חדשות    

קצת חדשות טובות- ירידה של כ-5% במחיר סל המוצרים הבסיסי

FREEPIK

לפני כשנתיים בדצמבר 2018, פרסם משרד הכלכלה והתעשייה, המועצה לצרכנות והלמ"ס את "סל המוצרים הבסיסי", זהו סל מוצרים בסיסי הכולל 68 מוצרים השכיחים בצריכה ביתית: חלב ומוצריו, לחם, מוצרי בשר ודגים, מזון יבש, פירות וירקות ומוצרי טואלטיקה וניקיון. הסל נבדק כל חודש ונעשית השוואת מחירים אשר מפורסמת לציבור כל רבעון. במטרה לעודד תחרות על מחיר הסל הנמוך ביותר בין השחקניות השונות בשוק.

עלותו של "סל המוצרים הבסיסי" עמד בחודש אוגוסט על 921 ש"ח, המהווה ירידה של כ-5% שהם 46 ש"ח, מחודש השקת הסל, בכלל הרשתות. ברשתות הדיסקאונט הירידה במחירים אף גבוהה יותר ומגיעה לכ-7% בממוצע שהם 65 שקלים.

הסל הזול ביותר היה ב"רמי לוי" באינטרנט בו עלות הסל הייתה 853 ש"ח בלבד, הרשת היקרה ביותר היא "פרש מרקט" – שם עלות הסל בחודש אוגוסט עומדת על 1,032 שקלים המהווה פער של 21% שהם 179 שקלים סכום לא קטן בכלל. "פרש מרקט" היא גם הרשת היחידה בה נצפתה עליית מחירים במוצרי הסל, בשאר 17 מתוך 18 הרשתות שנדגמו הייתה ירידת מחירים במוצרי הסל. כשרשת "שופרסל שלי" הציגה את הירידה הגדולה ביותר במחיר הסל, ירידה של 12.3%.

כל רשתות הדיסקאונט (יוחננוף, יינות ביתן, רמי לוי, שופרסל דיל וויקטורי) הורידו מחירים בהיקפים שמגיעים עד ל-115 שקלים משווי הסל.

מחירי "סל המוצרים הבסיסי" בחודש אוגוסט בכל הרשתות שנבדקו:

המוצרים בהם נרשמה ירידת המחירים המשמעותית ביותר בממוצע:

מוצר שיעור השינוי
כרוב לבן במשקל -42%
סכיני גילוח מאך 3 ג'ילט 4 יחידות -39%
עגבניות טריות במשקל -37%
מלפפון במשקל -35%
ג'ל גילוח לעור רגיש ג'ילט סיריז 200 מ"ל -33%
רוטב עגבניות מרוכז 22° יכין 100 גרם -31%
אפונה ירוקה קפואה סנפרוסט 800 גרם -31%
גזר טרי ארוז בשקית במשקל -24%
בצל יבש במשקל -23%
נוזל לרצפות ריצפז פרש בריח אפרסק סנו 2 ליטר -23%
פסטרמה על גחלים 2% טירת צבי 400 גרם -21%
חזה עוף טרי שלם (כשרות רגילה) במשקל -20%

כשמסתכלים על הסל מתחילת משבר הקורונה ומסתכלים על עלות הסל בחודש אוגוסט 2020 לעומת פברואר 2020 ולרמת המחירים ברשתות הקמעונאיות ערב המשבר, אנחנו לא רואים שינוי מהותי בעלות הסל. יחד עם זאת, ברשתות חצי חינם, פרש מרקט ומגה בעיר, נמדדו עליות המחירים הגבוהות ביותר ואילו יינות ביתן בסיטי וסטופ מרקט הציגו את ירידת המחירים הגדולה ביותר בתקופה זו.

מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, דוד לפלר מסר: "פרסום סל המחירים נועד לייצר תחרות בין רשתות המזון, להביא להורדת מחירים ולהפוך את הצרכנים לשחקנים משמעותיים המשפיעים על יוקר המחיה. בידקו את המחירים, השוו ובחרו בצרכנות נבונה."

מיכל פינק, סמנכ"ל אסטרטגיה ותכנון מדיניות במשרד הכלכלה והתעשייה הוסיפה: "אנו מפרסמים את המעקב על סל המוצרים הבסיסי החל מדצמבר 2018, ובכך מצליחים להשפיע ביעילות ולהביא להפחתה מוכחת של רמת המחירים לצרכן. עצם מתן כלי השוואתי שכזה בידי הצרכן, יחד עם שימת זרקור על הרשת הקמעונאית, מביאה לכך שנתח עיקרי מסל הצריכה של משקי הבית מוזל."

כמו שכתבנו בעבר, סל המוצרים לא חף מבעיות ואף יכול לגרם לעליית מחירים באופן כללי בכך שהרשתות יורידו באופן מלאכותי את מחירי המוצרים המשתתפים בסל אך יעלו את מחירי המוצרים הנוספים שלא נכללים בסל, כך שמי שלא נצמד לסל, שאלו בערך כל המשפחות בארץ שקונות דברים מגוונים, יכולים לצאת אם קנייה יקרה במיוחד. בנוסף הסל לא משקף צריכה בקרב אוכלוסיות, למשל טבעוניים או חולי צליאק.