חדשות    

פסגות מעריכים כי חברות הנדל"ן המניב יציגו ברבעון תוצאות סבירות

בחברת פסגות סבורים כי באופן כללי דוחות חברות הנדל"ן המניב יהיו טובים מבחינה תפעולית  ברבעון ה-3 השנה ולא יצביעו על שינוי מגמה בענף. עם זאת אין ספק שיש חששות מעל הענף (עודף ההיצע במשרדים, האטה שתפגע בהתרחבות של חברות, תחרות אזורית מתגברת בענף הקניונים וכן חשש מההאטה בצריכה הפרטית) אך החברות שאנו מסקרים הינן חברות חזקות מאוד ובעלות רכיב ייזום המהווה מנוע צמיחה ולכן פגיעה עתידית בתוצאותיהן (אם תהיה) לא צפויה להיות דרמטית בשלב זה. להערכתנו הענף מתומחר בצורה מלאה (לאחר מהלך עליות שהגיע בעקבות הורדת הריבית האחרונה) והמלצתנו על הענף הינה החזק (הורדנו המלצתנו למליסרון מתשואת יתר להחזק בעבודה זו בעקבות עקיפת מחיר היעד), כאשר המניה הזולה ביותר הינה אשטרום נכסים.

תוצאות החברות ימשיכו להצביע על יציבות יחסית בשורת ה-NOI עם השפעות שליליות הנובעות מעונתיות וממבצע צוק איתן. לא צפויים שינויים מהותיים בשווי הנכסים.מגמות אחרונות בענף (לפי חברות המחקר)

שיעור התפוסה הגבוה במרכז ת"א משאיר את דמי השכירות במשרדים ברמות גבוהות לביזנטיים, אך מורגשת ירידה קלה בדמי השכירויות בשל היקף בניה הגבוה בת"א ובסביבתה. מורגשים ביקושים במתחמי היי-טק. כרגע עודף היצע קיים בעיקר באזור בני ברק.

מסחרי- עדיין קיימים ביקושים גבוהים לחנויות במרכזי הערים ובקניונים. הגברת התחרות משפיעה מאוד במספר אזורים כגון באר שבע והצפון וההשפעה גורמת לחברות הקניונים לתת הנחות ו/או הטבות אחרות כגון השקעה בחנויות של הרשתות גם בנכסים חזקים יותר. מסתמנת ירידה מסוימת בפדיונות בחודשים האחרונים אך ישנה דיפרנציאציה בין הקניונים השונים.

לוגיסטיקה- רמת המחירים נותרת יציבה והיקף הביקושים גבוה.

מיעוט עסקאות בנכסים מובילים לאור פערים בין קונים ומוכרים – למוכרים אין סיבה למכור בשל הריבית הנמוכה ואי התאמת שיעורי ההיוון כלפי מטה.

צפי בענף משרדים: הדעות חלוקות בין גורמים שונים. ישנם גופים המעריכים כי עודף ההיצע המתוכנן כבר מוביל וימשיך להוביל לירידת דמי שכירות. גופים אחרים חושבים שהירידה תחל עם כניסת הפרויקטים שבתכנון (שלהערכתנו יהיה עיכוב בחלקם) כאשר קיים חשש מעודף היצע בעיקר באזור המרכז. להערכתנו על אף העובדה שההיצע החדש במרכז ת"א יהיה מוגבל בשנתיים הקרובות, דמי השכירויות יזלגו כלפי מטה (למעט אולי במבנים מובילים) ובמידה ותגבר המגמה של יציאת חברות ממרכז העיר אזי גם נראה ירידת מחירים משמעותית בת"א העשויה להשפיע על כלל השוק.

צפי בענף הקניונים: ישנם עדיין ביקושים גבוהים לשטחי מסחר בעיקר בנכסים המובילים וכניסה של רשתות בינלאומיות חדשות אך ישנו חשש כי תימשך ירידה בהיקף הפדיונות לאור ההאטה המסתמנת במשק, לצד המחאה החברתית המתגברת על יוקר המחייה וצמיחה הדרגתית (אך איטית) במכירות באינטרנט. נציין גם את הגדלת הלחץ שמפעילים השוכרים על הקניונים (מסתמנת מגמה של יצירת קבוצות אופנה גדולות שכוחן יגדל מול הקניונים). כל אלו יגרמו לקניונים ללכת יותר לכיוון השוכרים.