תוכן ממומן    

קבוצת בסדנו: "נוצרו הזדמנויות השקעה מעניינות בהייטק הישראלי"

אליעזר גרוס, יו"ר קבוצת 'בסדנו' מפתיע ואומר שההאטה בהייטק בעולם בכלל ובישראל בפרט יצרה הזדמנויות עבור משקיעים שמאמינים בחדשנות הישראלית. קבוצת בסדנו משקיעה במגוון גדול ואקלקטי של סטארט־אפים ישראליים

 

ההאטה בהייטק, הירידה במספר המשרות הפנויות, והפרסומים לפיהם משקיעי חוץ מעדיפים "לשבת על הגדר" בשל המצב הפוליטי בישראל, יצרו הזדמנויות מעניינות במיוחד עבור משקיעים פרטיים שמאמינים בחדשנות הישראלית.

אליעזר גרוס הוא יו"ר קבוצת ההשקעות 'בסדנו' שמתמקדת בעיקר בחברות הזנק ישראליות ונחשבת כוח עולה באקו־סיסטם המקומי בשל היותה חברה ישראלית-אמריקאית וקשריה ההדוקים בקהילה האורתודוקסית הגדולה של צפון אמריקה. בהתייחס למצב ענף ההייטק בתקופה האחרונה, מפתיע גרוס ואומר כי דווקא מה שנחזה להיראות כעצירת ההשקעות מהווה הזדמנות של ממש עבור משקיעים. אציין שהשתתפתי השבוע בסשן של רשות החדשנות, וזו גם דעתם של הכלכלן הראשי ומנהל הרשות.

"בגלל שיש לנו משרדים בניו יורק, ניו ג'רזי, טורונטו ודובאי, אנחנו יכולים לחוש מהר מאוד את האווירה בקרב המשקיעים ובעיקר בקרב הלקוחות הפוטנציאליים של החדשנות הישראלית. בתקופה האחרונה אנחנו עדים להתעוררות בקרב משקיעים בעיקר בארץ אבל גם בחו"ל. יותר ויותר מתעניינים בהזדמנויות השקעה שנוצרו בתקופה האחרונה".

אליעזר גרוס עם מומחה הפטנטים ד"ר אילן כהן

 

מה לדעתך הסיבה לכך ואיך זה מתיישב עם הידיעות על האטה בענף?

"נתחיל מהסוף. אולי יש האטה שנובעת מאי הוודאות הכלכלית בעולם בעקבות האינפלציה, המצב הגיאופוליטי באירופה ותום עידן הכסף הזול. אבל מצד שני, שמענו באחרונה על כמה וכמה אקזיטים ענקיים. שמענו על השקעת ענק של אינטל בישראל. והכי חשוב, מנקודת המבט של המשקיעים יש כאן הזדמנות נפלאה. סטארט־אפים שתמחרו את עצמם ביוקר, מוכנים ללכת לקראת המשקיעים. זו מגמה שיכולה להתהפך בכל רגע כפי שכבר ראינו בעבר".

אותם משקיעים הם משקיעי חוץ או משקיעים ישראליים?

"ההתעניינות מקומית ובינלאומית. אבל עבור משקיעים ישראליים זו תקופה משתלמת יותר כי כשהשקל מתחזק הם "קונים" יותר השקעה בפחות כסף. השקעות בהייטק הן השקעות דולריות…"

חייבים לציין שעיון קצר בפורטפוליו של קבוצת בסדנו מגלה מגוון מרשים במיוחד של חברות הזנק ישראליות בשלבים שונים של חייהם העסקיים. תמצאו שם חברות ביו־טק, אגרו־טק, פרופ־טק, פארמה־טק, פינ־טק וכמעט כל תחום שמסתיים איכשהו באותיות Tech.

אחת החברות הבולטות בקבוצת בסדנו היא 'אורבן אירונאוטיקס' שמפתחת טכנולוגיה למטוסים "בגודל מכונית" שיספקו תחבורה בטוחה ומהירה בשטחים אורבאניים וכבר נמצאת בשיתופי פעולה עם ענקיות תעשייה ותעופה דוגמת בואינג האמריקאית והתעשייה האווירית הישראלית.

"אחד היתרונות הגדולים של קבוצת בסדנו הוא עובדת היותה קבוצת השקעות אמריקאית-ישראלית עם ותק של יותר מעשר שנים ואלפי משקיעים ועוקבים. העובדה שהקבוצה כוללת הרבה חברות הזנק ישראליות הביאה לכך שהיא נחשבת גורם בעל נוכחות משמעותית באקו־סיסטם הישראלי. בנוסף, המומחיות של בסדנו בהשקעות הייטק לצד ההיכרות הצמודה עם עולמות הנדל"ן והמסחר שמהם אנו מגיעים, מעניקה לנו נקודת מבט פנוראמית שיכולה להביא תועלת רבה למשקיעים, במיוחד בנקודת הזמן הנוכחית שהיא תקופה מאתגרת ללא ספק", אומר יו"ר הקבוצה, אליעזר גרוס.

נחזור רגע לעניין המטבע והקשר שלו למשקיעים. איזו משמעות יש לעליית שער השקל?

כנס העשור של בסדנו בהשתתפות מאות משקיעים ועוקבים

 

אליעזר גרוס: "שקל חזק פירושו יותר תמורה עבור ההשקעה. אתן דוגמה. נניח שכל יחידת השקעה שאני קונה מעניקה לי אחד חלקי אלף מניה. היות ושער המניות נקוב דולר הרי כשהשקל מתחזק אני מקבל יותר חלקי מניה תמורת הכסף שלי".

בבסדנו אומרים שמודל ההשקעה שונה מקרנות השקעה רבות. "מודל ההשקעה שלנו מותאם לאופיו של המשקיע החרדי. המשקיע החרדי הוא לרוב משפחה שמבקשת ליצור הון לחתונות הילדים. כך שטווח ההשקעה לא מאוד ארוך ורמת הסיכון לא מאוד גבוהה. כפועל יוצא שאנחנו נכנסים להשקעה בדרך כלל בשלבים מאוד מוקדמים. לעיתים אפילו בשלב פרה־סיד (Pre-seed) ולא תמיד מחכים לאקזיט אלא מממשים חלקית בשלבי גיוס מתקדמים כמו ראונד A או B כשלתמונה נכנסות קרנות הון סיכון גדולות. הגישה הזאת מאפשרת לנו לתת למשקיע יותר ביטחון ופחות סיכונים".

דבר נוסף שמאפיין את בסדנו ומבדל אותה מבתי השקעות רבים, היא המעורבות הפעילה בחייהן של החברות בהן היא משקיעה. מסתבר שהשלוחות שקבוצת בסדנו מחזיקה בבירות כלכליות דוגמת ניו־יורק, טורונטו ודובאי, נועדו לפרוץ דרך עבור חברות בקבוצה ולהעניק להן גישה לשווקים חדשים ובינלאומיים. כך למשל, קרן 'בילט־אפ' מבית בסדנו שמתמחה בחברות פרופ־טק יצרה שיתוף פעולה עם חברות בנייה ענקיות, וביניהם 'אמאר' שהיא חברת הבנייה הגדולה ביותר באמירויות, שהחליטה להטמיע את הטכנולוגיות הישראליות בכל הפרויקטים שלה. אמאר היא גם החברה שבנתה את הבורג' ח'ליפה שהוא נכון להיום המגדל הכי גבוה בעולם.

אליעזר גרוס הוא איש עסקים שצבר ניסיון רב מאוד בזיהוי הזדמנויות עסקיות בענף המכרזים בעיקר בארצות הברית. את קבוצת בסדנו הקים לפני למעלה מעשור והיא נחשבת היום לקבוצת ההשקעות הצומחת ביותר בציבור החרדי. לבסדנו מגיעות מידי שנה מאות בקשות למימון בשלבי גיוס שונים. שאלנו את אליעזר גרוס כיצד מחליטים במי להשקיע ובמי לא.

בחנוכת משרדי בסדנו בבני ברק

 

"בראש ובראשונה אנחנו פועלים לפי ההלכה והאתיקה. לעולם לא נשקיע בנשק או בקנאביס גם אם הוא חוקי. ברור שאין מה לדבר על השקעות בהימורים וגיימינג. כל סטארט־אפ שפונה אלינו ועומד בתנאי הסף נבדק על־ידי אנשי מקצוע מהשורה הראשונה. יש לנו ועדת השקעות עם אנשי פיננסים, משפטנים, אנשי שיווק, מהנדסים וטכנולוגים. ועוד משהו: אנחנו לא מציעים לעוקבים שלנו השקעה שלא השקענו בה קודם בעצמנו".

אם אתם שואלים את עצמכם איך עושים מלימון לימונדה, ייתכן שדבריו של אליעזר גרוס הם התשובה לכך. דווקא בתקופה בה נדמה שההייטק הישראלי נכנס להאטה, יש מי שרואה בכך הזדמנות להשקעה.

למידע נוסף לחצו כאן