חדשות    

ראש עיריית ירושלים: "המטרה – להגדיל את האוכלוסייה החילונית והציונות הדתית"

משה ליאון בוועידה – צילום: ארן דולב

מעודכן ל-06/2021

"זו האוכלוסייה היצרנית", הסביר משה ליאון בוועידה הלאומית לפינוי-בינוי שהתקיימה בעיר, והוסיף כי הוא מתכוון להגיע לקצב בנייה של 10,000 דירות בשנה "נוריד את הבירוקרטיה לאפס; בהשקעות קטנות יחסית אפשר לעשות כאן הרבה מאוד כסף" המשנה ליועמ"ש: "אחד האתגרים הראשונים של הממשלה זה לשקם את הקשר עם השלטון המקומי"

הועידה הלאומית לפינוי בינוי 2021 של מרכז הבנייה הישראלי פתחה היום (ב') את יומה השני עם שורת דיונים באתגרי השעה בענף הפינוי-בינוי. האירוע נערך בירושלים בהשתתפות בכירי פקידי הממשלה, ראשי הרשויות, היזמים ואנשי המקצוע המובילים בענף ההתחדשות העירונית ובתחום הנדל"ן בכלל.

ראש עיריית ירושלים משה ליאון שהשתתף בדיונים, הצהיר בפני מאות הנוכחים כי: "ירושלים היא בירת ההזדמנויות של מדינת ישראל. זה הזמן להשקיע ולהאמין בעיר. בהשקעות קטנות יחסית אפשר לעשות כאן הרבה מאוד כסף. המטרה שלי בסופו של דבר להגיע לירושלים חזקה. אני רוצה להגיע ל-10,000 יחידות דיור בשנה. אנחנו מדברים פה על עיר ענקית. הרבה התחדשות עירונית, גם בנייה על קרקעות ריקות והרבה תעסוקה.

"ירושלים מונה היום 950 אלף תושבים", ציין ליאון, "יותר מפי 2 מתל אביב. 350 אלף תושבים ערבים במזרח ירושלים הופכים אותה לעיר הערבית הגדולה בישראל. 300 אלף תושבים חרדים הופכים אותה לעיר החרדית הגדולה בישראל. 300 אלף תושבים נוספים הם חילונים וציונים-דתיים.

"אנחנו רוצים להגדיל את העיר, ובעיקר אנחנו רוצים להגדיל את מספר התושבים החילוני והציוני-דתי, כי זו האוכלוסיה היצרנית. לשם כך אנחנו עושים את כל המאמצים להוריד את הבירוקרטיה לאפס. בשנה שעברה שמנו לב שלא היו מספיק היתרי בניה. הרמנו טלפונים ליזמים לשאול – מה עוצר אתכם?

ליאון דיווח על קצה ההתחדשות העירונית: "עד היום הממוצע היה 2,000 התחלות בנייה בשנה, השנה נחצה את ה-4,000 התחלות בנייה. בדרום מערב העיר מתוכננות 15 אלף יח"ד. אני עושה הכול כדי לא להתפתח לשטחים הירוקים שלנו. בשביל זה אנחנו צריכים להפוך את השכונות הוותיקות שלנו שבנויות מרכבות ולחדש אותן. על כל ציר הרכבת הקלה אנחנו הולכים לבנות 30 קומות. ירושלים הולכת לגדול, ובשביל זה היא צריכה עוד ועוד תושבים!

"כיום מקודמים בעיר 90 פרויקטים של התחדשות עירונית. 32,500 יח"ד בתהליך, מהן 7,740 מאושרות ו-534 בביצוע. הקו הירוק בשיא הביצוע שלו. בתחילת 2024 הוא יחל לפעול. הוא מתחיל בגבעת רם, עובר במרכז העיר, במרכז החרדי ומגיע להר הצופים. תחילת הפעולה שלו תביא לכך שהרבה מאוד אנשים יוותרו על הרכב הפרטי שלהם. הקו הכחול בשלבי מכרז סופיים. אנחנו נצא לביצוע. העיר הזו תהיה מרושתת", הבטיח.

בקבינט ערים מתחדשות אמר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד ארז קמיניץ: "אנחנו מדינה שהולכת ומצטופפת בקצב מטורף. 16 מיליון איש עד 2040 זה מספר שצריך להתמודד איתו, והכל מתחיל מהמילה ציפוף, ויש הרבה חסמים שצריך לטפל בהם. על מנת לאפשר ציפוף מבחינת תשתיות תחבורה, כל הגורמים מבינים שצריך לקדם את המטרו כמה שיותר מהר.

"גם אם לא יהיה קבינט דיור, יש הכרח בשיתוף פעולה בין כלל משרדי הממשלה", הוסיף קמיניץ. "אי אפשר לתכנן אלפי יחידות דיור, אי אפשר לקדם שיווקים של רמ"י בלי לפתור קשיים בהיתרי בניה. אחד האתגרים הראשונים של הממשלה זה לשקם את הקשר עם השלטון המקומי, שגם הוא בעיני תוצאה של הקיפאון המשטרי. יש היום הרבה ראשי ערים שמסרבים להוציא היתרים, זו תופעה שמחייבת טיפול מיידי".

רעידת אדמה מתקרבת

ראש עיריית גבעתיים רן קוניק, שנכח אף הוא בדיוני הוועידה, אמר: "עד היום מדינת ישראל לא רק שלא קידמה התחדשות עירונית אלא עשתה הכול כדי למנוע התחדשות עירונית. אין חיה כזו שממציאים כלי תכנוני שקוראים לו תמ"א ושהוא מתאים לכל מדינת ישראל. כל דיבור כזה על תמ"א, מחזיר אותנו אחורה. כל קמפיין כזה כמו שנעשה אחרי הקרבות גורם לתושבים שלנו לעצור הליכי התחדשות מתחמית.

"עד שלא יחליטו שיש פה משבר ושעת חירום שמחייבת קידום התחדשות עירונית, הנושא לא יקודם", הוסיף קוניק, " צריך לתת לרשויות המקומיות סמכויות. היום אני מבזבז שבועות בוויכוחים עם הוועדה המחוזית, שאנשיה לא מוכנים אפילו לבוא לסיור כדי לראות בעיניים על מה הם מתווכחים איתי. אני מקווה שבעתיד תושב יגיד לי: "אני לא רוצה ללכת על תמ"א כי זה לוקח 10 שנים, אני מעדיף התחדשות מתחמית, כי אני יודע שיש לי מסלול ירוק שייתן לי תוך שנתיים-שלוש היתר".

נשיא התאחדות בוני הארץ ראול סרוגו, התייחס לאלמנט הכלכלי וטען: "אם ראש עיר מפסיד כסף על כל דירה שהוא בונה, איזה תמריץ יש לו לבנות? אנחנו חייבים שינוי בשיטת הארנונה שתתמרץ רשויות לבנות. תמ"א 38 היא לא תוכנית התחדשות עירונית, היא תוכנית להצלת חיי אדם. הכתובת על הקיר בענק. מומחים מדברים על רעידת אדמה מתקרבת בעוצמה של 7.5 בסולם ריכטר בים המלח. ביום שזה יקרה גם בתים בגבעתיים יקרסו".

לא קיבלתם דירה כי קבלן הפינוי-בינוי קרס? תשלמו הרבה מס

הרשות להתחדשות עירונית חושפת: מה מגיע לבעלי דירות בפינוי-בינוי