חדשות    

רוכשי דירות במחיר למשתכן – כחלון מבטל את ההצמדה למדד תשומות; חיסכון של רבבות שקלים

 בשורה לרוכשי דירות במחיר למשתכן – כחלון צפוי לבטל את ההצמדה למדד תשומות הבנייה למגורים, ומדובר בחיסכון שעשוי להגיע נלעשרות אלפי שקלים.

שר האוצר כחלון שהוא גם יו"ר מועצת מקרקעי ישראל הנחה  את רשות מקרקעי ישראל לשנות את מכרזי מחיר למשתכן , כך ששיווקי הקרקע העתידיים במסגרת התוכנית (ואולי גם תוכניות פעילות) לא יכללוו הצמדה למדד תשומות הבנייה.  נכון לעכשיו, רוכשי הדירות בתוכניות מחיר למשתכן משלמים הצמדה מלאה  למדד תשומות הבנייה מרגע זכייתו של הקבלן במכרז ועד תשלום הכספים – מכיוון שהתהליך לוקח שנים ומכיוון שמדד תשומות הבנייה עולה בממוצע ב-2% ויותר בשנה, הרי שמדובר בתוספת משמעותית לערך הדירה.

מדד תשומות הבנייה למגורים עלה מאז פורסמו ראשוני המכרזים של מחיר למשתכן, קרוב ל-5% (במשך שנתיים וחצי). בשנת 2017 עלה ב־1.9% ומתחילת 2018  עלה ב־0.8%. כלומר, בחישוב גס, רוכשי דירות בתוכנית בשנתיים האחרונות נאלצו להוסיף סכום של 30 אלף שקל לפחות וזה עוד לפני שהתחילו בכלל לבנות, עד סוף התקופה זה בקצב הזה גם עשוי להגיע ל-100 אלף שקל.

מחשבון מדד תשומות הבנייה

מדריך – מדד תשומות הבנייה

אלא שביטול ההצמדה עלול לגרום לבעיה אחרת –   הקבלנים עלולים ובצד מבחחינתם להעלות את המחיר הבסיסי. כאשר המחירים צמודים למדד הם מקבלים הגנה מלאה, ואם ההצמדה תבוטל אזי הם בסיכון גדול יותר וכדי לנטרל חלק מהסיכון הזה הם פשוט יעלו את המחירים. סיכוי טוב שאם אכן ההצמדה למדד תשומות הבנייה תתבטל, המחירים של הקבלנים כבר בשלב ההגשה למכרז יהיו גבוהים יותר.

מחיר למשתכן כל מה שצריך לדעת

מחיר למשתכן איך לוקחים משכנתא