תיירות    

טיול לפראג: איך ניתן לחסוך?

מדריך לחיסכון בפראג – כך תחקרו את פראג בזול

פראג היא אחת הערים המומלצות ביותר לטיול באירופה. בירת צ'כיה, המכונה "עיר הזהב", מציעה יופי בכל קרן פינה. בפראג תמצאו ארכיטקטורה מרהיבה, מבנים היסטוריים חשובים, כנסיות, טירות, פארקים, גנים, מרכזי קניות ועוד. לפראג רצוי להקדיש מספר ימים לפחות, החל מסוף שבוע אחד ועד לכשבוע, כשבנקודת ההתחלה העיר נחשבת לזולה מרוב היעדים שאפשר למצוא – בטח באירופה.

אבל מה אם אתם רוצים לקחת את החיסכון עוד כמה צעדים קדימה? ליהנות מהקסם של פראג בעלויות סבירות עוד יותר? אספנו עבורכם כמה טיפים שיאפשרו לכם לגלות את יופיה של פראג בזול.

טיסות

טיולים בפראג חייבים להתחיל עם עלייה על טיסה שמגיעה ליעד הנכסף הזה. טיסות לפראג לוקחות אותנו לשדה משחק רחב, עם הרבה אפשרויות – כיאה ליעד כל כך פופולארי. ניתן להגיע לפראג בטיסות סדירות או בטיסות שכר (צ'ארטר), כאשר בכל אופציה צפויות להיות חברות רבות שמציעות את שירותיהן. טיסות לפראג בהמשך לכך יוצאות לכל אורך השנה, הן בתקופת השיא של התיירות והן בחודשים אחרים.

מועד ההזמנה של הטיסה משפיע במידה ניכרת על המחיר. בטיסות סדירות (בעיקר) המחירים זולים במיוחד בעת הזמנה מוקדמת, ועולים ככל שהמטוס מתמלא ומועד הטיסה מתקרב. בטיסות השכר ניתן למצוא דילים משתלמים בדקה ה-90, וזו דרך של רבים לצמצם עלויות. רבות מהטיסות המגיעות לפראג הן טיסות Low Cost בהגדרה שלהן: המחיר הבסיסי הוא זול מאד, שהשירותים הנלווים (אם רוצים אותם) מוצעים בתוספת תשלום. מרחק הטיסה הדי קצר מפראג, בשילוב של המחירים הנוחים של הטיסות, הופכים את האופציה של טיסות קונקשן לפחות רלוונטית. אם אתם רואים טיסות עם עצירת ביניים לפרק זמן סביר במחיר נוח, אתם יכולים לשקול את זה בחיוב.

מלונות

לא קשה למצוא מלונות בפראג, כיאה לעיר תיירותית כל כך. כדי למצוא מלונות אטרקטיביים במיקום נוח ובמחיר מנצח, צריך להשקיע קצת יותר. כלל האצבע שנכון בפראג כמו ברוב הערים האירופאיות האחרות הוא שמחירי המלונות עולים ככל שמתקרבים למרכז העיר ולאטרקציות התיירותיות הבולטות שלה – במקרה הזה מדובר בעיקר על כיכר העיר העתיקה וגשר קארל. מי שרוצה לחסוך לכן יוכל לבחור במלונות הנמצאים במרחק הליכה קצר מהמקומות האלה, ופשוט להתנייד רגלית רוב הזמן. פראג היא עיר נוחה מאד לשיטוט רגלי, כשבמידת הצורך התחבורה הציבורית שבה יכולה לעשות את העבודה.

עוד פרמטר שמשפיע על מחיר המלון הוא הדרגה שלו. יש לציין בנקודה הזו שפראג אינה ידועה באטרקטיביות של המלונות שבה. למרות שיש בעיר מלונות יוקרתיים, החלק הארי של המלונות הוא פשוט למראה, נמצא במבנים ישנים ולא כולל תנאים משופרים מדי של לינה. בהתחשב ברמה הבינונית של רוב המלונות מי שמכוון מראש לעבר מלונות בסיסיים מדי – נניח כוכב אחד או שניים – עלול להתאכזב ולגלות שהרמה אינה מספקת. בחירה של מלון שלושה כוכבים או ארבעה כוכבים תהיה אמנם יקרה מעט יותר, אבל תספיק לצרכים של רוב המטיילים. מה גם שבנקודת הפתיחה מחירי המלונות בפראג הם בהחלט סבירים.

אתרי תיירות

בפראג יש אטרקציות תיירותיות רבות, חלקן כרוכות בתשלום אבל חלקן הגדול לא. זוהי עיר שחוקרים אותה בעיר דרך הרגליים, עם מסלולי הליכה שיחשפו אתכם ליופי שלה. הרבה מאתרי החובה של פראג מאפשרים להתרשם מהם בלי שתצטרכו להוציא סנט מכיסכם: גשר קארל שהתייר הממוצע הולך עליו לפחות מספר פעמים במהלך הטיול, כיכר העיר העתיקה על מופע השעון שלה מדי שנה, כיכר ואצלב התוססת, רובע מאלה סטרנה שמזמין אתכם לשוטט בסמטאות שלו ועוד. ברובע המצודה יש אתרי תיירות רבים, כולל כמובן מצודת פראג, כשרוב המבנים זמינים לביקור תמורת סכום מינימלי של כמה יורו, או בחינם.

יש לציין שבכל אחד מהמקומות האלה תמצאו גם דברים לעשות בתשלום. בגשר קארל יש אמנים וגם רוכלים למכביר, בעוד שבכיכר העיר העתיקה יש מסעדות ובתי קפה (די יקרים ולא מומלצים ביחס לאופציות אחרות בעיר). בגבעת פטרין תמצאו מעבר לנוף מרהיב של העיר כולה מספר אטרקציות בתשלום, אפילו גבוה באופן יחסי לעיר. מגדל רוזלנדה שמציע נקודת תצפית יפה, מבוך מראות, פלנטריום ועוד.

יש בפראג לצד זה אתרים שהכניסה אליהם היא במחירים גבוהים יחסית. הרובע היהודי הוא מאתרי התיירות החשובים בפראג, בטח מנקודת מבט של ישראלי המגיע לעיר. יש שטוענים שמחיר האטרקציות השונות בו גבוה, או אפילו לא פרופורציונלי. חשוב לשים לב תמיד כיצד ניתן להוזיל את העלויות, כי אתרים שונים כן מציעים את זה. בגן החיות המפורסם של פראג, מהותיקים והמומלצים באירופה, תוכלו לרכוש כרטיס משפחתי (שני מבוגרים ושני ילדים בגילאי 3-15) שמוזיל את העלויות, כשלצד זה ילדים עד גיל שלוש נכנסים ללא תשלום. מומלץ תמיד לראות מהן ההנחות שמספק המקום עבור אוכלוסיות היעד: ילדים, סטודנטים, פנסיונרים ועוד. לא תמיד יקבלו את המסמכים ה"ישראליים" שלכם, אבל מומלץ לנסות ולהביא אותם אתכם. זה נכון במידה רבה במוזיאונים של פראג, שאמנם לא מוגדרים לרוב ברשימת אתרי החובה בעיר אבל בהחלט יכולים להיות מרתקים בתחומם.

עוד משהו שחשוב לזכור הוא שיש אתרים בפראג שמעניקים הנחות או אפילו כניסה חינם במועדים ספציפיים. אם אתם נמצאים בעיר ורוצים לקבל הנחה, אתם יכולים להתאים את הביקור לשעות האלה. במוזיאון המוזיקה של פראג, שיעניין בוודאי את חובבי המוזיקה, יש כניסה חינם ביום ב' הראשון של כל חודש. מדי פעם – למשל בתחילת הקיץ – כל המבנים של מצודת פראג נפתחים לציבור.

תחבורה ציבורית

אם בחרתם במלון במיקום סביר יחסית, אתם לא צפויים להשתמש יותר מדי בתחבורה הציבורית. עדיין ייתכן שתצטרכו לעלות מדי פעם על אוטובוס, מטרו או רכבת חשמלית – למשל כשאתם נוסעים לגבעת פטרין (או לרכבל שלוקח אליה), או לגן החיות המומלץ של פראג. מחירי התחבורה הציבורית בפראג הם סבירים בהחלט, ויש מספר דרכים לחסוך בהם.

ניתן לרכוש כרטיס חופשי יומי או כרטיס התקף לשלושה ימים, ושניהם מציעים הפחתה במחיר הכרטיס. במצב הרגיל, כרטיס התקף ל-30 דקות עולה נכון להיום 24 קרונות צ'כיות למבוגר או 12 קרונות לילדים בגילאים 6-15. כרטיס לשעה וחצי יעלה 32 קרונות צ'כיות למבוגר ו-16 קרונות לילדים בגילאים 6-15. בשני המקרים ילדים עד גיל שש נכנסים ללא תשלום. אם מתכננים לעשות מספר נסיעות ביום, הכרטיס היומי (110 קרונות למבוגר, 55 קרונות לילד) יוכל לחסוך לכם כספים, וגם הכרטיס התקף ל-72 שעות (310 קרונות צ'כיות). כלומר, ארבע או חמש נסיעות הופכות את הכרטיס היומי למשתלם, בעוד שבמצבים אחרים הוא די מיותר. עשו את החישובים שלכם, ובדקו מה מתאים עבורכם.

אוכל

תחום נוסף שרוצים לחסוך בו במהלך טיול בפראג הוא האוכל, חיסכון שיהיה משתלם כל עוד אתם לא נשארים רעבים. התנאי המרכזי הראשון הוא שמחיר המסעדות נוטה לעלות ככל שהן ממוקמות באזורים מבוקשים של פראג, לעיתים ברמה של מלכודת תיירים. בלב פראג, למשל בסמוך לכיכר העיר העתיקה, תמצאו מסעדות שגובות מחיר מופקע על אוכל די פשוט. מסעדות אחרות מציבות מלכודות, דוגמת חיובים של הלקוח על לחם ודברים אחרים שהוא לא היה מודע להם. אפשר לשבת במקומות האלה כדי לטעום מהאווירה, אבל מומלץ לא לבנות רק עליהן. לגבי כל מסעדה מומלץ לראות את התפריט, ורצוי לחפש ביקורות של סועדים קודמים. אם אתם מגיעים עם אינטרנט בטלפון החכם שלכם, תוכלו לקרוא ביקורות של מבקרים קודמים.

כשמגיעים למסעדה מומלץ לראות האם היא מציעה ארוחה עסקית, שיכולה להציע חיסכון לא מבוטל במחיר. אופציה אחרת היא לרכוש מדי פעם אוכל בדוכני הרחוב של פראג. לא תמצאו רבים מהם באזורים הפחות מתוירים, אבל הם יכולים לספק מזון איכותי במחיר הוגן.