קניות באינטרנט    

פתרונות משלוח לכתובות בעייתיות או לא קיימות

בעולם גרים רבים באזורים נעדרי כתובות או מיקוד, אלו הפתרונות הטכנולוגיים המוצעים לחברות המשלוחים

הסחר האלקטרוני גדל כל שנה בשיעור ניכר ואיתו פתרונות טכנולוגיים ייחודיים המאפשרים להגיע לכל מקום בעולם ומהר: רחפנים, כלי רכב אוטונונמיים  ורובוטים הם רק חלק מהפתרונות המוצעים. קושי מרכזי הוא המייל האחרון, החלק אחרון בשרשרת הובלת המוצר. בעיה אחרת ומרכזית יותר היא של-4 מיליארד אנשים בעולם אין כתובת.

לפי חברת המיפוי העולמית ב-75% מהמדינות בעולם אין בכלל מערכת כתובות אמינה או שאין בהן כתובות כלל. כמו כן, גם במקומות בהם ישנן כתובות מגורים, לרוב הן לא מדויקות מספיק ואף מפסיקות לפעול באזורים כפריים, בפארקים ובאזורים מתפתחים.

אחד המקומות חסרי הכתובת המדויקת הוא איחוד האמירויות, שם לא משתמשים במיקוד אלא רק בשמות הרחובות. כך בעוד מדינות במזרח התיכון. לכן , עד 40% מהחבילות בכלל לא מגיעות ליעדן ומוחזרות לשולח עם הסיבה “מיקום הנמען לא נמצא”. הפתרונות מגיעים מחברות הטכנולוגיה: אפליקציית פצ'ר למשל שולחת את נתוני הג'י.פי.אס של הנמען מהסמרטפון שלו אל החנות ממנה רכש. השליח שצריך למסור את החבילה עוקב אחרי הנמען ומגיע אליו ישירות על פי הכתובת שסופקה מהמכשיר.

פתרון אחר הוא של חברת What3words, חברה אנגלית שהחליטה למפות מחדש את העולם, ובפשטות. בחברה חילקו את כל הגלובוס לריבועים של 3 מטר רבוע, כאשר לכל ריבוע העניקו שלוש מילים בלבד. החלוקה הזו מאפשרת לאתר את מיקומו המדויק של כל ריבוע ובעצם מספקת כתובת לכל נקודה ברחבי הגלובוס. החברה השיקה פרויקט גם בניגריה, שם יותר מ-80% מהחבילות לא מגיעות ליעדן בגלל העדר כתובת אפקטיבית. גם בארה”ב מחקרים הראו כי עלויות החבילות אשר לא מגיעות ליעדן מגיעות לכ- 1.6 מליארד דולר לשנה.

ומה לגבי המייל האחרון?  במדינות מתפתחות רבות, בייחוד הרריות מאוד ולא מאוכלסות, משלוחים של אספקת רפואית כמעט אף פעם לא מגיעים בזמן, אם בכלל. יחד עם זאת, בסוגיות כאלו של חיים או מוות, עולם הטכנולוגיה התגייס להצלה. Zipline, חברת מעמק הסיליקון, מפעילה כבר היום משלוחי רחפניים של תרופות ומנות דם ברואנדה וגאנה.  השירות שלהים מעניק אספקה קריטית, ומציל חיים, בתוך 30 דקות בלבד באזורים שבהם שיטות השילוח הרגילות עשויות לקחת חמש שעות ויותר.

כך או כך, היום שירות משלוחים בלי גוגל מאפס ושירותי לווינים הוא כמו שירות משלוחים במאה העשרים בלי טלפון.