חדשות    

רגע לפני הסגר: עלייה קלה במדד אמון הצרכנים באוגוסט, עדיין נמוך ביחס לאשתקד

מעודכן ל-09/2020

מדד אמון הצרכנים והמאזנים המרכיבים אותו החלו להידרדר בחודש מרץ, וגם לאחר השיפור בחודשים מאי ואוגוסט הערכים נותרו נמוכים משמעותית בהשוואה לשנים 2019-2016

שיפור קל באמון הצרכנים, על פי נתוני הלשכה הלמ"ס: בחודש אוגוסט עלה מדד אמון הצרכנים ל-24- אחוז, לעומת 30- אחוז בחודש יולי. מדד אמון הצרכנים היחסי עלה באוגוסט 2020 ל-58, לעומת 35 ביולי.

יש לציין כי מדובר בעלייה מינורית, לאחר הירידה שהחלה כבר בחודש מרץ, וגם לאחר שחל שיפור בחודשים מאי ואוגוסט, עדיין ניתן להבחין בירידה במדד אמון הצרכנים ובמרכיביו, שנותרו נמוכים משמעותית מהערכים בשנים 2019-2016.

בחודש אוגוסט חל שיפור בשלושה מתוך ארבעת המאזנים המרכיבים את המדד: המאזן המתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי במדינה בשנה הקרובה עלה ל-30%-, לאחר שביולי עמד על 43%-; המאזן המתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי של משק הבית בשנה הקרובה עלה ל-7%-, לאחר שביולי עמד על 13%-; והמאזן המתייחס לכוונות של הפרטים לרכישות גדולות בשנה הקרובה בהשוואה לשנה האחרונה עלה ל-33%-, לאחר שביולי ירד ל-42%-.

עדיין בתחום הפסימי

מדד אמון הצרכנים תחום בטווח שבין מינוס 100 ל-100. ככל שערך המדד קרוב יותר לגבול העליון, כך הוא מעיד על אופטימיות גדולה יותר בקרב הנשאלים, ולהפך – ככל שהערך קרוב יותר לגבול התחתון, כך הוא מעיד על פסימיות רבה יותר. מדד קרוב לאפס מצביע על היעדר ציפיות לשינוי במצב הקיים.

כאמור, באוגוסט 2020 עלה מדד אמון הצרכנים מערך של 30%- ל-24%-. אולם העלייה בערכו של המדד החודש היא מתונה בהשוואה לשיפור הניכר שחל בערכו בעת היציאה מהסגר בחודש מאי (14%-), לעומת אפריל (31%-). כלומר, השינויים בערכו של המדד בחודשים האחרונים, משקפים את הקשר המובהק בין ההערכות הסובייקטיביות של הפרטים לבין השינויים במצב הכלכלה הישראלית בעת משבר הקורונה.

בפילוח לפי תעסוקה, השכלה וקבוצת אוכלוסייה, ניכר כי בקרב המועסקים עלה ערך המדד באוגוסט ל-22%-, לאחר שביולי ירד ל-28%- מ-20%-ביוני; בקרב אלה שאינם מועסקים עומד ערך המדד באוגוסט על 27%-, לאחר שביולי ירד ל-33%- מ-23%- ביוני.

בקרב חסרי תעודת בגרות עומד המדד על 29%-, לאחר שביולי ירד ל-33%- מ-17%- ביוני; בקרב בעלי תעודת בגרות או תעודה על-תיכונית עלה ערך המדד מ-32%- ביולי ל-24%- באוגוסט; בקרב בעלי אקדמאים עומד ערך המדד על 20%- (ביולי 26%-), ומצביע על כך שהם פחות פסימיים לעומת חסרי תעודת בגרות.

על פי הנתונים, באוכלוסייה הערבית המשבר עמוק יותר; ערך המדד עמד באוגוסט על 30%- (לעומת 38%- ביולי); בעוד שבקרב קבוצת האוכלוסייה היהודית ערך המדד עלה מ-28%- ביולי ל-22%- באוגוסט.

מדד אמון הצרכנים השנתי ירד ב-10%