פרופ' ליידרמן: מחירי הדירות יעלו ב-5% בשנה
חדשות    

פרופ' ליידרמן: מחירי הדירות יעלו ב-5% בשנה

פרופ ליידרמן

פרופ' ליאו ליידרמן, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים סבור שמחירי הדירות ימשיכו לעלות למרות העלאת המס על משקיעי נדל"ן. "העלאת המס על משקיעי נדל"ן אמנם צפויה לרסן במידה מסוימת  חלק מהביקושים לדיור, אך גם אחרי העלאת המס, שוק הדיור בישראל ימשיך להיות מאופיין בעודפי ביקוש לדירות  שתורמים לעלייה במחירי הדירות" – כך התבטא ליידרמן בנס הנדל"ן של משרד עורכי הדין שטיינמץ הרינג גורמן ומדרד רואי החשבון ארנסט אנד יאנג .

ובכמה הם יעלו?  ליידרמן מעריך – "מחירי הדירות יעלו  בקצב שנתי של 5% למרות העלאת מס הרכישה האחרונה. הריבית הריאלית האפסית וההיצע המצומצם של דירות היו ונותרו הגורמים הדומיננטיים מבחינת התפתחות מחירי הדיור.

"בהשפעת הבנקים המרכזיים באירופה וביפן תמשיך רמת הריבית בישראל להיות נמוכה מאד ותמשיך להמריץ ביקושים לדיור – וזאת גם אם הפד יעלה את הריבית בארה"ב השנה או בשנה הבאה. הריביות בישראל מושפעות בעיקר מהריביות הגלובליות, ואלה צפויות להישאר נמוכות לפחות בשנתיים הקרובות. הריבית הריאלית האפסית השוררת בעולם המערבי ובישראל תרמה להפיכת ההשקעות בנדל"ן ליותר ויותר אטרקטיביות -בין אם מדובר במשקיעים שרוכשים דירות להשכרה או חוסכים בודדים או במשקיעים מוסדיים, החיפוש לתשואה סבירה יותר מהריבית האפסית על אג"ח ממשלתי מוביל גורמים לאלה להשקעות בדיור, בנדל"ן מניב גם דרך קרנות ריט , בנדל"ן מסחרי, ובפרויקטים של תשתיות. זאת תופעה כלל עולמית, ואנחנו חלק ממנה".

והאם זה היה נכון להעלות את מס הרכישה למשקיעים? "רכישת דירה להשקעה הנה פעולה לגיטימית ביותר של פרטים ומשפחות המנסות למצוא אפיקי השקעה אטרקטיביים יותר מאג"ח ממשלתי. כיום, למשל, התשואה לפדיון על אג"ח צמוד של ממשלת ישראל לחמש שנים היא מינוס 0.2%, והתשואה הריאלית המתאימה לעשר שנים היא 0.45%. מבחינת החיסכון של משקי הבית, וכן עם המבט לעתיד ולתקופת הפנסיה, אלה ריביות שבוודאי יוצרות התעניינות משמעותית בנדל"ן. התהליך הזה, של מעבר להשקעות בנדל"ן, רחוק ממיצוי, בעיקר על רקע הצפי להמשך מצב הריבית הריאלית האפסית עוד זמן רב". ליידרמן כבר התבטא בעבר מספר פעמים ואמר שנצטרך להתרגל לריבית נמוכה. עכשיו נשמע שהוא אפילו מאמין בכך יותר. מנגד, בעולם מדברים על יציאה מריבית אפס, כשהפד בארה"ב צפוי לעשות זאת עוד במהלך השנה.

ליידרמן התייחס לתוכנית של כחלון להורדת מחירי הדירות. לגישתו – "עדיין מוקדם להעריך באופן כולל את התכנית של משרד האוצר, שהרי על פי ראש מטה הדיור המיועד, אביגדור יצחקי, מה שפורסמו עד עתה הם רק שני השלבים הראשונים בתכנית שתכלול חמישה שלבים, כולל התייחסות לדיור להשכרה. בכל מקרה, מכיוון שמחירי הדיור מאד מושפעים מהציפיות לגבי העתיד, ומכיוון שכדי שתכניות הממשלה יצליחו בהתמתנות העליות של מחירי הדיור מוטב שתכניות אלה ייתפסו בקרב  הציבור כאמינות, חשוב שהתכנית הממשלתית הכוללת תוצג כמקשה אחת מלאה מוקדם ככל האפשר. אחרת, ספק אם הצעות להחלטות ממשלה והודעות חלקיות, על כל שלב של התכנית בנפרד, יצליחו 'לשבור' את המומנטום של עליות מחירי הדיור ב-5% לשנה". קצב עליית מחירים של 5%, משמעו עלייה ריאלית של 4%. זה קצב גבוה. אבל ליידרמן דבק כאמור בעמדותיו. אולי הוא צודק, אולי הוא טועה, ומחירי הדירות ייבלמו, מה שבטוח שצריך תוכנית עמוקה ורחבה יותר לבעיות והצרות של שוק הדירות.