חדשות קרנות נאמנות    פיקדונות    

קרנות כספיות OUT; פיקדונות בנקאיים IN

כ-22 מיליארד שקל נפדו מהקרנות הכספיות מתחילת השנה על רקע הפחתת הריבית עד ל-0.1%. בריבית הזו הקרנות הכספיות מייצרות למחזיקים הפסדים! ראש בראש – קרנות כספיות מול פיקדונות בנקאיים

הנה החישוב – הקרנות הכספיות גובות דמי ניהול ממוצעים של 0.17%, התשואה שהן משיגות  גבוה יותר אמנם מתשואה שיקבלו משקיעים פרטיים, הרי זה הרעיון המרכזי בהקמתן – למנף את היתרון לגודל. ועדיין, התשואה לא תהיה משמעותית מעל ריבית בנק ישראל – 0.1% . קחו את הרווח של הקרנות הכספיות, תורידו את ההפסד (ההוצאה) ותקבלו תשואה שלילית, במקרה הטוב סביב האפס. אז מי מנצח במאבק קרנות כספיות מול פיקדונות ? כנראהשב-2015 ונכון לתחילת 2016 – הפיקדונות.

ועדיין בקרנות האלו יש כ-32 מיליארד שקל, זה נובע משיקולי מס, ובעיקר מעצלות/ רשלנות / בורות וחוסר ידיעה. אבל, הגיע הזמן להתעורר, יש אלטרנטיבות טובות יותר – פיקדונות בבנקים נכון, זו נראית תשואה נמוכה מאוד, אבל זו לא תשואה שלילית, ובכל זאת מדובר על כמה עשיריות טובות – בפיקדונות בבנקים יציעו לכם ריבית שקלית לשנה שתנוע בין 0.1% ל-0.3% – זה לא ממש מעט בהינתן ריבית בנק ישראל, ומעבר לכך אם תשקיעו בפיקדונות לתקופה ארוכה יותר תקבלו כמובן תשואה גבוה יותר.

מסתבר שהפיקדונות בבנקים צומחים כבר כמה שנים ברציפות (וב-2015 הגידול נמשך). אתמול התפרסם דוח המפקח על הבנקים ובו פרק נרחב על הפיקדונות בבנקים – היקף הפיקדונות בבנקים הוא מעל טריליון שקל (1,065 מיליארד שקל),  בבנק לאומי על פי הדוח השנתי של המפקח, פיקדונות בהיקף 303 מיליארד שקל, בפועלים פיקדונות בהיקף 297 מיליארד שקל, בדיסקונט ומזרחי טפחות פיקדונות בהיקף של 152 מיליארד שקל, ובבינלאומי פיקדונות בהיקף של 95 מיליארד שקל.

למדריכים ומידע על פיקדונות

היקף הפיקדונות מעיד שהציבור מאמין בפיקדונות  (מדובר בהיקף של פי 30 ומעלה מנכסי הקרנות הכספיות) ומעבר לכך מניתוח הפיקוח על הבנקים עולה כי הציבור בחר להעלות את היקף הפיקדונות שלו למרות שהריבית ירדה. לכאורה הפחתת הריבית הפכה את הפיקדונות לפחות אטרקטיביים, אבל בהתאמה היא הפכה  את האלטרנטיבות האחרות  לממש לא אטרקטיביות (לרבות הקרנות הכספיות והמק"מ). על פי הדוח הציבור והפירמות (העסקים)  המשיכו במגמה של העברת כספים מחשבון העו"ש (שבו לא מקבלים תשואה) לפיקדונות. "שוק הפיקדונות מתאפיין בעוצמה גבוהה מזו שנרשמה בשנתיים האחרונות", נכתב בדוח השנתי של הפיקוח על הבנקים, "במחצית השנייה של שנת 2014  עלו הפיקדונות בהיקף של 7.2%. התפתחות זו התרחשה על אף סביבת הריבית הנמוכה, והיא נבעה בעיקר מהגידול בהיקף פיקדונות העו"ש של הלקוחות העסקיים (כ-14%) ופחות מהגידול בפעילות הקמעונאית (כ-1%).

מדריכים וכלים פיננסים:
מדריך פיקדון – כל מה שצריך לדעת על פיקדונות לפני שמשקיעים בהם
מק"מ (מלווה קצר מועד) – כל מה שצריך לדעת והאם הוא מהווה אלטרנטיבה לפיקדוןנות שקליים?
פיקדונות הבנקים – עדכון של פיקדונות הבנקים
פיקדון מובנה – מדוע זאת אפשרות מעניינת  להשקיע את הכסף
פיקדונות מובנים – עדכון של פיקדונות מובנים
 מחשבון פיקדון – ככה תוכלו לדעת כמה יהיה לכם בסוף תקופת ההפקדה