מדריכי דירה ומשכנתא    

רוכשים נכס מקרקעין? בידקו אם תצטרכו לשלם עליו היטל השבחה בעתיד

מעודכן ל-10/2018

במחצית 2018 אושר בכנסת תיקון 126 לחוק התכנון והבניה. התיקון הוא בעצם מיזוג של שתי הצעות חוק העוסקות במועד חיוב היטל השבחה באישור תכנית כוללנית ובבקשה לעריכת שומת השבחה מהועדה המקומית.

החרגת תוכניות כוללניות

השינוי העיקרי בתיקון הוא החרגתן של תוכניות בניה "כוללניות" מתוך ההגדרה של תכנית המחייבת תשלום היטל השבחה מצד בעל הנכס. התיקון קובע כי ניתן לקבוע את גובה היטל ההשבחה רק לאחר אישורה של תוכנית מפורטת וכי תשלום היטל ההשבחה יחול על רוכש הנכס, גם במקרה שרכש את הנכס לאחר שכבר אושרה תוכנית כוללנית.

על פי התיקון, תיווסף לשומת ההשבחה גם ההשבחה בשל התכנית הכוללנית, לאחר אישור תכנית מתאר מקומית או מפורטת.

התיקון מכיל גם הוראות מעבר לפיהן יחול התיקון המחריג את התוכניות הכוללניות אם לא נמכרו הזכויות במקרקעין עד ליום 18.7.18.  במקרה בו נמכרו הזכויות במקרקעין עד ליום 18.7.18, לא יחול התיקון, אך במקרה כזה יוכל בעל הנכס לבקש, כי השומה בגין התכנית הכוללנית תיערך רק לאחר אישורה של תכנית מפורטת או תכנית מתאר מקומית אם בעל המקרקעין טרם שילם היטל ההשבחה לפי שומה סופית.

הוועדה המקומית חייבת לערוך שומה

החוק אומר כי בעלי נכס צריכים לשלם היטל השבחה על עליית השווי של הנכס עקב תכנית, מתן הקלה או התרת שימוש חורג, בשיעור של מחצית ההשבחה. לפני התיקון לחוק, היה אפשר לערוך שומה מיד לאחר אישור התכנית או לדחות את תשלום היטל ההשבחה לאחר מימוש הזכויות זאת אומרת – לאחר קבלת היתר בנייה מהוועדה המקומית או מכירתו ( הרחבה – היטל השבחה – כל מה שצריך לדעת). לאחר תיקון החוק יוכל בעל נכס לבקש מהוועדה המקומית שתיערך שומת השבחה עבורו לאחר אישור התוכנית המשביחה, גם אם הועדה המקומית החליטה לדחות את מועד התשלום למועד מימוש הזכויות וזו. על פי התיקון על הוועדה לבצע הערכת שמאי עד 90 יום מהגשת הבקשה על ידי בעל המקרקעין. על פי התיקון, עריכת השומה איננה מחייבת את בעל הנכס לשלם את היטל ההשבחה עד לאחר מימוש הזכויות בנכס.

המטרה של תיקון 126 היא לאפשר לבעלי הזכויות בנכס וודאות לגבי צעדים אשר הם מתכננים בנכס ולדעת איזה היטל צפוי להם. על פי התיקון הוועדה המקומית תוכל לגבות אגרה בעד עריכת השומה וזאת על פי עלות השכר של שמאי הוועדה. סכום האגרה ינוכה בעת תשלום היטל ההשבחה לאחר שיתווספו לו הפרשי הצמדה וריבית לפי חוק פסיקת ריבית.

מי משלם ברכוש משותף

התיקון לחוק קובע גם כי כשמדובר ברכוש משותף, חובת תשלום היטל ההשבחה חלה על מי שיהנה מההשבחה. זאת אומרת שאם יש השבחה על חלק משותף שניתן להצמידו לאחת הדירות בבניין, כמו למשל גג משותף, ישלם את ההיטל בעל הדירה ולא כלל הדיירים.

 

מדריכים קשורים:

היטל השבחה – כמה זה? ומתי זה חל?

היטל השבחה – רק מעל 140 מ"ר

היטל השבחה בתמא 38


 

קרקע חקלאית – לרוב זה נגמר בבכי

רוכשים קרקע חקלאית? המוכרים חייבים לספק לכם הערכת שמאי