פיליפ פרוסט: "נדהמתי מכתב האישום"
שוק ההון    

פיליפ פרוסט: "נדהמתי מכתב האישום"

פיליפ פרוסט יו"ר טבע לשעבר ובעל השליטה באופקו, שחשוד על ידי רשות ניירות ערך האמריקאית (ה-SEC ) בהרצת מניות מגיב על החשדות – "נדהמתי מכתב האישום שהוגש נגדי על ידי רשות ניירות ער. אני מכחיש את ההאשמות שהועלו בו. מה שמטריד אותי במיוחד היתה החריגה של רשות ניירות ערך האמריקנית, ממנהגה לשלוח הודעה מראש על ההאשמות ולספק הזדמנות ראויה להשיב לשאלותיה לפני שמוגשת תביעה.

"אין דבר שחשוב לי יותר מהיושרה המקצועית שלי ואני גאה מאוד בתרומתי לפיתוח תרופות וכלי איבחון ששיפרו חיים רבים במשך עשרות שנים. אני מתכוון להילחם באישומים נגדי ולהילחם כדי לטהר את שמי"

כזכור, פרוסט נתבע על ידי רשות ניירות הערך האמריקאית, כשבמסגרת כתב האישום נגדו ונגד קבוצה של 10 משקיעים, כולל איש העסקים בארי הוניג,  הם מואשמים בביצוע מניפולציה במחירי מניות לאורך כחמש שנים. התביעה הוגשה גם נגד 10 חברות. על פי התביעה הנתבעים גרפו 27 מיליון דולר.

קבוצת המשקיעים, בהובלת הוניג, כך על פי רשות ניירות ערך האמריקאית – רכשה מניות של שלוש חברות, וקיבלה הנחות גדולות; לאחר מכן, גרמו המשקיעים לעלייה במחיר המניה באמצעות מסחר מניפולטיבי ופרסומים באתרים שונים כמו Seeking Alpha, וכן צעדים לא חוקיים אחרים. לפי הרשות, מדובר ב"מקרים קלאסיים של הונאה בסגנון pump-and-dump", כשהוניג עומד בראשה ומבצע את התיאומים עם השותפים האחרים. פרוסט בהודעתו טוען כי הוא השקיע במניות עם פיתוחים אמיתיים וחשובים.

מנכל אופקו נעצר בחשד להרצת מניות; המניה פתחה פער ארביטראז' שלילי של 20%

פרוסט בן 82 היה הבעלים של חברת התרופות הגנרית איווקס שנרכשה על ידי טבע בתמורה ל-7.4 מיליארד שקל לפני כעשור. הוא הפך לבעל מניות מרכזי בטבע וליו"ר שלה. במקביל הוא היה פעיל במניות ישראליות לרבות פרוטליקס ופרולור. פרולור מוזגה לתוך אופקו לפני מספר שנים והחברה הממוזגת המשיכה להיסחר בוול-סטריט ובבורסה המקומית.

הונו של פרוסט מוערך ב-2.5 מיליארד דולר.

 אופקו עצמה מסרה הודעה –  "רשות ניירות ערך האמריקאית  לא הגישה התראה לפני הגשת התביעה, שכוללת אי דיוקים חמורים. אם ברשות ני"ע היו מצייתים להליכים שהם קבעו ופעלו לפיהם בעבר, אופקו ופרוסט היו שמחים לספק להם מידע שהיה עוזר לענות על כמה מהשאלות שעלו בתביעה, כך שניתן היה למנוע את הגשתה. אופקו ופרוסט תמיד התגאו בכך שהם מצייתים לנהלי השקיפות הפיננסית בסטנדרטים הגבוהים ביותר, והם בטוחים שברגע שתושלם חקירה הולמת ועובדות המקרה ייחשפו לגמרי, הפרשה הזו תסתיים לטובה".