שוק ההון    

עזריאלי – הרווח גדל ב-27%; עזריאלי.קום עדיין מפסידה 20 מיליון ברבעון

קבוצת עזריאלי סיימה את הרבעון הראשון עם רווח של 340 מיליון שקל

חר מליסרון קבוצת קניונים גדולה נוספת מפרסמת את דוחותיה לרבעון הראשון של 2109. קבוצת עזריאלי מסכמת את הרבעון הראשון של 2019 עם צמיחה בהכנסות משכירות ועלייה חזקה בשורת הרווח  – הפדיונות בקניונים רשמו צמיחה דומה לזו של מליסרון.

ה-NOIברבעון של הקבוצה — הסתכם בכ-340 מיליון שקל, לעומת 370 מיליון שקל ברבעון המקביל, צמיחה של 8%. ה-NOIמנכסים זהים רשם עלייה של 6% בהשוואה לרבעון המקביל.

שורת הרווח הנקי בנטרול השפעות חד פעמיות, ה-FFO, זינקה ברבעון ל-340 מיליון שקל, בהשוואה ל-266 מיליון שקל ברבעון המקביל 2018, עלייה של 27%. ה-FFO בנטרול פעילות הדיור המוגן טיפס ב-12% ל-290 מיליון שקל, לעומת 260 מיליון שקל ברבעון המקביל. בשורה התחתונה של הרווח הנקי מציגה קבוצת עזריאלי זינוק של 42% ל-370 מיליון שקל, לעומת 260 מיליון שקל ברבעון המקביל.

שיעור התפוסה במגזר הקניונים של הקבוצה עמד על 98%, שיעור התפוסה במגזר המשרדים בישראל עמד על מעט יותר: 99%. בחישוב החודשים ינואר אפריל (המנטרל את השפעות חג הפסח שחל בשנה שעברה בחודש מרץ והשנה בחודש אפריל)חלה עלייה של 3% בפדיונות הקניונים של עזריאלי, ועלייה של 3% בפדיונות הנכסים הזהים. .

מול נתוני מליסרון ועזריאלי, חברת RIS המנתחת את המידע של הקמעונאים לעומת זאת הראתה ירידה של 4% בפדיונות בשליש הראשון של השנה. הפער בין העלייה בפדיונות לפי מליסרון לנתוני RIS הוסבר בשוני בין הנתונים – RIS לא כוללת בתוכה את רשתות האופנה הבינלאומיות, אזורי בתי הקפה ובתי הקולנוע, שככל הנראה היו התורמים המהותיים לעלייה בפדיונות לפי נתוני מליסרון ועזריאלי. עוד עדכנה הקבוצה בדוחות שמגדל עזריאלי שרונה שווק במלואו – שטחי המשרדי אוכלסו ב-100% כאשר הנתון כולל אופציה לקומה אחת שניתנה לשוכר משמעותי שפוקעת בסוף 2019. בתפוסה מלאה הנכס צפוי להניב NOI של 210-200 מיליון שקל בשנה.

עזריאלי.קום מפסידה 20 מיליון שקל ברבעון; האם היא המענה המתאים לאמזון?

מול הרווח של המגזרים החזקים בעזריאלי, מגזר אחד הציג הפסדים. מדובר במגזר "אחרים" שמבטא את כל הפעילויות שהן לא בליבה או קטנות יחסית. בעזריאלי הפעילות הזו היא החזקה של 3% במניות לאומי ופעילות האתר – עזריאלי.קום. האתר אמור להיות תשובה לאיום ולפגיעה הצפויה בקניונים מצד האינטרנט ואמזון. בינתיים, האתר מסב הפסדים, הפסדים שניתן אמנם לראות אותם כסוג של השקעה/ עלויות הקמה. אבל הן כמובן משפיעים על השורה התחתונה, ומעבר לכך, היה כבר ניתן לצפות לפעילות משמעותית יותר מאשר מה שמדווח בפועל.

בפועל, המידע על האתר נמסר דרך ביאור המגזרים (שכולל כאמור את ההחזקה בלאומי). כל ה"אחרים" הניבו הכנסות של 10 מיליון שקל וגם אם נניח (הנחה ליברלית) שכל הפעילות היא של עזריאלי , הרי שמדובר במספרים לא בשמיים. אחרי קרוב לשנתיים של פעילות היה ניתן לצפות ליותר. מעבר לכך, המגזר הפסיד 15 מיליון שקל, וסביר שנרשם רווח כתוצאה מהחזקת מניות לאומי. אבל גם אם נהיה שמרנים ונתייחס להפסד של 15 מיליון שקל כהפסד של האתר של עזריאלי, הרי שמדובר על הפסד בקצב שנתי של 60 מיליון שקל. כנראה שהערכה קרובה יותר תהיה באזור ה-80 מיליון שקל.

בשנת 2018  כולה הפסיד מגזר "אחרים" 53 מיליון שקל. אז במגזר נכללו הההחזקות בלאומי וגם החזקה בלאומי קארד שתי ההחזקות הפיננסיות היו רווחיות, אבל גם אם נניח שלא, הרי שבמינימום הפסדי אתר עזריאלי הסתכמו ב=53 מיליון שקל. בפועל זה עשוי להיות משמעותית גבוה יותר.

אתר עזריאלי, כך על פי הנהלת החברה, מספק פלטפורמת מסחר מקוון, שמטרתה לשלב ולחזק את פעילות הקניונים ומרכזי המסחר, באמצעות פעילות אונליין ובדרך של מכירה משולבת ויצירת חווית צרכנות, בד בבד עם פיתוח פעילות הליבה במסחר המסורתי.

גם מליסרון מפעילה אתר כדי להתמודד מול הפגיעה בקניונים והרכישות באינטרנט, וגם שם נראה שלא מלקקים דבש; ובכלל – האתרים החזקים בתחום האופנה נמצאים בהפסדים. טרמינלX  של פוקס מפסיד, ועדיקה שהיא שחקנית יחסית וותיק בזירה האינטרנטית מתקשה לצמוח בשיעורים גבוהים, ומדווחת על הפסד בשורה התחתונה. וכל זה עוד לפני שאמזון הגיעה לארץ.

רוסאריו: המלצה על עזריאלי

דיסקונט ברוקראז': השורה התחתונה של מליסרון טובה משל עזריאלי