שוק ההון    

פתאל מציגה שיפור ברווח התפעולי אבל הרווח הנקי לא השתנה – איך?

דוד פתאל

לפי האנליסט של לאומי שוקי הון, מתברר כי רווחי הרווח התפעולי התקקזו עם הוצאות מימון ושיעורי מס

גיל דטנר, אנליסט תקשורת וקמעונאות בלאומי שוקי הון, מפרסם  סקירה ראשונית על דוחות פתאל ולפיה  פתאל מציגה דוח חזק לרבעון הרביעי ברמה התפעולית. אבל למרות הקפיצה הגדולה ברווח התפעולי (+72% לפני הוצאות אחרות), הרווח הנקי נותר ללא שינוי בגלל הוצאות מימון ושיעור המס.

 בהשוואה לרבעון הקודם, ברבעון הרביעי הוצאות המימון עלו מ-23 מ’ שקל ל-51 מ’ שקל, למרות עלייה הרבה יותר מתונה ברמת החוב ברוטו, מ-3.62 מיליארד שקל ל-3.86 מיליארד שקל. עם זאת,, ברבעון המקביל הוצאות המימון היו דווקא נמוכות במיוחד, ועמדו על 11 מ’ שקל בהשוואה לכ-20 מ’ ברבעון השלישי של 2017.

למרות שהחברה לא מספקת פירוט להוצאות ברבעון, נראה שהמטבעות משפיעים. בהוצאות מימון מנורמלות על החוב הממוצע של החברה (לפי שיעור ריבית של 3.25%) מגיעים להוצאות מימון של כ-29 מ’ שקל

שיעור המס ברבעון הרביעי עמד על 36.5%, זהו שיעור שאינו מייצג, כאשר ברבעון המקביל הוא עמד על 15.2%, גם לא מייצג.

הרווח התפעולי ברבעון לפני הוצאות אחרות (147.5 מ’ שקל) וופחות הוצאות מימון של 29 מ’ שקל, ושיעור מס של 23%, שווה רווח נקי של 91 מ’ שקל, בהשוואה לרווח של 48.5 מ’ שקל ברבעון המקביל.

באירופה המכירות גדלו ב-24.5%, וה-EBITDA עלתה ב-28%. הגידול בהכנסות נבע מעסקת אפולו בהולנד (13 מלונות, אחד בניהול), ופתיחת ארבעה בתי מלון בגרמניה (אחד בדצמבר). שיעור ה-EBITDA נותר על 22%. אנו דווקא ציפינו לשחיקה קטנה ברווחיות בשל שינוי בתמהיל ליותר מלונות בשכירות. היציבות מצביעה על שיפור ברווחיות של בתי המלון.

בבריטניה זה היה הרבעון הראשון שכלל את האיחוד המלא של מלונות Jurys Inn, מה שהוביל לזינוק בהכנסות, מ-39 מ’ שקל ברבעון המקביל ל-369 מ’ ש"ח. ה-EBITDA קפץ מ-4 מ’ ש"ח ל-63 מ’ שקל. ברבעון השלישי החברה דיווחה על EBITDA של 51 מ’ שקל. החברה לא סיפקה עוד נתונים ולכן ציין האנליסט שקשה לנתח את התוצאות.

בשורה התחתונה, הוא מסכם, כאשר מסתכלים על התוצאות התפעוליות, נראה כי מדובר ברבעון מרשים. הצמיחה צפויה להמשיך גם ב-2019, על רקע גידול במספר החדרים, כמו גם המגמות החזקות בשוק התיירות בארץ באירופה.

לאומי שוקי הון – לא להשקיע באג;ח בריבית משתנה

פתאל: רווח הנקי הרבעוני טיפס ב-29% ל-56 מיליון שקל.