חדשות    

קבינט יוקר המחייה אישר המלצות וועדת לנג להגברת התחרות והסרת חסמים בייבוא

שר הכלכלה: "אנו נהיה הלוביסט של הצרכן הישראלי. המלצות הועדה יקלו על ייבוא ויזרימו לישראל מוצרים רבים מאד וירחיבו את התחרות שהיא הנשק החזק ביותר במאבק להורדת יוקר המחיה"

קבינט יוקר המחייה אישר המלצות וועדת לנג להגברת התחרות והסרת חסמים בייבוא. שר הכלכלה נפתלי בנט אמר היום בנוגע להחלטה: "אנו נהיה הלוביסט של הצרכן הישראלי. המלצות הועדה יקלו על ייבוא ויזרימו לישראל מוצרים רבים מאד וירחיבו את התחרות שהיא הנשק החזק ביותר במאבק להורדת יוקר המחיה".

עיקריי ההמלצות שאושרו:  התאמת שיטת הייבוא לנעשה במדינות המפותחות – משיטת פיקוח טרום יבוא לשיטה של פיקוח בשווקים (POST MARKET) וניהול סיכונים. מהלך זה יאפשר פתיחה משמעותית של השוק בתחומים מסוימים באמצעות מעבר להצהרת יבואן תוך שמירה על בטיחות המוצרים. בנוסף הומלץ כי משרד הכלכלה יתאם בין 37 רגולטורים האחראים היום על הייבוא בתחומם, בכדי ששיקולים של תחרות, יוקר מחייה והתאמה לנעשה בעולם יילקחו בחשבון. עוד הומלץ על  קידום יבוא מקביל – ההגבלים העסקיים יפעלו כאשר ישנו חשש ממשי לפעילות של יבואנים דומיננטיים שתכליתה לחסום יבואנים מקבילים.  בנוסף הומלץ על שקיפות ונגישות מידע – הקמת אתר אינטרנט שיאפשר לציבור לקבל את כל המידע על יבוא (מסחרי ואישי) באופן קל ופשוט לציבור.

המלצה נוספת נוגעת לוועדות התקינה של מכון התקנים – הגדלת מספר נציגי הממונה על התקינה או מטעמו המשתתפים בוועדות התקינה הציבוריות המתכנסות במכון התקנים הישראלי לשם קביעת תקנים וכן לקבוע בדין את השתתפותם כחברים קבועים בוועדות. יצירת נגישות לכל דורש לפרוטוקולים של ועדות התקינה במכון התקנים. בנוסף הומלץ על  סימון מוצרים – לתקן את צו הגנת הצרכן (סימון טובין), תשמ"א-1981, כך שתבוטל החובה לסמן מוצרי הלבשה בטרם יבואם, וסימונם יתאפשר במחסני היבואן.

באוגוסט 2013 מינה קבינט יוקר המחייה בראשות שר הכלכלה, נפתלי בנט, ושר האוצר, יאיר לפיד, וועדה לצורך בחינת הגורמים לפערים בין ישראל ומדינות ה –OECD בכל הנוגע ליוקר המחייה. 'הוועדה הבין-משרדית להגברת התחרות והסרת החסמים בייבוא', בראשות מנכ"ל משרד הכלכלה עמית לנג, וסגן הממונה על התקציבים באוצר, מר יונתן רגב, פעלה במשך כשנה במהלכה למדו ובחנו נציגי המשרדים השונים בוועדה – ממשרדי הכלכלה, האוצר, הבריאות, החקלאות והתחבורה – סוגיות של חסמים שלא נחקרו עד כה לעומק ברמת הממשלה בישראל.

בשל רמת המורכבות הגבוהה של לימוד הסוגיות הנידונות השקיעה הוועדה מאות שעות עבודה, קיימה 21 פגישות בהרכב רחב וכן קיימה פגישות פרטניות עם רגולטורים, עם יבואנים ועם בעלי עניין נוספים. בין השאר, נקטה הוועדה בפעולות נוספות, לרבות הקמת אתר ייחודי לשיתוף הציבור שבו רוכזו כ-450 פניות, רובן מיבואנים, שהעלו חסמי יבוא והצעות לשיפור; ניתוח כלכלי בשיתוף עם הרשות להגבלים עסקיים, רשות המסים, הלשכה המרכזית לסטאטיסטיקה (למ"ס) והבנק העולמי לשם זיהוי החסמים והמגמות הצפויות במשק; לימוד פרקטיקות בין-לאומיות בתחום היבוא וקיום פגישות עבודה וסמינרים עם מומחי רגולציה באיחוד האירופי. הועדה סיימה את בחינתה ופרסמה את מסקנותיה בדו"ח ב 9 לנובמבר, 2014.