רגע לפני שמחדשים: 5 טיפים למשקיע הנבון בתוכנית פינוי בינוי
תוכן ממומן    

רגע לפני שמחדשים: 5 טיפים למשקיע הנבון בתוכנית פינוי בינוי

החלטתם להשקיע בפרויקט פינוי בינוי? לפני שאתם חותמים על העסקה, יש כמה פרמטרים שחשוב לבדוק ולוודא כדי שתוכלו להיות בטוחים שהעסקה אכן משתלמת. במאמר שלפניכם הבאנו את כל הפרטים החשובים לבדיקתכם בעת בחינת כדאיות ההשקעה בפרויקט פינוי בינוי.

לוודא שגובשו הסכמות הדיירים

כדי שפרויקט פינוי בינוי יצא לדרך, צריך הסכמה של לפחות 80% מהדיירים. כדאי לבחון עד כמה הדיירים מגובשים לגבי קידום הפרויקט והאם יש נציג או עורך דין המלווה את התהליך מטעמם. ללא השגת החתימות הפרויקט עלול להיתקע ואף לא לצאת לפועל – ואז כל ההשקעה שלכם תרד לטמיון. לפני שאתם משקיעים בפרויקט פינוי בינוי, כדאי לוודא שהושג רוב של החתימות הנדרשות ושהפרויקט אכן מתקיים כמתוכנן. כדאי לקרוא עוד מידע באתר מגדילים נדל"ן לפני שאתם בוחרים להשקיע בפרויקט פינוי בינוי, כדי לוודא שהעסקה אכן משתלמת בעבורכם.

לבדוק פרטים לגבי היזם

לכל פרויקט פינוי בינוי יש יזם שאחראי על הבנייה. כשאתם באים להשקיע בפינוי בינוי, כדאי לוודא שהיזם הוא אדם אמין, בעל הניסיון והידע הדרושים לביצוע פרויקט שכזה ושהוא פועל למען קידומו מול העירייה. בפרויקטים שבהם מעורבת חברה יזמית, מומלץ לבדוק את הניסיון ואת האמינות של החברה. במקרים בהם היזם לא אמין, הפרויקט עלול להימשך הרבה יותר זמן מהצפוי, והתמורה שלכם בעבור ההשקעה תתעכב גם היא.

לבדוק מה הסטטוס של הפרויקט בעירייה

זה לא סוד שקיימים לא מעט תנאים להתחלת תהליך של פינוי בינוי, ואחת הבעיות המרכזיות שבגללן פרויקטים של פינוי בינוי נדחים היא העירייה עצמה. מצד אחד העירייה מעוניינת בהתחדשות עירונית ובשיפור המראה של העיר במטרה לעודד מעבר של תושבים חדשים ולהעלות את ערך הנכסים ואת גובה הארנונה, אך התקציב והיכולות שלה מוגבלים. כמו כן, תהליך אישור התוכניות מול העירייה עלול להימשך שנים ארוכות, וחשוב לבדוק מה הסטטוס של התוכנית מול העירייה ומה הצפי לאישורה ולהתחלת הבנייה, כדי לדעת מה כדאיות העסקה וההשקעה.

להשקיע במחיר נמוך ולהרוויח יותר

עוד בשלבים הראשונים של הפרויקט, לעיתים אף לפני שהושגו כל האישורים הנדרשים, בעלי הדירות לרוב מחליטים למכור את הנכס ולתמחר אותו במחיר לא ריאלי ובאחוזים לא מועטים, המשקפים את מחיר ההשבחה למרות שיכולות לחלוף שנים רבות עד שתתקבל התמורה להשקעה. בשלבים הראשונים של פרויקט פינוי בינוי שווי הנכס עשוי לעלות, אך באחוזים בודדים בלבד. לפני שאתם סוגרים עסקה כדאי לבדוק מה שווי הנכס במקור ומה עתיד להיות שוויו, ולא להשקיע סכום כסף על בסיס הגחמות של בעלי הדירה.

בחינת הנכס המוצע כתמורה

כשפונים לרכישת דירה במסגרת פינוי בינוי, כדאי לבדוק את הנכס כדי לבדוק את הכדאיות הכלכלית של העסקה המוצעת. המדינה מציעה להיעזר בשמאי פינוי בינוי מטעמה, אך אפשר לשכור את שירותיהם של בעלי מקצוע חיצוניים שייתנו ייעוץ הנדסי, ייעוץ אדריכלי ושמאות. כדאי להיעזר בבעלי מקצוע אלה שיתנו את חוות דעתם על הפרויקט הרלוונטי ויעריכו את שווי הנכס לאחר ההשבחה, כדי שתוכלו לעשות את החישובים ולבדוק האם כדאי להשקיע וכמה תהיו עתידים להרוויח מהעסקה.

לסיכום

לפני שחותמים על עסקה בפרויקט פינוי בינוי, כדאי לבדוק את כל הפרטים לגבי היזם, לוודא שהפרויקט עבר את שלב חתימות הדיירים, להשקיע רק במחיר התואם את מצבו הנוכחי של הנכס וכן לבדוק את הנכס העתיד להשתבח. כל אלה יעזרו לכם להחליט האם כדאי להשקיע או לא.