מדריכי השקעות    

פיטר לינץ' – המשקיע שהשיג תשואה של 2700% ב-13 שנה

מעודכן ל-05/2020

עקרונות ההשקעה  של אחד המשקיעים הגדולים בהיסטוריה

פיטר לינץ' היה מנהל קרן ההשקעות מגלן, המנוהלת על ידי פידליטי. ב-13 שנים תחת ניהולה השיגה הקרן תשואה של 2700%. התשואה הזו ותורת ההשקעות שלו הכתירה אותו לאחד  ממשקיעי הערך הטובים בעולם.

הוא התמחה בהשקעות ועשה מאסטר בתורת הניהול באוניברסיטת פנסילבניה. אל פידליטי הגיע כמתמחה. לאחר שהפך להיות עובד קבוע הועסק כאנליסט מחקר. ב-1977 מונה למנהל הקרן האנונימית מגלן והגדיל את שווי הנכסים שלה מ-18 מיליון דולר ל-14 מיליארד דולר, בעיקר בזכות המניות פאני מיי, פורד, פיליפ מוריס, וולוו, ג'נרל אלקטריק, לווא'ס ועוד.

לינץ' כתב שלושה ספרים ובהם היסודות לתיאוריית ההשקעה שלו.

תשקיעו רק במה שאתם מבינים

לינץ' הגה כמה מונחים מרכזיים בתחום ההשקעות על פי הכלל "תשקיעו רק במה שאתם מבינים". כך קנה את לבם של משקיעים לא מקצועיים שאינם עסוקים בקריאת דוחות כל היום אלא משקיעים בענף היחיד שבו הם מתמחים.

עוד אמר שהמשקיע הפרטי יכול להרוויח יותר ממנהלי קרן כי הוא יכול לזהות השקעות טובות בחיי היומיום שלו לפני אנשי וול סטריט. הוא עצמו אמר שרוב רעיונות ההשקעה הטובים שלו לא הגיעו במשרד אלא בחיי היומיום, למשל בנהיגה.

אחד ממשפטי המפתח שלו הוא: "אם אתה שולט במתמטיקה של כיתה ה` זה מספיק כדי להצליח בבורסה".

נוסף על כך כתב בספריו:

"אם אתם מוצאים מניה ללא החזקות מוסדיות בכלל, או עם מעט החזקות מוסדיות, מצאתם מנצחת פוטנציאלית"

"מוטב להשקיע בחברה שכל אידיוט יכול לנהל אותה. במוקדם או במאוחר אידיוט כלשהו אכן ינהל אותה".

עקרונות נוספים שלו הם להעדיף את המגזרים המשעממים על החמים. כמו כל המשקיעים הוא מדבר על מחקר היסטורי של רווחי החברה ועל סבלנות לאורך זמן.

מאפיינים נוספים של חברות שאותם מחשיב לינץ`לחיוביים: חברה עם שם משעמם; חברה העוסקת בתחום משעמם או מדכא; חברה שרצות עליה שמועות שליליות; חברה בעלת צמיחה מהירה הפועלת בתעשייה בעלת צמיחה אטית; חברת נישה השולטת בפלח של השוק; חברה שפוצלה מחברה אחרת (ספין-אוף); חברה שיכולה להפיק תועלת מהתפתחויות טכנולוגיות, אך אינה מייצרת טכנולוגיה בעצמה; חברה שאינה זוכה לסיקור רב של אנליסטים; חברה שרוכשת מחדש מניות (Buy-back); חברה שבעלי העניין בה רוכשים את מניותיה.

הוא סיווג את החברות לפי גודלן ושיעור הצמיחה שלהן (ולעתים לפי טבע עסקיהן), והשתמש במערכת נפרדת של קריטריונים כדי לנתח את הקבוצות השונות. ההשקעה החביבה עליו הייתה ב"צומחות במהירות" – חברות שהרווחיות שלהן צמחה ב-20%-50% לשנה. שתי קבוצות נוספות שהוא התמקד בהן הן "חברות חסונות" – חברות גדולות שצמחו בקצב צנוע יותר, ו"צומחות לאט" – חברות בעלות צמיחה חד-ספרתית שאטרקטיביות בגלל דיבידנדים גבוהים.

המשקיע הנבון – עקרונות ההשקעה של בנ'מין גראהם