חדשות    

רפורמת התמרוקים חוזרת לדיון – מי ישמור על השומרים?

קרדיט: pixabay

שנתיים אחרי שנגנזה ובלי ממשלה קבועה משרד הבריאות  שוב רוצה להסיר אחריות מעצמו ופרסם השבוע טיוטה מחודשת לתקנות שגנזו לפני כשנתיים, אז לא הגיעו משרדי האוצר, הבריאות והכלכלה להסכמה..

המטרה של הרפורמה להקל את הרגולציה ולאפשר ייצור ושיווק תמרוקים באופן מיידי, ללא אישור רגולטורי מקדים ממשרד הבריאות כנהוג כיום, וכך תתקצר כניסתם של מוצרי טואלטיקה וקסומטיקה לשוק..

התקנות נובעות מהמודל השווייצרי, וזאת לשם "הבטחת בריאות הציבור בישראל מחד והפחתת הנטל הרגולטורי החל על עוסקים בתמרוקים מאידך".

רגולציית התמרוקים השווייצרית, עליה מבוססות טיוטת התקנות שמפרסם היום משרד הבריאות, מושתת על עיקרון של בקרה עצמית, לפיו קיים אמון בין הרגולטור והעוסקים בענף שיבצעו את הבקרות והבדיקות הנדרשות לצורך הבטחת בריאות הציבור טרם הפצת התמרוקים בשוק ולאורך חיי המדף של התמרוקים.

הרפורמה קובעת תנאי סף לעיסוק ביבוא או ייצור תמרוקים ומחייבת את העסקים להבטיח שהתמרוקים עליהם הם אחראיים בטוחים לשימוש ועומדים בדרישות החוק. עוד קובעות התקנות כי באחריות כל יצרן ויבואן שלכל תמרוק המשווק בישראל יהיה תיק מוצר המכיל את כל המידע הנוגע להרכב התמרוק, הערכת בטיחות, תהליכי הייצור, ניסויים קליניים, התוויות, הוכחות טענות שיווקיות, חומרי אריזה ועוד. בדומה להרכבו על-פי הרגולציה האירופית.

בנוגע ליבוא המקביל קובעת הרפורמה כי "היבואן המקביל נושא בחובות האחריות על בטיחות התמרוק ועמידה בדרישות החוק הזהות ליבואן הרשמי ליצרנים".

רפורמת התמרוקים שמקדם שר האוצר משה כחלון יחד עם משרד הבריאות יצאה אל הדרך: במסגרת הרפורמה כל יבואן שירצה לייבא תמרוקים יוכל לייבא ללא קבלת אישור ממשרד הבריאות. משרד הבריאות יפרסם על כל מוצר מה הן הדרישות לייבוא והיבואן יצטרך לעמוד בדרישות כך שהאחריות תהיה על היבואן. משרד הבריאות יפעיל את הרגולציה והפיקוח על השוק.

שר האוצר משה כחלון אמר על הסדרת הרפורמה: "המדיניות שלנו דוגלת בהסרת רגולציה ויצירת שוק חופשי לטובת אזרחי ישראל. משרד הבריאות, בראשות סגן השר ליצמן, עשו כאן צעד משמעותי והסירו חסם שמנע את הרפורמה הזו במשך שנים. אני מברך על קידום הרפורמה ובטוח שנראה את השפעותיה בשוק התמרוקים כבר בתקופה הקרובה".

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן: "אנו ממשיכים ופועלים להפחתת הרגולציה שבאחריות משרד הבריאות לטובת תושבי ישראל וזאת תוך הקפדה על בריאות הציבור. אני מודה לשר האוצר ואנשי משרדו אשר פועלים עמנו במשותף לטיוב הרגולציה ולגורמי המקצוע במשרד הבריאות אשר מקדמים את תחום התמרוקים במקצועיות וחותרים להבטחת איכות ובטיחות התמרוקים תוך דאגה לציבור והעוסקים בתחום".

הרגולציה תוקשח: יבואנים מקבילים של בשמים יצטרכו לעמוד בתנאים מגבילים

רק שבעה מוצרי פארם נכנסו לרשימת היבוא המקביל