חדשות    

פישר נלחם במחירי הדירות; למה הוא לא מעלה את הריבית?

פישר אשם בעליית מחירי הדירות. הוא והוועדה המייעצת/ קובעת את הריבית החליטו להוריד להפחית שוב את הריבית (ראו כאן – ריבית בנק ישראל יורדת ל-2.25%) וריבית כזו נמוכה על פני זמן כל כך רב, מתדלקת את מחירי הדירות –  אנשים שהתלבטו ברכישת דירה וחיכו לירידת מחירם, ירדו מהגדר ורכשו דירות גם (וכנראה בעיקר) מכיוון שהריבית מאוד נמוכה ובהתאמה המשכנתא זולה.

ועכשיו, פישר מנסה לתקן את המצב, הוא מבין שהתדמית הנקייה שלו ניזוקה והוא רץ לטפל במשכנתאות, אבל זה טלאי על טלאי. מי צריך את זה בכלל, ולמה מראש לא לדאוג לריבית גבוהה יותר. פרופ' סטנלי פישר, נגיד בנק ישראל שוקל צעדים כדי לייצב את שוק הנדל"ן. על פי ההערכות, הכוונה לנקוט בשני צעדים – הצעד הראשון, קביעת  מגבלה על שיעור ההלוואה/ משכנתא מסך ערך הנכס (LTV – Loan To Value) ברף של 60% עד 67% לכל היותר; והצעד השני, הגדלת ההפרשה של הבנקים בגין הלוואות דיור (משכנתאות). ברגע שהבנקים יגדילו את ההפרשות שלהם על משכנתאות כאלו, התמריץ שלהם לספק משכנתאות יירד, כי במקביל לרישום ההלוואה/ משכנתא וההכנסה והרווח ממנה, הם ייאלצו לרשום הפרשה גדולה יותר. זה סוג של תמריץ שלילי/ מס שלילי, אבל זו סמנטיקה, זה משחק, זה כלי של פישר שלא בהכרח מבטא את מצב הבנקים – זה אילוץ והנחייה רגלוטורית, אבל השאלה אם יש לזה הצדקה כלכלית / חשבונאית – האם הגדלת ההפרשה היא כורח המציאות, או ניסיון של פישר להילחם בלוקחי המשכנתאות. בפועל, בהמשך להנחיות מלפני כשנתיים,  הלוואה שהיא מעבר לרףLTV   של 60%, מוגדרת הלוואה במימון גבוהה ובנק ישראל מחייב את הבנקים למשכנתאות להפריש בגינה  (בגלל עודף הסיכון שהיא מבטאת) הפרשה מיידית של 0.75% מהיקף המשכנתא לחובות מסופקים.

הצעדים האלו עשויים לפגוע בשוק המשכנתאות, ובהתאמה בביקוש לדירות, אבל הם צעדים טכניים וקוסמטיים. בינתיים, שוק הדירות מתחמם ורואים את זה בעלייה של 2.9% במחירי הדירות בחודשים אפריל מאי 2012; ורואים את זה גם בזינוק במשכנתאות בחודש יוני להיקף של 4.6 מיליארד שקל, בהמשך להיקף משכנתאות בסך 4.1 מיליארד שקל בחודש מאי ו-3.1 מיליארד שקל בחודש אפריל.

האמת על סטנלי פישר נחשפת – נגיד גרוע 

סטנלי פישר מעורר את הביקושים לשוק הדירות 

סטנלי פישר לא רגוע לגבי שוק הנדל"ן