שוק ההון    

קסטרו מאבדת שווי, המשקפיים של קרולינה למקה יצילו אותה?

גבי רוטר, בעל שליטה ומנכ"ל קבוצת קסטרו צילום: דודי חסון

את 2018 סיימה החברה עם הפסד של 59 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של כ-48 מיליון שקל שנתיים לפניה.

עקב הירידה ברווחי קסטרו צללה המניה לאחר שנה ב 25% .

 

דוחות קסטרו הושפעו מרכישת פעילותה של קבוצת האופנה הודיס ב-2018, מירידה חדה במכירות בחנויות זהות וממחיקות מלאי.כל אלה הובילו את קסטרו לאבד חצי משוויה, העומד על 560 מיליון שקל. את 2018 סיימה החברה עם הפסד של 59 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של כ-48 מיליון שקל שנתיים לפניה. ברבעון השלישי של 2018 מרבית ההפסד, של 75 מיליון שקל, בהשפעת ירידת ערך ההשקעה שלה בקבוצת הודיס, אולם גם הרבעון הרביעי של השנה שעברה המשיך את הכיוון השלילי, עם שורה תחתונה מאוזנת, לעומת רווח נקי של 22 מיליון שקל ברבעון הרביעי של 2017.

נתון נוסף שעולה מדוחות החברה, הוא השתתפות הקניונים בהקמת החנויות: קסטרו מפרטת כי בשנים 2018-2017 היוותה השתתפות הקניונים בין 55% ל-65% מתקציב ההקמה והשיפוץ של כלל החנויות.

מפילוח מקורות ההכנסה  ניכרות תוצאות חלשות בשני מגזרים -ההלבשה, שם הרווח התפעולי השנתי צנח ב-66% ל-19 מיליון שקל, תוך שחיקה ניכרת בשיעורו מהמכירות, וגם בפעילות האביזרים, שסיכמה את השנה בהפסד תפעולי של 9 מיליון שקל, עם הפסד דומה ברבעון הרביעי של 2018.

את המגמה השלילית בפעילות ההלבשה הסבירה קסטרו בירידה במכירות החנויות הזהות ולירידה ברווחיות הגולמית, שנפגעה בעיקר מהפחתות ערך מלאי, ומהנתונים שהיא מציגה עולה כי הפדיון במכירות זהות שלה ירד ב-7.7% – פער גדול מול יתר השוק, שירד רק ב-1.7%.

בסוף 2018 הפעילה קסטרו 455 חנויות, 251 בתחום ההלבשה ו-204 בתחום אביזרי האופנה (חלק קטן מהן בחו"ל), וזאת אחרי שבמהלך השנה סגרה 22 חנויות ופתחה 14 חדשות, ובסיום השנה העסיקה יותר מ-5,400 עובדים.

קסטרו, שבשליטת בני הזוג גבי ואתי רוטר, המנכ"לים המשותפים שלה ובעלי הודיס,יוסי גביזון ושותפיו, עוסקת במכירת מוצרי אופנת הלבשה תחת כמה מותגים, בעיקר קסטרו וכמה מותגים של הודיס, וכן במכירת אביזרים נלווים, בעיקר מקבוצת הודיס.

רון רוטר, סמנכ"ל הכספים של קסטרו,דיווח בתקשורת, כי "זו הייתה תקופה מאתגרת בשוק. אנחנו נמצאים במגמה של שחיקה בחנויות הזהות בתחום ההלבשה, תחום שהוא מורכב גם בשל האתגר שכלל השוק חווה, וגם בשל האתגר שאנחנו מתמודדים איתו. תחום הקמעונות לא נמצא בתקופה של פריחה, ותחום האופנה נמצא בחלק שסובל יותר מהירידות. אני מאמין שנחזור בענף ההלבשה לרווחיות יותר טובה".

עוד פירט רון רוטר, כי בכוונת הקבוצה להמשיך במגמה של "ירידה במספר החנויות במרכזים חלשים, ולצד זה גידול של 5,000 מ"ר בשטחי מסחר", לטובת הגדלת החנויות ועיצובן המחודש.  לדבריו, "זה מהלך מוצלח שהוא בראשיתו, ולא הספיק עדיין להסיט את כל הספינה. מי שבא ורואה את החנויות החדשות של קסטרו רואה שינוי גדול. כשמסתכלים על החנויות בנפרד רואים שזו הצלחה גבוהה בתרומה לרווח ובמכירות".

דווקא בחברות בנות מקבוצת הודיס מציגה קסטרו בולט לחיוב רווח שנתי של כ-16 מיליון שקל בחברת המשקפיים קרולינה למקה, ובדוחות מעדכנת קסטרו על תוכניות התרחבות משמעותית של פעילותה של קרולינה למקה בשנה הנוכחית.

עוד היא צפויה להשיק פעילות בארה"ב במהלך הרבעון השני, שכפי שפורסם תלווה במסע פרסום בהובלת קים קרדשיאן, נוסף על פעילות מסחר מקוונת בכמה מדינות באירופה, ואיתור מיקומים נוספים למכירת מוצריה של קרולינה למקה בזכיינות.

קסטרו בתוצאות שליליות: הפסד נקי של 7 מיליון שקל