תיירות    

עושים טיול בירושלים? כך תוכלו לחסוך לא מעט כספים

לא חסרות סיבות לעשות טיול בירושלים. בירת ישראל היא לא רק הגדולה בערי ישראל, אלא גם המרתקת ביותר מבחינה היסטורית וגם תיירותית. מומלץ שכל ישראלי יגיע לירושלים לפחות מספר פעמים בשנה ויטעם מהמיטב שיש לה להציע. לא משנה אם אתם מחפשים טיול היסטורי, ביקור מעשיר במוזיאון, חוויית קניות (מישהו אמר שוק מחנה יהודה?) או פעילות שמתאימה לילדים, ירושלים מציעה עבורכם פתרון מצוין – כיאה לעיר המתוירת ביותר בישראל.

אבל מה אם רוצים לעשות טיול בירושלים ולחוות אותה תמורת המחירים הזולים ביותר שיש? במקרה הזה אתם צריכים לדעת מה לעשות, מידע שלמרבה השמחה נספק לכם במדריך הנוכחי.

מלונות

בשהות בת מספר שעות בירושלים אתם לא תצטרכו מלון, אבל בטיול בן לפחות יומיים – שאנחנו ממליצים בגדול לחשוב עליו – מלון הופך למובן מאליו. מיותר לציין שטווח המחירים של מלונות בירושלים הוא רחב מאד, ושהמחיר תלוי בגורמים דוגמת דרגת המלון, סוג האירוח, המיקום של המלון ואפילו התקופה בשנה בה מבקרים פה (בסופי שבוע, בחגים ובחופשות המחירים צפויים לעלות בכמה עשרות אחוזים). מכאן נובע שאם אתם מבצעים השוואת מחירים, יודעים לבחור נכון או מתפשרים באלמנטים שונים הקשורים למלון אתם יכולים לחסוך לא מעט כספים.

לכל חופשה יש מאפיינים משלה, כך שקשה לנו לטעון בפה מלא מה יהיו המחירים שאתם צפויים לשלם על מלון. התשלום ללילה אחד במלון או בפתרון אירוח ירושלמי אחר (צימרים, חדרי הארחה) בבדיקה שעשינו – נכונה לסוף חודש אפריל 2017 – הוא בטווח די רחב של מחירים. ברוב המקרים המחירים המחירים יהיו כ-400 שקלים לפחות ללילה, בעוד שבמקומות הנחשבים ולפעמים גם האיכותיים יותר אתם עשויים לשלם יותר מפי שניים ללילה. יש בירושלים מלונות שרמת המחיר שלהם היא נוחה יותר, עד 400 שקלים ללילה, אבל הם מהווים מיעוט ביחס לפתרונות הלינה מהקטגוריות היקרות יותר.

חפשו תמיד מבצעים של בתי המלון (באתרי המלונות או באתרים דוגמת Booking ודומיו), קופונים והנחות דרך כרטיסי האשראי, הנחות עבור שהות ב-X ימים ברצף במלון ועוד. חיפוש פשוט באינטרנט יאפשר לכם להיחשף להנחות מגוונת, למשל לילה שני ב-50% הנחה במלונות בירושלים והסביבה דרך האתר הזה.

בלב כל טיול בירושלים: אטרקציות

בירושלים יש כל כך הרבה דברים לעשות ולראות, כך שטיול של מי שרוצה באמת לחוות האת העיר צריך להתבצע לפחות מספר ימים. במהלך הביקור באטרקציות השונות של ירושלים תשמחו בוודאי לשמוע שחלק מהן לא מצריכות מכם להוציא אפילו שקל מכיסכם. הכותל המערבי מזמין כל יהודי לבקר בו ללא תשלום, וכך גם סיור החובה בחומות ירושלים, הגנים הבולטים של העיר (גן סאקר, גן הפעמון, גן "המפלצת" ועוד). אחת החוויות הגדולות בביקור בירושלים היא הטיול הרגלי בעיר, וטיול רגלי כידוע (ולשמחתנו) לא עולה כסף.

יחד עם זאת ברור שיש המון אטרקציות בירושלים שכן מצריכות תשלום, כשהאתגר כאן הוא לצמצם אותו כמה שניתן. החדשות הטובות הן שיש הרבה דברים לעשות את זה. דבר ראשון אתם יכולים לבדוק מהן ההטבות הניתנות בכרטיס האשראי ובמועדוני הלקוחות/החברים שלכם, כי סביר להניח שיהיו בהם אטרקציות ירושלמיות. כך למשל עשינו בדיקה כדי לראות מה מציעה לאומי קארד, ובין היתר ראינו מבצעי 1+1 על מוזיאון ישראל או על מעלית הזמן בירושלים (תמורת פינוק). מבצעים כאלה יכולים לחסוך לכם לא מעט. ללא הנחה מעלית הזמן עולה 54 שקלים למבוגר, וזהו גם המחיר של כרטיס מבוגר למוזיאון ישראל. אתם יכולים בהמשך לכך לחפש קופונים באתרים דוגמת גרופון או Baligam. בגרופון למשל מצאנו במועד הבדיקה (סוף מאי, 2017) סיור בשכונות ה"שטעטל" החרדי במחיר שמתחיל מ-38 שקלים (במקום 80) או סיור מוזל בשוק מחנה יהודה (מ-59 שקלים במקום 120).

המלצה נוספת היא לבדוק מהן ההטבות שניתנות לאוכלוסיות מוגדרות, למשל ילדים, סטודנטים, אזרחים ותיקים, בעלי תעודת נכה, בעלי כרטיס תושב בירושלים ועוד. אם נחזור למוזיאון ישראל, רואים הנחות משמעותיות: כרטיס ילד, אזרח ותיק, בעל תעודת נכה וכן מבקרים חוזרים במקום פעם שנייה בשלושה חודשים נהנים מכניסה בחצי מחיר, בעוד סטודנטים משלמים 39 שקלים ובעלי כרטיס תושב לירושלים 46 שקלים. לא חסרים למרבה השמחה מקומות בעיר שמעניקים הנחה או אפילו כניסה חינם לחיילים במדים.

בגן החיות התנ"כי בירושלים המחיר למבוגר הוא 55 שקלים, כשכרטיסים מוזלים יותר – 42 שקלים – מקבלים ילדים בגילאי 3 עד 18, סטודנטים, חיילים, שוטרים, גמלאים או נכים. אם אתם יכולים להתארגן בקבוצה (מהניסיון שלנו זה לא פשוט) זה יוזיל עבורכם את השהות, כך שמבוגר בקבוצה של מעל 25 אנשים משלם 42 שקלים וילד באותה קבוצה 34 שקלים.

דוגמא נוספת היא מוזיאון המדע בירושלים, עוד אחד מאתרי החובה שרצוי להכניס ללוח הזמנים של טיול בירושלים. הכרטיס הרגיל של מבוגרים ושל ילדים מגיל 5 הוא 45 שקלים, אבל יש אפשרות להנחות: כרטיס משפחתי ב-160 שקלים, חיילים, שוטרים, סטודנטים ונכים ב-37 שקלים, מבוגרים וילדים בעלי כרטיס "ירושלמי" ב-36 שקלים, ואזרחים ותיקים ב-22.5 שקלים. המחירים האלה נכונים לחודש מאי 2017 ועשויים להשתנות, אבל הם מאפשרים לראות את התמונה הכללית ואת אופציות החיסכון במהלך טיול בירושלים.

כמו כן מומלץ לנסות ולחפש מועדים בהם הכניסה מוזלת או ללא תשלום. דוגמא היא שבמוזיאון ישראל ילדים עד גיל 17, שבמצב הרגיל צריכים לשלם 27 שקלים, יכולים להיכנס בחינם בימי שלישי ושבת.

חנייה ורכב                                                    

עם כל הכבוד לטיולים הרגליים בירושלים, אם אתם לא מתגוררים בעיר אתם צריכים לחשוב איך להגיע אליה. במקרה של רכב אתם צריכים לקחת בחשבון את הדלק ובעיקר את החניה. ברחבי ירושלים יש מספר חניונים, אבל רמת המחירים בהם נוטה להיות גבוהה יחסית ויש בהרבה מקרים קושי למצוא חניה. רשימת החניונים בעיר מפורטת באתר של עיריית ירושלים, כולל מחירים ושעות פעילות, ואפשר לראות שבשהות ממושכת מדובר במחירים שעלולים להיות גבוהים: לפחות עשרה שקלים לשעה, לפעמים גם יקר מכך פי שניים. את התמונה יכולים להוזיל במקצת חניוני ה"חנה וסע", ששלושה מהם נפתחו בירושלים בשנים האחרונות. למיטב הבנתנו – על פי האתר הרשמי "בירושלים משפרים בתנועה" של עיריית ירושלים, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, הרשות הארצית לתחבורה ציבורית וצוות תכנית אב לתחבורה ירושלים – החניונים האלה נכון לעכשיו הם חינמיים, כשהתכנון הוא בעתיד להפוך אותם לחינמיים רק עבור נוסעי הרכבת הקלה. החניונים המדוברים נמצאים בכניסות השונות לעיר: בהר הרצל (ליד תחנת הקצה של הרכבת הקלה), בגבעת התחמושת ובפסגת זאב, ויש בהם מקום לכ-200-600 שקלים.

מהחניונים האלה מתניידים באמצעות התחבורה הציבורית הדי יעילה של ירושלים, כשגם כאן יש דרכים שונות להוזיל את המחיר. מומלץ כצעד ראשון להטעין נסיעות בכרטיס הרב קו, מה שיאפשר מעבר חינם בין קווים בפרק זמן של 90 דקות (כרטיסי הנסיעה הרגילים לא כוללים את האפשר לעבור בין קווים ולכן הם מומלצים פחות). אופציה אחרת לחיסכון היא לרכוש כרטיסי נסיעה. כרטיס נסיעה בודד ברכבת הקלה עולה נכון לחודש מאי 2017 5.9 שקלים. כרטיסיית שתי נסיעות מוצעת במחיר של 11.8 שקלים, כך שאין כאן למעשה הנחה לנסיעה בודדת שתהיה עדיין במחיר של 5.9 – כרטיס לנסיעה כפולה יוכל לחסוך לכם זמן ולא כסף. כרטיסי של עשר נסיעות לעומת זאת מגלמת הנחה במחיר. רוכשים אותה ב-47.2 שקלים, כך שהמחיר לנסיעה הוא כ-4.7 שקלים. כרטיסיית 15 או 20 נסיעות וכרטיסי החופשי חודשי יציעו אמנם הנחה נוספת, אבל הם יהיו פחות רלוונטיים לתיירים המגיעים לירושלים למספר שעות או ימים. גם במקרה של כרטיסי הנסיעה בסיטיפס אוכלוסיות מוגדרות זכאיות להנחה, ובעיקר אזרחים ותיקים או סטודנטים.

גם בכל הנוגע לכרטיסי האוטובוס בירושלים ניתן להוזיל את הנסיעה באמצעות רכישת כרטיסיה: בחברת אגד כרטיס בודד עולה 5.90 שקלים, כרטיס עם עשרה ניקובים 47.20 שקלים (כ-4.7 שקלים לנסיעה), כרטיס לזכאי/נכה עם 15 נסיעות עולה 59 שקלים (פחות מארבעה שקלים לנסיעה) וכרטיס ותיק או נוער עם 20 ניקובים עולה גם כן 59 שקלים (פחות משלושה שקלים לנסיעה).

כל המידע פה מאפשר להגיע למסקנה חד משמעית: אם יודעים מה לעשות, טיול בירושלים ממש לא צריך להיות יקר.

רוצים לחסוך גם בטיולים בחו"ל? מוזמנים לקרוא מדריכי חיסכון נוספים שהכנו עבורכם.