חדשות    

רפורמת הביטוח: הסוכנים הקפיאו את מכירת ביטוחי החיים

משה ברקת

הסיבות: פגיעות בתגמול שלהם וטענה כי הן לא מוזילות את  ביטוחי החיים

המוני סוכני ביטוח הודיעו ללקוחות כי הם הקפיאו את מכירות ביטוחי החיים, ובהם ביטוחי החיים למשכנתא. זאת על רקע רפורמה שפרסם לאחרונה הממונה על שוק ההון משה ברקת,  שאמורה להוזיל את מחיר הביטוחים.

אחת הסיבות שהסוכנים מחרימים את המוצר היא שברפורמה הרשות שינתה  את מודל התגמול שלהם כך שאם המבוטח יעזוב את ביטוח החיים שמכר לו הסוכן ויעבור למוצר אחר בתוך 6 שנים מיום ההצטרפות, הסוכן יצטרך להחזיר את העמלה שלו כדי למנוע מסוכני ביטוח להעביר לקוחות ממוצר ביטוחי אחד לאחר כדי ליהנות מעמלות מכירה.

עוד הסוכנים טוענים שהרפורמה לא מוזילה את עלויות ביטוחי החיים, שכן הוזלת התעריפים שנדרשה היא רק לתעריפי המקסימום שעליהם חברות הביטוח היו נוהגות לתת הנחות מפליגות של עשרות אחוזים. עכשיו הודיעו לסוכנים שלא יינתנו הנחות, כך שבחלק מהמקרים התעריפים לכאורה עלו ביחס למצב שקדם לרפורמה שבה חברות הביטוח איפשרו מתן הנחות.

ברשות שוק ההון  משיבים לטענות שההנחות הגדולות שהציעו חברות הביטוח היו רק בחודשים האחרונים שקדמו לרפורמה, וקודם לכן ההנחות היו נמוכות משמעותית וגם היו לתקופה מוגבלת. וגם לא כל המבוטחים נהנו מההנחות הללו או ידעו לדרוש אותן ולכן עבור חלק לא מבוטל מהמבוטחים הרפורמה אכן מוזילה את התעריפים.

רשות שוק ההון מסרבת לחשוף את הנתונים שבידייה שמציגים את הפרמיות שנגבו בפועל על ידי חברות הביטוח, להבדיל מתעריפי המקסימום, כך שקשה לדעת מי צודק.

גם שיווק ביטוחי המנהלים לציבור הוקפא,  כי לפי הרפורמה  עלות רכיב ביטוח החיים בתוך פוליסת ביטוחי המנהלים צריכה לכלול רק את עלות הסיכון האקטוארי של חברת הביטוח, ולא ניתן לכלול במחיר ביטוח החיים את עמלות הסוכן והרווח של חברת הביטוח אלא להציגם באופן שקוף דרך דמי הניהול של המוצר.

כך שתעריפי ביטוחי החיים בתוך פוליסת ביטוחי המנהלים יירדו מאוד. אלא שאם חברת הביטוח תרצה לשמור על עמלת הסוכן ועל הרווח שלה, היא תצטרך אם כן להציג עליה בדמי הניהול של המוצר שצפויים מצידם לזנק וכך קשה יותר לשכנע חוסך להצטרף לביטוח מנהלים בהשוואה לקרן פנסיה.

ביטוחי החיים צפויים לרדת ב-2,000 שקל – מה צריך לדעת

ביטוח חיים – כל מה שצריך לדעת!