חדשות    

רמת גן: העירייה מערערת לעליון על ההחלטה לחדש את תמ"א 38

משולש הבורסה. הדמיה ישר אדריכלים
מעודכן ל-11/2019

עליית מדרגה במאבק שמנהל כרמל שאמה-הכהן נגד הקבלנים: דרישה לעצור פרויקטים בעיר בטענה כי נפלו פגמים מהותיים בפסק הדין העירייה: "בית המשפט נכנס לנעלי הוועדה המקומית והחליף את שיקול דעתה בשלו"

ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה-הכהן, לא נכנע לקבלנים: כחודשיים אחרי שבית המשפט הורה לעירייה לחדש את מדיניות תמ"א 38 בגלל חריגת הוועדה המקומית מסמכויותיה, מערערת השבוע העירייה לבית המשפט העליון ומבקשת לשוב ולעצור פרויקטים בתחומה, בטענה לפגמים מהותיים בפסק הדין.

בערעור טוענת העירייה כי "מדובר בשגיאה משמעותית של בית משפט, בכובעו ובאופיו המנהלי, שתחת לאפשר לוועדה לבחון אפשרות לתיקון פגמים שעליהם הצביע היועמ"ש, החליט לדחות הבקשה (ללא כל נימוק) ובכך למעשה להיכנס בנעליה המקצועיות של הוועדה המקומית ולהמיר את שיקול דעתה בשיקול דעתו, תוך שהוא מבטל את מדיניות 2019 ומחיל מדיניות קודמת, מדיניות 2017".

ראש העירייה שאמה-הכהן שינה לדבריו את המדיניות כלפי תמ"א 38, עקב היעדר תשתיות להקמת פרויקטים חדשים לחיזוק מבנים נגד רעידות אדמה בעיר הוותיקה. "הגעתי למסקנה כי בקביעת המדיניות החדשה חרגה הוועדה המקומית מסמכותה, תוך התעלמות מכך שבבסיס תמ"א 38 מצויה הגנה על חיי אדם". כך קבע השופט איתן אורנשטיין, נשיא ביהמ"ש המחוזי בתל אביב בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, בעקבות עתירת התאחדות בוני הארץ. בכך ביטל את המדיניות החדשה של העירייה והשיב לתוקף את המדיניות העירונית הקודמת מ-2017.

אלא שכעת החליטה כאמור העירייה לערער על ההחלטה, באמצעות הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה. הערעור יוגש השבוע באמצעות משרד עורכי הדין הררי טויסטר ושות'. המשיבות הן התאחדות בוני הארץ והיועץ המשפטי לממשלה. בערעור יטענו כי בניגוד להחלטת השופט, "כבר במתכונתה המקורית של תמ"א 38, בנוסחה מ-2005, עוגנו הוראות המקנות שיקול דעת רחב לוועדות המקומיות באשר ליישום הוראותיה, ובדברי ההסבר הודגש כי כחלק ממטרותיה יש לדאוג גם 'לשמירה על איזון בין הצורך לחיזוק ומימונו ובין שיקולים עירוניים רחבים אחרים'".

לטענת העירייה, היעדר מדיניות הובילה לעלייה מטאורית בהגשת בקשות להיתר מכוח תמ"א 38 בעיר ולאישור תוספת של אלפי יחידות דיור בעיר – ללא בקרה וללא בחינה מקצועית של הההשלכות על התשתיות והמענה שניתן לצורכי הציבור, וכי רמת־גן לבדה הוסיפה כ-18% מכלל הדירות בארץ.

הקבלנים טענו בביהמ"ש כי מדיניות 2019 אינה חוקית והתקבלה בחוסר סמכות, שכן היא סותרת את תמ"א 38 ובעצם מביאה לביטולה בעיר, היות שהתנאים שנקבעו בה מגבילים כמעט לחלוטין את היכולת להוציא לפועל פרויקטים מכוח תמ"א 38. הקבלנים ציינו כי מדיניות 2019 התקבלה באופן חפוז, שרירותי ובהיעדר תשתית עובדתית-תכנונית מספקת, וכי החלטה הושפעה משיקולים כלכליים־תקציביים לא רלוונטיים, זרים ופסולים.

עיריית רמת גן מבקשת מבית המשפט העליון לבטל את פסק הדין ולתת לוועדה המקומית את השהות הנדרשת להכנת מדיניות ברוח עמדת היועץ המשפטי לממשלה.

החלטת בית המשפט: עיריית רמת גן לא תוכל להפסיק את התמ"א

תמ"א 38 ברמת גן – אילו פרויקטים יבוצעו ואילו ייעצרו