חדשות    

ענף השיפוצים – 13.3 מיליארד שקל בשנה; כמה משפצים ומהי עלות ממוצעת לשיפוץ?

סקר השיפוצים השנתי לבחינת שוק השיפוצים בשנת 2014 של מרכז הבניה הישראלי: 275 אלף בתי אב שיפצו את דירתם בשנת 2014 בסכום של 13.3 מיליארד שקל – גידול של 7% לעומת אשתקד

ברקע מחירי הדירות העולים, ישנן רבים שמעדיפים לחכות עם המעבר ובינתיים לשפץ – להוסיף חדר במקום מרפסת; לצבוע את הדירה; לארגן אותה מחדש. שיפוץ דירה הוא במקרים בים תחליף, אפילו תחליף מצויים למעבר לדירה גדולה או חדשה יותר. ענף השיפוצים בארץ עדיין פרוץ, לא ממש מוסדר, אבל מרכז הבנייה הישראלי מנסה לעשות בו סדר ולאט לאט זה עובד.

בשנת 2014 הישראלים שיפצו את בתיהם בסכום כולל של 13.3 מיליארד שקל, עלייה של 7% לעומת היקף הכספי של שוק השיפוצים בשנת 2013. כך עולה מסקר השיפוצים השנתי אותו עורך מרכז הבניה הישראלי, בשיתוף מכון גיאוקרטוגרפיה. הסקר בוצע לקראת תערוכת העיצוב הבינלאומית שמארגן מרכז הבניה הישראלי, שתתקיים בין התאריכים 26-28 למרץ 2015 בביתן 1 בגני התערוכה ת"א, ותהיה פתוחה לקהל הרחב ללא תשלום, כולל ייעוץ חינם במגוון תחומי הבניה  והשיפוץ.

עלות שיפוץ ממוצע הסתכמה בשנה החולפת ב-48,243 שקל, עלייה של 8% לעומת עלות השיפוץ הממוצעת ב-2013. העלות הממוצעת של השיפוץ כוללת את עלויות החומרים ועלויות העבודה (הסקר נערך ב-4 סבבי אומניבוס ברמת מובהקות 2.5 אחוז).

ישראל פסטרנק, מנכ"ל מרכז הבניה הישראלי, מציין כי "מניתוח רב שנתי של שוק השיפוצים הישראלי אנו רואים כי הוא מאופיין ביציבות בקרב בתי האב המשפצים. כך למשל שוק השיפוצים צמח בשנה החולפת, למרות מבצע צוק איתן בקיץ האחרון. לעיתים חוסר וודאות בשווקי הדיור מעלים משמעותית את שוק השיפוצים (משפחה תשפץ את ביתה ולא תעבור לדירה חדשה). עם ישראל אוהב להשקיע בבית, ואנחנו רואים זאת שנה אחרי שנה בכמות המבקרים  של אלפי המשפחות המבקרות בתערוכת העיצוב ובכמות ההולכת וגדלה של הנעזרים בשירותי הליווי והתכנון של מרכז הבנייה הישראלי".

שיעור מי שמשפצים או שיפצו במהלך השנה האחרונה עומד על 14% מכלל הציבור, המהווים כ-275,000 בתי אב, מתוך סה"כ של 1,992,900 משקי בית בישראל, מתוכם מעל   200,000 משפחות משקיעות יותר מ-10 אלף שקל בשיפוץ.

על פי הגדרות מרכז הבניה הישראלי, שיפוצים של עד 10,000 שקל הם כ"שיפוצים עונתיים", הכוללים תיקונים קטנים יחסית בבית כגון צבע. על פי הסקר עולה כי בשנת 2014 היו כ-71.5 אלף בתי אב ששיפצו את ביתם בסכום של עד 10,000 שקל, ויותר מ-200 אלף בתי האב הנוספים ששיפצו את ביתם במהלך השנה החולפת השקיעו יותר מ-10,000 שקל בשיפוץ.

מנתוני מרכז הבניה הישראלי עולה כי קרוב ל-50% מהמשפחות המשפצות עושות שיפוץ לחדרים בהם השיפוץ כולל אינסטלציה, חשמל ואיטום: מטבח, אמבט ושרותים.

58% ממי ששיפצו את ביתם במהלך השנה האחרונה שיפצו דירה הנמצאת בבניין מגורים משותף, זאת לעומת 36% אשר שיפצו בית צמוד קרקע. השיעור של המשפצים דירת מגורים בבניין לעומת בית צמוד קרקע הוא דומה לאורך השנים האחרונות בהן בוצע הסקר.

לדברי ישראל פסטרנק, מנכ"ל מרכז הבניה הישראלי, "בתמהיל בתי המגורים בישראל ישנם 25% של בתים צמודי קרקע. עם זאת מהסקר עולה כי כמעט 40% ממי ששיפצו את ביתם בשנה האחרונה הם בעלי בתים פרטיים. נתון זה מלמד אותנו כי בבית קרקע נערכים שיפוצים בתדירות גבוהה יותר  של אחת ל-5 שנים".

מסקר השיפוצים של מרכז הבניה הישראלי עולה עוד כי 24% ממי ששיפצו בית פרטי במהלך השנה האחרונה נזקקו להיתר בנייה, וזאת לעומת 76% שלא נזקקו להיתר. היחס בין הזקוקים להיתר לאלו שלא נשאר דומה יחסית לאורך השנים.כמות משפצי בתי הקרקע שהגישו בקשה להיתר כ-20,000 בתים. (בנייה בערים של צמודי קרקע בעיקרה מבוססת על שיפוץ מסיבי הכולל הריסה לעיתים ושינויים קונסטרוקטיביים מהותיים).

ע"פ נתוני מרכז הבנייה הישראלי יש בישראל -12,000 מעצבי פנים ואדריכלים שמתפרנסים משוק השיפוצים והבנה ביתך.

לדברי ישראל פסטרנק, מנכ"ל מרכז הבניה הישראלי, "המשמעות של כ-20,000 משפצים בתים צמודי קרקע המבקשים היתר בנייה, היא אינדיקציה לשיפוצים מסיביים יותר לעומת השנים הקודמות. בנייה זו תגבר לאורך השנים בין היתר בגלל תחלופות דיירים בשכונות פועלים ותיקות צמודות קרקע".