חדשות    

פסגות מעריכים כי הריבית תיוותר ברמתה הנוכחית למשך זמן ניכר

מפרסמים סקירת מאקרו ושווקים: "בבנק ישראל נושמים לרווחה – הנתונים השוטפים מצביעים על כך שסביבת המחירים הממותנת נובעת משינויים (מבורכים) בצד ההיצע ולא מחולשת הביקוש המקומי"

פסגות מפרסמים היום סקירת מאקרו, וכותבים כי האומדן הראשון של הלמ"ס אשר פורסם החודש בישר כי המשק התכווץ ב-0.4% ברבעון השלישי של השנה, יחד עם זאת נתוני הצמיחה ברבעונים האחרונים עודכנו משמעותית כלפי מעלה כך שבסופו של דבר נתוני הצמיחה אף הפתיעו לחיוב במידה מסוימת.

פסגות כותבים גם כי בבנק ישראל נושמים לרווחה – הנתונים השוטפים מצביעים על כך שסביבת המחירים הממותנת נובעת משינויים (מבורכים) בצד ההיצע ולא מחולשת הביקוש המקומי. לאור זאת, מסתמן כי סביבת המחירים, גם אם תישאר מתונה, תהווה גורם פחות משמעותי בקבלת ההחלטות בניהול המדיניות המוניטרית מצד בנק ישראל. להערכת פסגות, הריבית תיוותר ברמתה הנוכחית למשך זמן ניכר. העלאת ריבית לא נראית באופק ומצד שני הסבירות להפחתת ריבית נוספת ו/או שימוש בכלים נוספים פחתה מאוד. אנו מעריכים כי בבנק ישראל ימתינו עד אשר הריבית בארה"ב תעלה בטרם יפעלו.

בארה"ב הצמיחה מהירה והצרכן נהנה ממחירי הדלק הנמוכים – בעוד שבשאר העולם הצמיחה איטית המצב בארה"ב שונה בתכלית כאשר הצמיחה ברבעון השלישי עמדה על %3.9 ושאר הנתונים שפורסמו במהלך החודש האחרון היו טובים ברובם והמשיכו לאותת על חוזקה של הכלכלה האמריקאית בכלל ועל חוזקו של שוק העבודה בפרט. מחירי הנפט ירדו ב-40% מאז חודש יולי – על פי לא מעט דיווחים, בין ארה"ב לסעודיה ישנה הצטלבות אינטרסים אשר גרמה ל-OPEC וסעודיה בראשה, לשמור על רמת התפוקה הנוכחית שלה ולא לקצץ כפי שהם נהגו לעשות בעבר.

באשר לאירופה – הנתונים הכלכליים שהתפרסמו במהלך החודש האחרון דווקא הפתיעו לטובה, אך עדיין מדובר על כלכלה שצומחת בקצב איטי מאוד עם חששות גוברים מדיפלציה כאשר הצמיחה עמדה ברבעון השלישי על 0.8% (במונחים שנתיים) והאינפלציה ירדה ל-%0.3 (בשנה האחרונה). בנוגע ליפן – אחרי שהתבשרנו על הגדלת תכנית ההרחבה הכמותית ביפן, פורסמו במהלך החודש האחרון נתוני הצמיחה במשק היפני אשר הפתיעו מאוד לרעה כאשר אלה הצביעו על התכווצות של %1.6 ברבעון השלישי. באשר לסין – הצטרפה השבוע באופן מפתיע לחגיגת הכסף הזול כאשר הפחיתה את הריבית לראשונה מזה שנתיים.ה-PBOC חתך את הריבית על הפיקדונות ב-25 נ"ב לרמה של 2.75%, ואת הריבית על ההלוואות לשנה ב-40 נ"ב ל-5.6%.