חדשות    

ריבית המשכנתא בדרך למעלה! תזדרזו לממש את המשכנתא!

משכנתא

ריבית המשכנתא עומדת לעלות! מבדיקה של "מהון להון, צרכנות פיננסית" בקרב יועצי משכנתאות ובקרב הבנקים למשכנתאות עולה כי יש ציפייה שכבר בחודש הקרוב תעלה ריבית המשכנתא. המשמעות היא שאם כבר סגרתם אם הבנקים על תנאי המשכנתא כנראה שכדאי לכם להזדרז ולממש את המשכנתא. אחרת, היא עשויה להיות יקרה יותר. לרוב הבנקים מאפשרים קבלת המשכנתא על פי התנאים שסוכמו בחלון זמן של 12 יום – אם אתם בחלון הזה ועדיין לא מימשתם, נראה שכדאי לכם מאוד לממש  את המשכנתא.

על פי מידע שאספנו עולה כי ריבית המשכנתא עשויה לעלות בכמה עשיריות האחוז – 0.2%-0.3%  כבר במיידי, ואילו בטווח של החודשים הקרובים היא עשויה לעלות בסדר גודל של 0.5% ויותר.

אם השווקים הפיננסים  ימשיכו לרמוז על העלאות ריבית בעולם ובמקביל שוק האג"ח ימשיך להיחלש אזי הריבית משכנתא עשויה לעלות אפילו בשיעור גבוה יותר.

יועצי משכנתאות והבנקים מייעצים ללקוחותיהם הלוקחים משכנתא להזדרז ולקחת את המשכנתא במסלול הקבוע, ואפילו להקדים תשלומים למוכרי הדירות. עם זאת, אין ממש טעם להקדים את המשכנתא במסלול פריים (לרוב פריים מינוס 0.5% עד 0.8% ) ולשלם למוכר הדירה או הקבלן, מכיוון שגם כך היא צמודה לריבית וכל עוד הריבית לא תעלה היא לא תעלה. כלומר, להבדיל מהריבית הקבועה שמשתנה בהתאם לשוק האג"ח ולריבית בנק ישראל,  הריבית המשתנה (פריים מינוס…) תלויה בעיקר בריבית בנק ישראל וזו דווקא לא צפויה לעלות בטווח הקרוב.

אלו העצות של המומחים, אבל זכרו שכל מקרה לגופו, ומעבר לכך –  אסור לרוץ ולשלם את כל הכסף בהתחלה. אתם צריכים להשאיר למועד קבלת הדירה סכום נכבד.

עוד תובנה מהמגמה של עליית הריבית – מי שעדיין לא מחזר משכנתא צריך עכשיו לעשות זאת, המגמה של עליית הריבית צפויה להימשך בחודשים הקרובים ואז כבר יהיה מאוחר, כדי לקבע את הריבית הנמוכה צריך לפעול מהר.

עליית הריבית החלה בשבועיים האחרונים במקביל להחמרת הירידות בשוק האג"ח – מבלי לשים לב, ירדון אגרות החוב הארוכות של המדינה בשיעור של כ-5% ויותר.  המשמעות היא שהמקורות מעין מתייקרים ולכן  חלה עלייה בריבית במיוחד במסלול הקבוע. במסלול הקבוע  הלא­צמוד לתקופה ארוכה צפויה עליית הריבית הגבוה ביותר – סדר גודל של 0.3% וגם לטווחים של 15 ו-20 שנה צפויה עלייה חדה בריבית.