פועלים אי.בי.אי – מרוויחה אבל פחות; רבעון שלישי יהיה חלש
שוק ההון    

פועלים אי.בי.אי – מרוויחה אבל פחות; רבעון שלישי יהיה חלש

עופר גרינבאום

הדוחות הכספיים ברבעון השני של פועלים אי.בי.אי, אחת מחברות החיתום המרכזיות הפועלות בשוק ההון היו סבירים – רווח של 7.3 מיליון שקל על הכנסות מעל 20  מיליון שקל, ועדיין – מדובר על הרעה משמעותית לעומת רבעון ראשון ולעומת המצב בשנה שעברה. ההרעה נובעת מחולשה בשוק ההנפקות, חולשה שנמשכת גם לתוך הרבעון השלישי.

החברה מסרה כי  בהתחשב בחולשת שוק ההנפקות במועד דוח זה, במגמת הפדיונות בקרנות האג"ח שהתגברה לאחר תאריך המאזן, בעליית התשואות בשוק אגרות החוב הקונצרניות ובשים לב למיעוט ימי המסחר בחודש ספטמבר הקרוב, ברבעון השלישי של השנה יחול קיטון מהותי בהכנסותיה ביחס לשני הרבעונים החולפים ולרבעון המקביל אשתקד.

ברבעון השני  השתתפה החברה (באמצעות החברה הבת) בניהול 21 הנפקות, מהן 17 הנפקות לציבור (לרבות הפצה בישראל של הנפקה בארה"ב) ו- 4 הנפקות פרטיות, בהן גייסו המנפיקים כ- 12 מיליארדי ש"ח, וכן השתתפה ב- 3 עסקאות של מכירת מניות עבור בעלי שליטה בהיקף של כ- 3.1 מיליארד ש"ח, אשר בסה"כ הניבו הכנסות של כ-20.5 מיליוני ש"ח. זאת בהשוואה ל-27 הנפקות (בהן גייסו לקוחות החברה כ- 4.5 מיליארדי ש"ח), אשר הניבו הכנסות של 20.3 מיליוני ש"ח בתקופה המקבילה, ולעומת 119 עסקאות לגיוס כ- 41 מיליארד ש"ח, אשר הניבו הכנסות בסך 88.5 מיליוני ש"ח בשנת 2017 כולה.

בסה"כ השתתפה החברה במחצית הראשונה של שנת 2018 בניהול 57 עסקאות של הנפקות, לרבות הפצות בישראל של הנפקות בארה"ב ובלונדון) ובמכר מניות עבור בעלי שליטה, בהן גוייסו כ- 23.5  מיליארד ש"ח, אשר הניבו הכנסות בסך 41.6 מליון ש"ח, בהשוואה ל- 60 הנפקות, בהן גוייסו כ- 19.4 מיליארד ש"ח, אשר הניבו הכנסות של 51.9 מיליון ש"ח בתקופה המקבילה.

בראיה חצי שנתית, הקיטון בהכנסות החברה לעומת המחצית הראשונה של 2017 נובע בעיקר מתמהיל העסקאות אותן ניהלה החברה בתקופה המקבילה אשתקד שכלל יותר עסקאות של חברות נדל"ן זרות אשר שיעור הרווחיות הראשונה של 2018 .מהן היה גבוה יחסית, לצד מספר גדול יותר של הנפקות אקוויטי שתרמו לגידול בהכנסות החברה לעומת המחצית יצויין כי במחצית השנה הראשונה של שנת 2018 נבעו לחברה הכנסות בסך של כ- 5.6 מיליוני ש"ח מהנפקות חברות נדל"ן אמריקאיות נשוא הסכם הפשרה שנחתם בין החברה לבין מר ארז גולדשמידט באוקטובר 2017 .בהסכם נקבע כי שיתוף הפעולה בין החברה לבין חברת החיתום החדשה שבניהולו של מר גולדשמידט (שבה שותפים גם היועצים רפי ליפא וגל עמית) בניהול ההנפקות של מרבית חברות הנדל"ן הזרות שהיו בעבר נשוא שיתוף פעולה בין החברה לבין היועצים, יסתיים בסוף שנת 2018 .בסה"כ במחצית השנה הראשונה של 2018 הסתכמו הכנסות החברה מהנפקות של חברות נדל"ן ואשראי (BDC (אמריקאיות לסך של כ- 19 מיליוני ש"ח לעומת סך של כ- 37.5 מיליוני ש"ח בתקופה המקבילה אשתקד.

ברבעון השני של שנת 2018 היו לחברה הפסדים מהשקעות בזיקה לפעילות חיתום בסך 416 אלפי ש"ח, לעומת הפסדים בסך 93 אלפי ש"ח ברבעון המקביל.

ברבעון השני של 2018 רשמה החברה הוצאות מימון נטו בסך 0.8 מיליון ש"ח בעיקר בשל הוצאות בגין התחייבות המקביל ולעומת הכנסות בסך של 1.1 מיליוני ש"ח בשנת 2017 כולה. לרכישת מניות הון של חברה מאוחדת (חלק המיעוט בחברת החיתום), לעומת הכנסות בסך 0.2 מיליון ש"ח ברבעון הוצאות החברה הסתכמו ברבעון השני לסך של 9.6 מיליוני ש"ח לעומת סך של 5 מיליון ש"ח ברבעון המקביל ו-22.7 מיליוני ש"ח בשנת 2017 כולה. הגידול בהוצאות נובע מעלייה בעלויות יועצים חיצונים ומפיצים, מגידול בהוצאות השכר הקבועות בסך 0.7 מיליון ש"ח, הוצאות השכר הנובעות מהענקת אופציות לעובדים בסך 0.9 מיליון ש"ח ומגידול במענקי העובדים בסך 1.6 מיליון ש"ח.

במחצית הראשונה של 2018 הסתכמו הוצאות החברה לסך של 17.5 מיליון ש"ח, בהשוואה לסך של 17.9 מיליון ש"ח בתקופה המקבילה. הגידול בהוצאות השכר במחצית השנה הראשונה של 2018 הן ההוצאות הקבועות שגדלו בסכום של כ-1.3 מיליוני ש"ח והן ההוצאות המיוחסות לתגמול ההוני לעובדים בסך של כ-1.8 מיליוני ש"ח, לעומת מחצית השנה המקבילה אשתקד קוזז מקיטון בסכום דומה בהוצאות הנהלה וכלליות אשר נבע בעיקר מהפרשות לתשלומים לצדדים שלישיים בגין הנפקות חברות נדל"ן אמריקאיות ולתשלומי חובה אחרים.

הרווח לאחר מס ברבעון השני הסתכם לסך של 7.3 מיליון ש"ח לעומת 11.7 ברבעון המקביל ובהשוואה לסך 50.5 מיליון ש"ח בשנת 2017 כולה. במחצית הראשונה של 2018 הסתכם הרווח הנקי של החברה לסך של 15.6 מיליון ש"ח בהשוואה לסך של 26.1 מיליון ש"ח בתקופה המקבילה. הקיטון ברווח החצי שנתי (לעומת שנה קודמת) נובע מהקיטון בהכנסות החברה בין שתי התקופות.


במארס השנה מכר בית ההשקעות אי.בי.אי 10% ממניות חברת החיתום לבנק הפועלים  תמורת 17.2 מיליון שקל. לאחר העסקה מחזיקים אי.בי.אי ובנק הפועלים בכ-30.5% ו-29%  בהתאמה.

העסקה, נעשתה לפי מחיר של כ-9.2 שקל למניה ולפי שווי של כ-200 מיליון שקל לחברה.

לפני כשנה  יועצי ההנפקות הזרות, רפי ליפא וגל עמית, שהיו שותפים עם פועלים אי.בי.אי ים אי.בי.אי את עיקר ההכנסות והרווחים בשנים האחרונות, הודיעו על בשורה ארוכה של הנפקות של חברות אמריקאיות בארץ (בעיקר הנפקות אג"ח) הפסיקו את שיתוף הפעולה. במקביל,  הודיע המנכ"ל  ארז גולדשמידט, על עזיבתו לטובת הקמת חברת חיתום חדשה יחד עם ליפא ועמית, ואליו הצטרפו גם הסמנכ"לים אילן מוסנאים ונדב זיו. הדבר יצר משבר בחברה, וחשש של המשקיעים לירידה דרמטית ברוווחים.

אז נכון – הרווחים יורדים, אך נראה שעופר גרינבאום שהתמנה למנכ"ל החברה, הצליח לייצב את הפעילות של חברת החיתום, שנהנית גם מהיותה מנפיק ראשי של קבוצת הפועלים (שמגייסת בעיקר חוב)