תוכן ממומן    

קלישהון… – קלישאות שוק ההון

pexels

היופי בקלישאות הוא, שכמה שהן שחוקות, אם הן לא היו נכונות, הן לא היו זוכות הגיע למעמד של קלישאה. לכן יש לקחת אותן ברצינות ולתת להן את הכבוד המגיע להן, שכן כל קלישאה הגיעה לסטטוס שלה רק מכיוון שפעם אחר פעם הוכיחה את עצמה כנכונה.

עבור המשקיע החכם שאוסף מידע בכל מקום אפשרי על מנת ליצור בסיס נתונים רחב ובמיוחד עבור המשקיע בשוק ההון, קלישאות או תובנות השוק, הן לא פחות מאבני דרך ואזימוטים שהוא מביא בחשבון לפני כל השקעה שהוא מבצע, שכן יש לזכור: כמשקיעים אנחנו לא לבד. יש הריי משקיעים נוספים באותה זירה. כל המשמעות של שוק זה היצע וביקוש. לכן אם יש מגמה או טרנד שמשקיעים או סוחרים רבים פועלים לפיהם, זה משפיע גם עליכם למרות המחשבה שהכול נקבע לפי נתונים כלכליים, זה לא ככה. ממש לא.

5 קלישאות שוק הון למשקיעים ולסוחרי יום

אלו תובנות ארוכות שנים שנוצרו ונאמרו לאחר מקרים רבים שהוכחו כנכונים. הן לא תמיד נכונות אבל ברוב המקרים כן ולכן כל משקיע וסוחר בשוק ההון צריך להכיר אותן לכל הפחות.

שאלנו את אריה גולדין, אנליסט מומחה קרנות גידור, מה הן הקלישאות המוכרות ביותר בשוק ההון:

"לעולם אל תתפוס סכין נופלת" – קלישאה זאת מתייחסת למניה שצונחת וצונחת ואף אחד לא רואה את התחתית. משקיעים מתחילים ובלתי מנוסים רואים במצב זה הזדמנות מפתה לרכוש את המניה כי הם חושבים שעוד מעט הירידה תיעצר ותתחלף בעליה. בפועל במקרים רבים הם קונים את המניה מוקדם מדי וצוברים הפסדים למרות שהמניה כבר ירדה קודם באחוזים משמעותיים לפני שנכנסו אליה. מה הפתרון? סבלנות. עוד קלישאה ידועה (הקלישאה הבאה שלנו) סבלנות במקרה של סכין נופלת אומר פשוט להמתין שהמגמה באמת תשתנה, המניה תחזור לעלות לפחות יומיים רצופים וגם אם פספסתם את שני ימי העלייה הללו, אתם בכיוון הנכון כי אי אפשר לתזמן את השוק (וזו הקלישאה השלישית שלנו…).

"שוק ההון הוא מקום להעביר כסף מאנשים חסרי סבלנות לאנשים עם סבלנות…" – קלישאה המבוססת על משפט של המשקיע האגדי וורן באפט שלמד להבין לאחר שנים רבות של השקעות, שסבלנות היא תכונת מפתח עבור משקיעים. קלישאה זו תופסת פחות עבור סוחרי יום אך עבור מי שמשקיע לטווח ארוך, סבלנות היא אחת התכונות החשובות ביותר. מה זה אומר בפועל? אם אתם מאמינים במניה, שכן רכשתם אותה לאחר ניתוח רציני ובדיקת תחזיות הצמיחה שלה, מאזן הרווח וההפסד, מצב הנזילות, השוק והמתחרים, מי מנהל אותה וכמובן מה המוצר או השירות שהיא מספקת והחלטתם שהיא שווה השקעה לטווח ארוך, אל תתנו לכמה ימי ירידה או אפילו לכמה חודשי ירידה להזיז אתכם ולגרום לכם לברוח מהמניה. הדוגמאות הכי טובות לכך הן מניות פייסבוק וטסלה, כיום שתיים מהמניות הטובות בעולם. אז פייסבוק הונפקה בסביבות 30 דולר למניה והייתה הדבר הלוהט ביותר בשוק אך היו חודשים ארוכים שמחירה צנח אפילו מתחת לשער ההנפקה! רק לאחר כמה חודשים טובים היא התחילה לחזור למסלול שלה למעלה ולא הביטה לאחור מאז. 13 שנה לאחר מכן היא נמצאת בשער 270! פי 9 מהמחיר ההתחלתי שלה!

דוגמה נוספת היא טסלה, שבמשך שנים דשדשה במקום ולא השיגה כלום עד שפתאום ב-2020 תפסה רגליים, פרשה כנפיים והשיגה תשואה של 700% בתקופה של שנה וחצי בלבד! ייתכן שזו בועה שתתפוצץ או כמו שאמר אפילו בעל החברה, אילון מאסק: " המניה של טסלה היא כמו עוגת סופלה שכל סיכה קטנה יכולה לפוצץ בכל רגע…" אבל את מיליוני המשקיעים בה שכבר הרוויחו ממנה, זה לא ממש מעניין…

"אי אפשר לתזמן את השוק" – אף פעם לא תצליחו לנחש או לתפוס את שיא העלייה ושיא הירידה. לשוק יש תיזמון משלו. תרכבו על הגל ואם הצלחתם מדי פעם לזהות ירידה או עלייה בדיוק בשיא, תהנו ממנה אבל אל תנקטו בשיטה זו לאורך זמן כי אז רק תהיו מתוסכלים על פספוסים והחמצות, אז אל תסמכו אל זה. במקום לתזמן את השוק, הקלישאה ממשיכה ואומרת: 'תהיו זמן בשוק'. ככל שתשהו בשוק יותר זמן, תבינו אותו יותר, החושים שלכם יתחדדו יותר ויחד עם הניסיון שצברתם, תוכלו לתזמן אותו יותר טוב, אבל אף פעם לא בצורה מושלמת. קראו  עוד –  בהצלחה!