חדשות    

פרופ' רפי מלניק: "הציבור לא מרגיש את התפנית בשוק הדירות"; האם זה בכלל יקרה?

בראיון ל"גלובס", אמר פרופסור רפי מלניק, חבר בצוות הדיור בוועדת טרכטנברג ומחברי הוועדה המוניטרית בבנק ישראל (הוועדה שמחליטה על הריבית) – "התהליכים בענף הנדל"ן לוקחים זמן – זה לא מצב של 'זבנג וגמרנו', אין פתרונות מיידים ומכיוון שאין פתרונות מהירים, בשלב זה הציבור עוד לא מרגיש את התפנית שקרתה. מחירי הדירות היו בין הגורמים הראשיים להתפרצות המחאה, והתגובה בשוק הנדל"ן עוד לא מורגשת, כך שהתחושה היא שהציבור עוד לא קיבל מענה לדרישות הצודקות שלו. בינתיים, ענף הבנייה למגורים הגיב יפה לצעדים שננקטו, וכיום יש התחלות בנייה יותר מבעבר, כיום יש התחלות בנייה בהיקף של כ-44 אלף יח"ד בשנה, במונחים שנתיים. אם המגמה תתמיד לאורך כמה שנים, זו בהחלט כמות שנותנת מענה לצרכים הרגילים וגם למחסור המתמשך, שהביא לקפיצה במחירי הדירות".
לקרוא ולא להאמין. מלניק הוא אדם משכיל, הוא אדם רציני. הוא מאמין למה שהוא אומר. הוא יודע יותר טוב מכולם שעם הריבית כל כך נמוכה, הסיכוי שיקרה משהו בשוק הדירות למגורים, הוא קלוש. מה הוא מנפנף בהיצע הדירות – היצע הדירות זה לא בתחומו, לא באחריותו, לא קשור אליו, הוא לא שר השיכון והבינוי. זה לא ההישג שלו. זה הישג (קטן ממה שמתארים) של השר אריאל אטיאס.
מלניק רק מקלקל בהיותו חבר בוועדה המוניטרית שדואגת לריבית אפסית; בחודשים האחרונים הריבית היתה 2.5% ובחודש האחרון היא ירדה ל-2.25%, ובריבית כזו, מלניק ואחרים, לרבות, נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, בעצם אומרים לעם – לכו לקנות דירות, המשכנתאות מאוד זולות. הם אלו שאחראים לגל של רכישות בחודשים האחרונים; הם אלו שאחראים לגידול בהיקפי המשכנתאות. הם אשמים במחירי הדירות, אז איך יש להם את היומרה לבוא ולהגיד שהמצב יסתדר, שיש היצע דירות שהולך וגדל – רוצים לטפל במחירי המשכנתא, דאגו גם לרסן את הביקושים – זה הרי המנדט שלכם בתור חברי הוועדה המוניטרית, , ולא לטפל בהיצע הדירות.