רכב ותחבורה    

קונים רכב? מזל טוב!, אבל יש לכם זמן להתעסק עם זה?!

מעודכן ל-03/2018

קניית רכב היא לא עניין של מה בכך – צריך לדעת מה אתם בדיוק רוצים? איזה רכבים מתאימים לכם? צריך לחפש  (אינטרנט, מגרשי רכבים, יד ראשונה) ואולי הכי חשוב – צריך לדעת מה מגבלות התקציב שלכם ולהיות צמודים אליו. אבל, זה לא רק זה.

רוב רוכשי הרכבים לוקחים בחשבון בעיקר  את ההון העומד לרשותם באותו רגע ובדרך כלל אינם מתחשבים בהתפתחויות העתידיות .זו טעות –  צריך להתחשב בהכנסות והוצאות בהמשך הדרך שישפיעו על המאזן המשפחתי, וצריך גם לתכנן את הצרכים של המשפחה בשנים הקרובות, ובאם הרכב יספק אותם?

מעבר לכך, צריך גם לתכנן את מכירת הרכב בעתיד.  נשמע אולי מוקדם, רק עכשיו אתם קונים רכב, וזה קצת רחוק "לראות" את המכירה.  אבל – כן!  חשיבה על הצרכים העתידיים שלכם בהמשך,לרבות החלפת הרכב בחדש, כבר בשלב זה, עשויה לחסוך לכם כסף, וגם לא מעט, כאב ראש.

מצב משפחתי – איך הוא משפיע על רכישת הרכב? 

נתחיל בהערכת ההכנסות וההוצאות. כדאי לנסות לצפות, עד כמה שניתן ובהתאם לתכניות האישיות, את הצרכים המשפחתיים בטווח של למעלה משלוש שנים. כך, נשואים טריים יצטרכו, כנראה, מרחב מתאים למושב בטיחות לתינוק, ותא מטען גדול כדי להכיל עגלת תינוק. במידה והצרכים העתידיים לא יילקחו בחשבון בזמן רכישת הרכב, הזוג ימצא את עצמו בעוד שנתיים ניצב בפני פרויקט מכירת הרכב ורכישת רכב נוסף, גדול יותר.

להכיר את היתרונות והחסרונות של בעל הרכב

לצרכן עצמו יש משקל גדול בקביעת מחיר הרכב, בשוק שבו התמקחות היא דרך חיים. יש אנשים שמשא ומתן הם לחם וחמאה עבורם, אחרים מתקשים בעמידה על המקח. ישנם בעלי רכבים הנוטים להחליף רכב רק כאשר הוא מגיע למצב של שחיקה מוחלטת, אחרים מחליפים את הרכב בקפדנות אחת לשנתיים-שלוש.

כך, לאדם בעל יכולות ניהול מו"מ גבוהות, המחליף רכבים לעתים תכופות, לדוגמה, כדאי לבדוק מהי ירידת הערך בדגמים השונים ולבחור בדגם בו ירידת הערך קטנה יחסית. בדרך זו, כאשר יגיע למכור את הרכב שקנה, אחוז ירידת הערך יהיה קטן יחסית ובהתאמה  גם ההפסד הכספי.

משמעות ההוצאות השוטפות על הרכב

מלבד מחיר הרכישה, לכל רכב ישנה עלות תפעולית שונה – צריכת דלק, עלויות טיפולים ותיקונים במוסכים וביטוח הרכב. לפני ביצוע הרכישה, כדאי לבדוק מה יהיה סך ההוצאות השוטפות בתחזוקת הרכב. במצבים רבים מסתבר בדיעבד שהחיסכון שהושג ברכישת רכב זול יותר מתקזז אל מול עלויות שוטפות גבוהות יותר ובסופו של יום מתגלה, כמאמר האימרה העממית, שהזול עולה ביוקר.

מה צריך לבדוק לפני רכישת רכב חדש, במחשבה על העתיד?

ובכן, בהחלטה על רכישת רכב , חשוב להתחשב בשיקולים האלו –

  • שינויים בעתיד הקרוב שידרשו שינוי בהרגלי הנסיעה. למשל: שינוי במצב המשפחתי, חיפוש עבודה חדשה רחוקה מהבית (או להיפך – דווקא עבודה מהבית) וכדומה.
  • הרגלי צריכה קיימים – עד כמה תא המטען צריך להיות גדול כדי להכיל עגלה מתקפלת או ציוד לטיולי מחנאות? האם הרכב מיועד לנסיעות יומיומיות ארוכות בעליות תלולות?
  • יכולות מיקוח וזמן חופשי להתעסקות בפרויקט החלפת רכב – היום ישנן אפשרויות רבות המאפשרות חסכון ניכר בזמן החלפת רכבים: ליסינג מימוני, מימון לרכב חדש, מכירה דרך מגרש רכבי יד שנייה וכדומה.
  • צריכת דלק, הוצאות ביטוח ועלויות תיקונים – רכבים מדגמים שונים דורשים עלויות תחזוקה שונות זו מזו באופן ניכר. בהחלפת רכב יש לקחת גם עלויות אלו בשיקולי הרכישה.
  • ירידת ערך וסחירות הרכב – לא כל הדגמים מאבדים מערכם במהירות דומה ולא כל הרכבים סחירים במידה דומה. ישנם יצרנים (בעיקר יפנים וקוריאנים) בהם ערך הרכב יורד לאט יותר מיצרנים אירופאים, מכיוון שמחירם נמוך מלכתחילה והביקוש להם גבוה. את הרכבים שמאבדים מערכם במהירות גם קשה יותר למכור.
  • פרמטרים נוספים לסחירות הרכב– סחירות הרכב ומחירו העתידי קשורים לא רק ליצרן והדגם אלא גם לקילומטראז', מצבו המכני והאסתטי של הרכב ובעלויות קודמות. אם קניתם רכב מיד רביעית, אל תצפו למכור אותו בקלות בבוא הזמן – גם אם הוא קוריאני.

אפשר לחסוך לא מעט כסף כאשר קונים רכב חדש או מחליפים רכב כאשר מקדישים מחשבה קטנה לא רק למחיר הרכב אלא גם לשימוש בו ואופן מכירתו העתידי.

רכישת רכב יד שנייה – כל מה שצריך לדעת

רכישת רכב אפס קילומטר – כדאי?

מה עדיף – לקנות רכב או לשכור (בליסינג)? 

מה עדיף – רכב אמריקאי או יפני? 

פוליסת חובה או ביטוח צד ג'?