מדריכי השקעות    

רוצים להשקיע את הכסף בדרך משתלמת? אלה אפיקי החיסכון שנהנים מהטבות מס

מעודכן ל-12/2021

אם גם אתם מחפשים אחר אפיק החיסכון הטוב ביותר עבור הכסף שלכם, חשוב שתדעו כי לא רק רווחי ההון שמייצר החיסכון משחקים תפקיד במקסום הפוטנציאל של הכסף, אלא גם הטבות המס שתקבלו בגינם.

בחיסכון פנסיוני משמעותי, הטבות המס יכולות להגיע לשווי של עשרות אלפי שקלים, וככל שתתחילו לחסוך מוקדם יותר – כך ההטבות יהיה שוות יותר כסף.

השאיפה של כל חוסך היא לקבל את התשואה המיטבית עבור כספו, ואחת הדרכים לעשות זאת היא לבחור באפיקים שנותנים הטבות מס. הנה כמה כאלה שכדאי להכיר:

קופת גמל להשקעה

קופת גמל להשקעה נועדה לאפשר לציבור הרחב לחסוך ולהשקיע בשוק ההון גם בסכומים נמוכים יחסית ובצורה נזילה, ולהוות אלטרנטיבה לחיסכון בבנק. לנוכח סביבת הריבית הנמוכה, חיסכון בבנק כמעט שאינו מניב תשואה ולעיתים אף אינו שומר על ערכו הריאלי של הכסף. בקופת גמל להשקעה ניתן להפקיד כספים עד לתקרה שנתית של כ-71 אלף שקל, מדי חודש או בהפקדה חד-פעמית. כמו כן, קופת גמל להשקעה מציעה לא מעט יתרונות – כמו ניהול מקצועי במגוון מסלולי השקעה, דמי ניהול נמוכים יחסית ושקופים, מעבר בין מסלולי השקעה ללא עלות וללא אירוע מס וגם דחיית תשלום מס רווחי הון למועד המשיכה של הכסף. למדריך המלא על קופת גמל להשקעה – כאן.

תיקון 190 (קופת גמל)

בשנת 2008 הוחלט כי כספים אשר הופקדו בקופות גמל יוכלו להימשך כקצבה בלבד ולא כסכום חד-פעמי, מה שפגע באטרקטיביות של אפיק השקעה זה. בשנת 2012 הגיע השינוי, עם החלתו של "תיקון 190", הקובע כי ניתן למשוך מקופת הגמל סכום חד-פעמי עם תשלום מס מופחת של 15% בלבד על הרווח הנומינלי, לעומת 25% על הרווח הריאלי – פער משמעותי ביותר!

כדי להיות זכאי להטבה זו ולמשוך את הכספים כסכום חד פעמי, על החוסך להיות בן 60 ומעלה ולקבל פנסיה חודשית של 4,498 שקל לפחות (נכון לשנת 2021). הטבה משמעותית נוספת בתיקון 190 ניתנת במצב של פטירת החוסך לפני גיל 75. במקרה זה, יקבלו היורשים ו/או המוטבים את הכספים עם פטור מלא ממס רווחי הון. למדריך המלא על תיקון 190 – כאן.

קרן השתלמות

מדובר בכלי חיסכון אטרקטיבי שמיועד לשכירים ולעצמאים. הכסף המושקע בקרן השתלמות הופך לנזיל וניתן למשיכה כעבור שש שנים, אולם ניתן (ואף מומלץ) להמשיך לחסוך בה לטווח ארוך. עבור שכירים, קרן השתלמות מהווה הטבה שנותן המעסיק. עצמאים יכולים לפתוח קרן השתלמות בעצמם, להפקיד כספים עד לתקרה הקבועה בחוק וליהנות מהטבות מס בגין ההפקדה. כמו כן, בעת משיכת הקרן, הכספים הצבורים בה פטורים ממס רווחי הון עד לתקרה הקבועה בחוק: רווחים מהפקדות בגין שכר עד 15,712 שקל ברוטו בחודש עבור שכירים, ורווחים מהפקדות שנתיות לעצמאי עד 18,480 שקל.

בנוסף לפטור ממס רווחי הון, עצמאי יכול ליהנות מהטבת מס נוספת, אם יפקיד בקרן ההשתלמות סכום שלא עולה על 4.5% מהכנסתו השנתית החייבת במס או עד תקרה של 11,880 שקל.

היתרון הגדול של קרן השתלמות הוא שזה המוצר הפנסיוני היחיד שיש לו פטור מובנה ממס רווחי הון. הטבה זו עשויה להגיע לשווי של עשרות אלפי שקלים. פטור ממס רווחי הון מעניק יתרון לחוסכים סבלניים – ככל שדוחים את משיכת הקרן, כך יושפע הכסף מאפקט הריבית דריבית (כלומר, הריבית שנצברת לא רק על הסכום המקורי שהפקדתם אלא גם על הרווחים שצברתם עליו). למדריך המלא על קרן השתלמות – כאן.

חיסכון פנסיוני

נכון להיום, שכירים ועצמאיים בישראל מחויבים לחסוך לפנסיה. שיעור ההפקדות המינימלי לעובד עומד כיום על 18.5%, מהן 6% על חשבון העובד והיתר על חשבון המעסיק (6.5% מעסיק ו-6% פיצויים). עובד שכיר זכאי לזיכוי ממס הכנסה בשיעור של 35% מתוך הסכומים שהפקיד משכרו לביטוח הפנסיוני. משמעות הזיכוי היא שמתוך סכום מס הכנסה שעליו לשלם בגין הכנסתו, יופחת גובה הזיכוי והוא ישלם מס מופחת. לדוגמה, עובד שמרוויח 10,000 שקל ומפקיד 6% כאמור, שהם 600 שקל, יקבל החזר מס (זיכוי) בסך 210 שקל בגין הפקדה זו.

שימו לב: בהרבה מקרים, השכר החודשי, לפיו מופרשים הכספים לפנסיה (השכר המבוטח), שונה מההכנסה בפועל, כלומר המשכורת ברוטו. תוספות שונות כמו שעות נוספות, בונוסים, עמלות וכדומה אינן נחשבות לחלק מהשכר המבוטח והמעסיק לא מחויב להפריש בעבורן לחיסכון הפנסיוני. באפשרותכם לפנות לחברה המנהלת את החיסכון הפנסיוני ולבקש להפקיד עצמאית גם עבור השכר הלא מבוטח. מי שמפקיד כספים מעבר לשכר המבוטח, עשוי להיות זכאי להטבת מס נוספת. למדריכי פנסיה – כאן.

הטבות מס לשכירים בהפקדות לפנסיה – כמה זה?

העשירון העליון נהנה יותר מהטבות מס על חיסכון