פסגות: היחלשות האינפלציה היא כבר מגמה, אבל הדרך להורדת ריבית עוד ארוכה
חדשות    

פסגות: היחלשות האינפלציה היא כבר מגמה, אבל הדרך להורדת ריבית עוד ארוכה

אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות. צילום: רמי זרנגר
מעודכן ל-04/2023

מדד המחירים לצרכן לחודש מרץ הוא הפעם השנייה ברציפות של ירידה באינפלציה, ואפשר כבר לקרוא לזה מגמה. כך סבורים כלכלני בית ההשקעות פסגות בראשות האסטרטג הראשי אורי גרינפלד, ומוסיפים כי מדובר בהחלט בצעד בכיוון של עצירת העלאות הריבית בהחלטה הבאה של בנק ישראל ב-22 במאי.

לדבריהם, בבנק ישראל, כמו בבנקים מרכזיים אחרים אוהבים לעשות כל מיני חיתוכים לאינפלציה לפי סעיפים שונים במדד או לפי טווחי זמן שונים מתוך תקווה למצוא כמה שיותר כאלו שתומכים בהחלטות הוועדה המוניטארית. גם בהיבט זה, סביבת האינפלציה בישראל השתפרה במרץ לפי כמעט כל חיתוך. אינפלציית הליבה למשל נותרה ברמה של 5.10% ואינפלציית ענפי השירותים שהיא האיום המרכזי בעיני בנק ישראל ירדה מ-5.7% ל-5.4%. גם בחתכי הזמן השונים שעליהם בנק ישראל מסתכל יש שיפור כאשר האינפלציה החצי שנתית ירדה מ-5.0% ל-4.4% והאינפלציה ל-3 חודשים ירדה מ-4.8% ל-3.6%.

בצד המוצרים, אגב, התמונה נראית עוד יותר טוב כאשר האינפלציה ירדה מ-2.7% ל-2.2% כתוצאה מכך שמחירי המוצרים מושפע מההקלות בצד ההיצע שאחרי הקורונה. מחירי הריהוט, מוצרי החשמל הגדולים והרכבים מיד שנייה רושמים ירידה אחרי שמחירי השינוע בעולם ירדו בכמעט 90%.

עם זאת, אומרים בפסגות, לפני שפותחים את בקבוקי השמפניה, גם אם המגמה היא כלפי מטה, האינפלציה עוד רחוקה מהטווח העליון של היעד של בנק ישראל (3%) וייקח עוד זמן עד שנגיע לשם. לכן, גם אם בנק ישראל יעצור את העלאות הריבית (שוב, יש עוד מדד ונתוני תוצר עד ההחלטה הבאה), זו תיוותר גבוהה עוד תקופה ארוכה יחסית.

האינפלציה בישראל עקשנית יותר מאשר בארה"ב או אירופה ולכן סביר להניח שהריבית בישראל תופחת רק אחרי ארה"ב, כלומר לא לפני סוף השנה. בנוסף, למערכת השיקולים של בנק ישראל התווסף גורם נוסף שהוא חוסר הוודאות סביב נושא הרפורמה. מעבר להשפעה הישירה של חוסר הוודאות על שוק המט"ח ומכאן על האינפלציה, בנק ישראל גם מנהל את המדיניות המוניטארית שלו בהתאם לסיכונים הפיסקאליים. ככל שאי הוודאות נותרת גבוהה כך גם הריבית תצטרך להיות גבוהה יותר לאורך זמן.

לבסוף מציינים בפסגות כי אי אפשר בלי להתייחס למחירי הדירות (שהם לא חלק ממדד המחירים לצרכן) שרשמו במרץ ירידה ראשונה מאז יולי 2020. אחרי עליית מחירים של 35% בשלוש שנים יש ירידה של 0.2%! אפשר לומר שזה אור בקצה המנהרה אבל כדאי להדגיש שזה אור של נורת 10 וואט בקצה מנהרה של מאות מטרים שמלאה בערפל סמיך.

הודעת מודי'ס: האטרקטיביות של ישראל בעיני המשקיעים הגלובליים ירדה

באשר להודעה של חברת הדירוג מודי'ס על הפחתת אופק הדירוג של ישראל, אומרים בפסגות כי כשמדברים על דירוג אשראי של מדינה, כדאי לזכור שהכל יחסי. העובדה שאופק הדירוג של ישראל הוא יציב אומרת אמנם שדירוג האשראי של ישראל לא צפוי להשתנות בשנתיים הקרובות אבל אלו ממש לא חדשות טובות. לא רק שהורדת אופק הדירוג מ"חיובי" ל"יציב" מגדילה את הסיכוי לכך שאופק הדירוג יעודכן בעתיד ל"שלילי" אלא שהאפשרות להעלאת דירוג ירדה לעתיד הקרוב מהשולחן. זה לא שמישהו ציפה להעלאת דירוג בזמן הקרוב אבל לעצם שלילת האפשרות יש משמעות. מצבה הפיסקאלי של ישראל הוא מצוין ותומך באופק חיובי ובהעלאת דירוג. לכן, הצפי לכך שמתישהו דירוג האשראי של ישראל במודיס או בפיץ' יעודכן כלפי מעלה תמך בשנים האחרונות בתשואות האג"ח של ישראל ובשקל. עכשיו, כשברור שזו לא אופציה, האטרקטיביות של ישראל בעיני המשקיע הגלובאלי ירדה. סביר להניח, אומרים בפסגות, שגם בתרחיש החיובי בו מיד אחרי יום העצמאות נגלה שיש מתווה לרפורמה שמקובל על כל הצדדים, חברות הדירוג ירצו עדיין לראות כיצד מתווה זה מיושם והאם יש לו השפעות כלכליות לטווח ארוך לפני שהן יעלו את אופק הדירוג או את הדירוג עצמו.

אז מה הלאה? בניגוד למסמך שהוציאה לפני חודש, מודי'ס פחות התייחסה הפעם להשלכות של הרפורמה עצמה אלא בעיקר לדרך שבה הממשלה פועלת ולחוסר השקט החברתי. הסיבה שלכך היא כנראה ההפוגה הנוכחית בתהליך החקיקה וההערכות שהרפורמה, אם וכאשר תעבור, תהיה מרוככת ביחס למתווה הראשוני שלה. עם זאת, כפי שמודי'ס פירטו בסקירה הקודמת, הפגיעה בכלכלה וביציבות הפיננסית יכולה להיות תוצאה של מעבר של חברות ועובדים מתעשיית ההייטק לחו"ל, תהליך שקורה כבר כיום, גם אם בעוצמות נמוכות. תרחיש זה עלול להתממש גם אם אכן תתקבל בסופו של דבר רפורמה מרוככת שמקובלת על כל הצדדים. עצם העובדה שחוסר הוודאות הנוגע למדיניות הממשלה גדל יכול ואפילו צריך להשפיע על החלטות של חברות בינ"ל הפועלות בישראל. אבדן ההכנסות ממיסים כתוצאה מכך עלול להיות משמעותי ככל שתהליך זה נמשך ולהביא לגירעון "מבני" (כלומר לפני ההשפעה של מחזור העסקים) גבוה של 5% מהתוצר או אף יותר מכך. בהנחה שגם חברות הדירוג האחרות מבינות את זה, סביר להניח שגם הן יישרו קו עם מודי'ס ובמקרה הטוב יעדכנו את אופק הדירוג של ישראל בהחלטתן הקרובה.

מבחינת השווקים, בטווח הקצר להחלטה של מודי'ס לא צריכה להיות השפעה משמעותית שכן היא הייתה צפויה יחסית. אם כבר, במידה וחלק מהמשקיעים העריכו שאופק הדירוג ירד ל"שלילי", ייתכן שאפילו נראה תיקון בשער החליפין בימים הקרובים. עם זאת, ההחלטה של מודי'ס היא כאמור לא סוף הסיפור אלא רק חותמת על תהליך ארוך טווח בכלכלה הישראלית שבו פרמיות הסיכון צריכות להיות גבוהות יותר מבעבר, אם בשוק האג"ח ואם בשוק המט"ח.