חדשות קרנות נאמנות    

קרנות כספיות יחזיקו מק"מ העולה (מעט) על שנה

מנהלי קרנות הנאמנות דרך איגוד מנהלי קרנות הנאמנות פנה לרשות ניירות ערך בעניין – בקשה להימנעות מנקיטת אמצעי אכיפה (No Action) כלפי  מנהל קרן במקרה של קניה והחזקה של מק"מ שתקופת פדיונו עולה על שנה אחת. 

איגוד הקרנות ביקש לאפשר להחזיק במק"מים גם לתקופה העולה על 12 חודשים וזאת בעקבות שינוי תקנות המק"מים והרחבתם עד ל-13 חודשים. ישנן קרנות שלכאורה מחויבות להשקיע בנכסים לרבות מק"מים לטווח של עד שנה, והכוונה בעיקר לקרנות הכספיות, וברגע ש"כללי המשחק" השתנו, עולה השאלה – האם הן יכולות להחזיק מק"מים ארוכים משנה?

מיקי צביר, מנהל אגוד הקרנות פנה בשאלה ובקשה לרשות – "מטרת פנייה זו הינה בקשה לקבלת אישורה של רשות ניירות ערך (להלן: "הרשות") כי לא תפעל באמצעי אכיפה (No Action) כנגד מנהל קרן בקשר עם קניה והחזקה של מק"מ שתקופת פדיונו עולה על שנה אחת,  ובלבד שתקופה זו לא תעלה על 13 חודשים, כותב צביר, ומעדכן בהתפתחויות האחרונות על רקע מגבלות ההשקעה  הקרנות הכספיות  – "בתקנה 2א לתקנות השקעות משותפות בנאמנות (נכסים שמותר לקנות ולהחזיק בקרן ושיעוריהם המרביים),  התשנ"ה-1994 (להלן: "תקנות הנכסים"),  מוגדרים הנכסים אותם ניתן לקנות ולהחזיק בקרן כספית כך: (א)  על אף האמור בתקנה 2,  רשאי מנהל קרן לקנות ולהחזיק בקרן כספית שבניהולו נכסים מסוגים ובתנאים כמפורט להלן בלבד; (3) מילווה קצר מועד שהוציאה המדינה,  הנסחר בבורסה,  שיתרת התקופה עד למועד פדיונו אינה עולה על שנה אחת

"כמו כן,  בקובעם את מדיניות ההשקעות של קרנות בניהולם,  יש שמנהלי קרנות נאמנות מגדירים רכישה של מלווה קצר מועד (מק"מ) ומתייחסים לצורך כך למק"מ אשר יתרת התקופה עד למועד פדיונו או שמשך החיים הממוצע שלו (מח"מ) אינם עולים על שנה. עד היום לא הנפיק בנק ישראל מלווה קצר מועד אשר יתרת התקופה עד למועד פדיונו עולה על שנה,  וממילא לא נדרשו מנהלי הקרנות לוודא כי אינם קונים ו/או מחזיקים מק"מ שיתרת תקופת פדיונו ארוכה יותר, בהתאם לאיזו מהחלופות שציינו לעיל.עם זאת, בשנת 2012 נערך תיקון בתקנות מילווה קצר מועד (סדרות שונות), התשנ"ב-1992, ובמסגרתו הוארכה התקופה לפדיון הקבועה בתקנה 4 מ – 365 ימים ל – 13 חודשים.וכך מורה תקנה 4 העדכנית: (א)  איגרות החוב ייפדו בתום תקופה שלא תפחת מארבעה עשר ימים ולא תעלה על שלושה עשר חודשים מיום הוצאת הסדרה.

ואכן, לאחרונה החל בנק ישראל להנפיק מלווה קצר מועד אשר יתרת התקופה עד למועד פדיונו עולה על שנה אחת (במספר ימים בודד). לפיכך,  עלולים מנהלי הקרנות להימצא מפרים את הוראת סעיף 59 לחוק השקעות משותפות בנאמנות,  התשנ"ד – 1994ותקנה 2א(א)(3)  לתקנות הנכסים או את הוראות סעיף 61 לחוק עקב חריגה ממדיניות ההשקעות שקבעו לקרן בניהולם. כאן המקום להדגיש, כי אין הבדל משמעותי אמיתי כלשהו בין מק"מ אשר יתרת התקופה לפדיונו עולה על שנה אחת במספר ימים בלבד לבין מק"מ שיתרת התקופה לפדיונו אינה עולה על שנה. המדובר למעשה במוצר שלא השתנה – לא במאפייניו ולא מבחינת הסיכונים הכרוכים ברכישתו ו/או בהחזקתו.

"בהקשר זה יש לזכור כי,  למעשה,  המק"מ משמש את בנק ישראל במסגרת הפעילות המוניטרית שלו, והארכת התקופה לפדיונו באה להתמודד עם מצבים בהם, בשל לוח השנה העברי, על בנק ישראל לפרוע מק"מ עוד בטרם הנפיק מק"מ חדש. מצבים אלו יוצרים בעיה תזרימית אותה פתר בעבר בנק ישראל בדרכים עקיפות,  והארכת תקופת הפדיון נועדה לפתור אותה בדרך הישירה. ברי, לפיכך, כי אין מדובר בשינוי המוצר עצמו, כי אם בפתרון פרוצדורלי לבעיה המתוארת".

ולכן, מבקשים מנהלי קרנות הנאמנות דרך איגוד הקרנות כי הרשות כי לא תפעל באמצעי אכיפה כנגד מנהל קרן הרוכש ומחזיק מק"מ שמשך חייו עולה על שנה אחת ובלבד שמשך חייו לא יעלה על חודש נוסף מעבר לשנה וזאת בשני מקרים: בקרן כספית שבה התחייב מנהל הקרן במסגרת מדיניות ההשקעות מכוח תקנה 2א(א)(3) לתקנות הנכסים להחזיק רק מק"מ שיתרת התקופה עד למועד פדיונו אינה עולה על שנה; ובקרן שבמדיניות ההשקעות שלה כלולה התחייבות לקנות ולהחזיק מק"מ שהמח"מ שלו או יתרת התקופה שלו עד למועד פדיונו אינם עולים על שנה.

מנהלי הקרנות מדגישים כי  סביר להניח כי החריגה בפועל תהא בת ימים בודדים בלבד,  באשר התקופה לפדיון המק"מ המונפק על ידי בנק ישראל לרוב אינה עולה על שנה אחת אלא בימים ספורים. עם זאת, מבוקש להימנע מנקיטת אמצעי אכיפה גם בקשר לחריגה של עד חודש ימים,  וזאת על מנת להתמודד עם מקרי קיצון בהם התקופה לפדיון המק"מ המונפק ארוכה יותר.

בתגובה לבקשה של מנהלי הקרנות דרך מיקי צביר, ראש אגוד הקרנות, מסרה רשות ניירות ערך כי תיראה במק"מ שיתרת התקופה עד למועד פדיונו אינה עולה על שנה ועשרה ימים כמק"מ "שיתרת התקופה עד למועד פדיונו אינה עולה על שנה אחת" לעניין  קרן כספית שבה חל איסור על מנהל הקרן לקנות ולהחזיק מק"מ שיתרת התקופה עד למועד פדיונו אינו עולה על שנה אחת (תקנה 2א(א)( 3) לתקנות השקעות משותפות בנאמנות (נכסים שמותר לקנות ולהחזיק בקרן ושיעוריהם המרביים), התשנ"ה- 1994) ולעניין קרן שבמדיניות ההשקעות שלה כלולה התחייבות לקנות ולהחזיק מק"מ שיתרת התקופה עד למועד פדיונו אינו עולה על שנה אחת.

כלומר, הרשות הרחיבה את השנה לשנה ו-10 ימים ופתרה את הבעיות הנוכחיות של מקמ"ים ארוכים משנה (כאמור, בפועל, הם ארוכים בימים בודדים). מעבר לכך, לא צפוי שבפועל, תקופת המ"קמים תהיה 13 חודשים ומבינים זאת גם מהתייחסות בנק ישראל (מנפיק המק"מים) שתמך בבקשה ל מנהלי הקרנות הכספיות. בבנק ישראל הסבירו כי – "השינוי בתקנות המק"מ, המאפשר הנפקה לטווח של עד 13 חודשים, הוא על מנת להתאים בין מועד הפדיון להנפקה של סדרות חדשות. בכוונתנו להנפיק, לפי הצורך, מק"מ לטווח של שנה עם מספר ימים לפדיון שעולה בכ-7 ימים על 365 יום, כל זאת בהתאם לאילוצי לוח השנה העברי. עקב כך, וגם על רקע העובדה שהמק"מ מהווה מכשיר השקעה מרכזי בקרב קרנות כספיות, אנו מבקשים כי תפעלו למען הסרת המניעה ולאפשר לקרנות כספיות להשקיע בכל סדרות המק"מ".

לסיכום – הבעיה נפתרה – הקרנות הכספיות יכולות להשקיע במק"מים ארוכים משנה.