משפט    

פלשו לנכס במשך 26 שנה – יפונו בתוך 90 יום

תמונה:PIXABAY
מעודכן ל-05/2019

הפולשים טענו שהם בחסות דיור מוגן וכי רכשו את הדירה ממי שהתחזתה לבעלים, השופטת קבעה שלא הציגו ראיות ודחתה את טענותיהם

ארבעה דיירים פלשו לבניין בעיר העתיקה בצפת וטענו שהם תחת דיור מוגן, בית המשפט הורה להם להתפנות משם בתוך 90 ימים. השופטת קבעה כי אלו לא הוכיחו שיש להם זכות כלשהי בנכס –  גם לא כדיירים מוגנים – בין היתר כי לא טרחו לשלם דמי שכירות במשך 26 שנים ולא הסדירו את זכויותיהם מול הבעלים.

הנכס נרכש על ידי הבעלים כהשוא יודע שיש ארבעה פולשים שנכנסים ויוצאים מהנכס. כבר הבעלים הקודם ניסה לפנותם, הגיש תלונה על הסגת גבול ועוד, אך לא הצליח ולכן הוגשה התביעה.

בני זוג, שניים מתוך הארבעה, טענו כי קיבלו את זכות הדיירות המוגנת ממי שהתחזתה לבעליו, ושילמו לה דמי שכירות של 100 דולר בחודש. רק כשנפטרה התברר להם שלא הייתה הבעלים, אך הם לא מצאו את הבעלים החדש כדי לרכוש ממנו את הנכס. שני הדיירים הנוספים הצטרפו אליהם לאחר מכן.

הם טענו כי יש לראות בהם כדיירים מוגנים או לחלופין כמי שקיבלו רשות להתגורר בנכס לצמיתות, בהתחשב בכך שזה שנים ארוכות הם מתגוררים בו ואף השקיעו בשיפוצים כמיליון שקל.

בית המשפט דחה את טענתם וקבע כי נסח לשכת רישום המקרקעין  מוכיח באופן חותך כי התובע הוא בעליו החוקיים של המבנה, ולעומתו, הנתבעים לא הציגו כל ראיה לזכות כלשהי בנכס.

על  זכות הדיירות המוגנת, השופטת קבעה כי בגרסת הנתבעים התגלו סדקים.  השופטת הדגישה כי הנתבעים לא הוכיחו אילו זכויות היו לאותה אישה שהזכירה בנכס, כיצד היא העבירה להם אותן והאם ההעברה בוצעה על פי חוק.

יותר מזה, השופטת קבעה כי גם את הנתבעים היו מוכיחים שהם דיירים מוגנים הרי שזכותם ניתנת לביטול לנוכח העובדה שהפסיקו לשלם דמי שכירות לפני כ-26 שנה, והוכח כי אינם מתגוררים בנכס ברציפות שכן מרכז חייהם נמצא היום בירושלים.

לא הוכח שהדיירים קיבלו רשות להתגורר בנכס לצמיתות, וממילא בעל המקרקעין רשאי לבטל אותה בכל עת, ובפרט לנוכח אי תשלום דמי השכירות והעובדה שהנתבעים היו מודעים לכך שלא הסדירו באופן רשמי את זכויותיהם מול בעל הנכס הקודם. לכל אלה הצטרפו הוכחות בדבר נסיונות קודמים שננקטו לפינויים.

לכן קבעה השופטת כי אין לנתבעים זכות לקבל פיצוי על השקעותיהם בבית, מה גם שהם לא הוכיחו את העלויות בראיות בחוות דעת מקצועית. עם זאת, לנוכח הזמן הרב בו החזיקו בנכס, העניקה להם השופטת 90 יום לפינוי. הנתבעים חויבו בהוצאות של 10,000 שקל.

דיור מוגן: תחום פרוץ

המדינה מפספסת ירושות של מיליוני שקלים