic National Wildlife Refuge) טרום כניסתו של ג'ו ביידן לתפקיד נשיאות ארה"ב, כך שהנשיא הנבחר לא יוכל לבטל את החוזים. זאת, לאחר שביידן הבטיח לשמור על שמורת הטבע ולא לאשר בה קידוחי גז ונפט חדשים אשר יפגעו במרקם הטבעי שבאזור."

בפמן מעריך כי "עם התקררות מזג האוויר, הביקוש לגז טבעי צפוי לעלות והוא צפוי להביא לעלייה חוזרת במחיר הגז הטבעי. בנוסף, הביקושים באסיה אשר, הביאו את מחיר הגז הטבעי באסיה לרמה הגבוהה ביותר של השנתיים האחרונות, תומכים בייצוא הגז הטבעי מארה"ב וכן במחיר הגז הטבעי של ארה"ב."

בהסתכלות קדימה יצוין כי "מחירי הנפט צפויים להיות מושפעים בעיקר מהנתונים שיהיו אודות למידת הציות למכסות של חברי קבוצת OPEC+ וכן מיישום ראשוני של חיסון בטוח, יעיל ובר שיווק, לצד השקת תרופות טיפול חדשות, הצפויים להביא לעליית מחיר הנפט במהלך השנה הבאה ל-55-60 דולרים לחבית."

 עוד הוא מוסיף כי "במבט למחצית הראשונה של 2021, החוזים העתידיים לא צופים שינוי משמעותי במחיר הנפט מסוג BRENT או מסוג WTI. התחזיות של החזאים לטווחים הארוכים יותר מדברות על עלייה לכ-51 דולר לחבית WTI בממוצע ב-2022-2023 וכ-54 דולר לחבית BRENT. נראה שתחזיות החזאים, הצופות עליית מחירים גדולה יותר מאשר הגלום בחוזים העתידיים, מעניקות משקל משמעותי לאפשרות של התקדמות של ממש בדרך לקראת חזרה של הביקוש לנפט לרמות "רגילות" (במהלך 2022-2023). לא מן הנמנע שההתקדמות לקראת שיווק חיסונים זולים יחסית, שניתן לשנע בקלות, ולהביא למדינות העולם המתפתח, כמו הודו שהינה יבואנית אנרגיה משמעותית, מהווה איתות חשוב לגבי פוטנציאל עליית הביקוש לנפט גולמי בהמשך ולהגדלת הסיכויים למימוש תחזיות השוק האופטימיות יחסית ואף מעבר לכך."

מחר בחצות הדלק יתייקר ב-9 אגורות לליטר

סקירת הנפט השבועי- החלטות באירופה עשויות להעלות עוד את מחיר הנפט