חדשות    

מדד אמון הצרכנים השנתי ירד ב-10%

הממוצע השנתי של מדד אמון הצרכנים ב-2019 (10%-), דומה לממוצע השנתי ב-2018 (9%-). ערכו גבוה מהממוצע השנתי בשנים 2016-2013. כמו כן חלה החמרה בציפיות הצרכנים בנוגע לשינוי הצפוי במצב הכלכלי במדינה מממוצע שנתי של 7%- ב-2018, ל-14%- ב-2019. עם זאת, ציפיות הצרכנים בנוגע לשינוי הצפוי במצב הכלכלי של משק הבית חיוביות ב-4 השנים האחרונות ומצביעות על אופטימיות זהירה. כך עולה מדוח הלמ"ס.

הממוצע השנתי של מדד אמון הצרכנים היחסי ב-2019 (123), נמוך מהממוצע השנתי של 2018 (127). יחד עם זאת, ערכו גבוה מהממוצע השנתי בשנים 2016-2013.

סקר אמון הצרכנים מתבצע בקרב בני 21 ומעלה, ולו כמה מטרות: לאסוף מידע על ההערכות של הפרטים בנוגע לשינויים הצפויים במצב הכלכלי, הערכות שעליהן מתבסס מדד אמון הצרכנים; לאסוף מידע על הערכת השינויים הצפויים במדד המחירים לצרכן; לסייע בזיהוי תפניות במצב המשק לצורך מעקב אחר מחזור העסקים; לאסוף מידע על ההערכות בנוגע לרכישות גדולות ועל השינויים הצפויים ברמת החיסכון של האוכלוסייה.

מדד אמון הצרכנים תחום בטווח שבין מינוס 100 לבין פלוס 100. ככל שערך המדד קרוב יותר לגבול העליון, כך הוא מעיד על אופטימיות גדולה יותר בקרב הפרטים, וככל שערך המדד קרוב יותר לגבול התחתון, כך הוא מעיד על פסימיות רבה יותר. מדד קרוב לאפס, מצביע על היעדר ציפיות לשינוי במצב הקיים. המתודולוגיה של הסקר תואמת את ההנחיות של ארגון ה-OECD לסקרים מסוג זה.

מודאגים מאבטלה ומחיסכון

הממוצעים השנתיים של המאזן המתייחס לשינוי הצפוי במספר המובטלים והמאזן המתייחס לציפיות לגבי חיסכון של משק הבית, הם שליליים ומעידים על פסימיות. יחד עם זאת, בשניהם ניכר שיפור רב בשנים האחרונות.

מניתוח לאורך התקופה שבין 2013 ל-2019 עולה כי מועסקים פחות פסימיים מאלה שאינם מועסקים, בעלי השכלה גבוהה פחות פסימיים מחסרי תעודת בגרות, והאוכלוסייה היהודית  פחות פסימית מהערבית.

יהודים ומובטלים הופכים מודאגים יותר

עם זאת, לאחר שש שנים שבהן חל שיפור בממוצע השנתי של מדד אמון הצרכנים כמעט בקרב כל הקבוצות שנבחנו, ב-2019 יש החמרה בערך המדד בקרב היהודים ובקרב אלה שאינם מועסקים.

בקרב היהודים ירד הממוצע השנתי  מ-6%-  ב-2018 ל-8%-  ב-2019 (אם כי הוא עדיין גבוה מהממוצע השנתי בין השנים 2017-2013).

בקרב אלה שאינם מועסקים ירד הממוצע השנתי של המדד ל-18%-, לאחר שב-2018 עמד על 15%-  (זהו ממוצע גבוה מהממוצע השנתי בשנים 2015-. אצל יתר הקבוצות שנבחנו, כמעט ולא חל שינוי בממוצע השנתי ב-2019 לעומת הממוצע השנתי של 2013-2018.

הממוצע השנתי של מדד אמון הצרכנים היחסי ב-2019  ירד ל-123, לאחר שב-2018 עמד על 127. בין השנים 2018-2013, מדד אמון הצרכנים היחסי עלה בממוצע שנתי של 67 ב-2013 לממוצע שנתי של 127 ב-2018. גם ב-2019 ערך המדד גבוה יחסית לממוצעים השנתיים שנמדדו בין השנים 2016-2013.

החל מינואר 2019 נקבע מדד אמון צרכנים רשמי חדש של האיחוד האירופי שמחליף את המדד שהיה קיים עד אז.  מדד אמון הצרכנים החדש, הוא ממוצע של ארבעת המאזנים המתוארים בפרק ההגדרות שבסוף ההודעה.

שני המדדים מקבילים זה לזה ובעלי מגמות דומות, הערכים של מדד אמון הצרכנים החדש גבוהים יותר מהמדד שפורסם עד כה, אם כי בשנתיים האחרונות הפערים בין ערכי שני המדדים הולכים ומצטמצמים.

בדצמבר 2019 ערכו של מדד אמון הצרכנים החדש עמד על 7%-, ואילו ערכו של מדד אמון הצרכנים שפורסם עד כה עמד על 10%-.

מדד אמון הצרכנים של הפועלים עלה בדצמבר ל-140 נקודות

מדד אמון הצרכנים הסתכם בנובמבר במינוס 14%