חדשות    

רשות ההון פרסמה טיוטה להוזלת ביטוחי מקיף וצד ג'

מטוס של כים ניר שהתרסק בתאונה ב2016 צילום: משטרת ישראל

על פי הטיוטה יוספו פוליסות, וייוותר הצורך במוסכי הסדר וברשימות השמאים של חברת הביטוח

הממונה על שוק ההון, משה ברקת, הודיע כי בכוונתו לשנות את מבנה והיצע הפוליסות בשוק ביטוחי הרכב רכוש, שמגלגל מדי שנה פרמיות בהיקף כולל של כ-8.8 מיליארד שקל כאשר סך התביעות ששולמו על ידי חברות הביטוח בענף רכב רכוש נאמדות בכ-6 מיליארד שקל לשנה, וזאת כבר החל משנת 2020. נציין כי גם כך, עקב התחרות הגוברת בתחום, ביטוחים אלו צפויים לרדת.

מטרת העל היא להפחית ניגודי עניינים בין חברות הביטוח לבין המבוטחים ובין החברות לבין המוסכים ובינן לבין השמאים, לטובת הצרכנים. החברות יצטרכו להגיש תעריפים חדשים שמתחשבים בשינויים שמציע הפיקוח. עדיין מוקדם להעריך עד כמה ישתנו מחירי הביטוח הנהוגים בשוקי הביטוח לרכב בתחום הרכוש.

בפיקוח אומרים כי "השפעת ההוראות בתחום זה צפויה להביא להורדת מחירי תיקון הרכב במסגרת תביעת ביטוח וכפועל יוצא להוזיל את מחירי הביטוח, ההוזלה הצפויה לציבור נאמדת בלפחות 300 מיליון שקל בשנה".

וברשות ההון אומרים "במטרה לשפר את השירות הניתן למבוטחים וכן לייעל את התהליך המתקיים בין חברות הביטוח למוסכים, רשות שוק ההון קובעת עקרונות שיחייבו את חברות הביטוח ואת המוסכים המוסכמים. ההוראות דורשות ההסכם בין חברת ביטוח למוסך יכלול מנגנונים מאזנים בין האינטרס של חברת הביטוח לזה של המוסך המוסכם". צעד זה מהווה למעשה ביטול של מוסכי ההסדר, כלומר כל מוסך שירצה להתקשר עם חברת ביטוח יידרש לעמוד בסטנדרטים שחברות הביטוח יפרסמו, ללא יכולת בחירה של החברות בין מוסך אחד למשנהו, מרגע שהמוסך עומד ברף שקבעו החברות.

במקום השמאים של החברות הרשות רוצה להחיל שימוש במאגר מידע שמפעיל משרד התחבורה אשר כולל את כל השמאים המורשים שרוצים להיות ברשימה, כשבכל מקרה תביעת ביטוח השמאי ייבחר באופן רנדומלי. עם זאת, ההנחיות החדשות לא משנות את מנגנון השמאים המכריעים.

 הפיקוח גם הודיע כי ירחיב את היצע הפוליסות הנהוגות בשוק, כשהם רוצים לאפשר שיווק פוליסות שהם מגדירים כ"Low Cost", זאת לצד פוליסות שיציעו תיקון תאונות קלות ללא רישום תביעה, תוך הרחבת הגילוי למבוטחים אגב מיצוי הפוליסה.

הפוליסות מהסוג הראשון הן פוליסות שבהן הלקוחות מעבירים לחברת הביטוח, כבר במועד ההתקשרות ביניהם, את אפשרות הבחירה במוסך. כלומר, חברת הביטוח היא שתחליט היכן היא מתקנת את הרכב, כל עוד מדובר במוסכים מורשים. דבר זה צפוי להפחית את עלויות התיקון מבחינתה, דכך  להתגלגל למחיר הביטוח. בפיקוח מקווים שמתן האפשרות לחברות הביטוח לתקן את הרכבים רק במוסכים אלה יביא להוזלה דו ספרתית במחיר הפוליסה.

הפוליסות מהסוג השני נוספות בדרך אגב בטיוטה: "אפשרות לשיווק תוכנית ביטוח בה ייקבע כי תיקון רכב בסכום נמוך ובתנאים מסוימים ייעשה ללא צורך בשומה מחד ומאידך לא ישפיע על עברו הביטוח של המבוטח".

מבחינת הפיקוח הפוליסות הללו יתנו מענה למצב שבו עבר ביטוחי, גם בסכומים קטנים וגם בעבר רחוק, מונע המשך עסקאות במחיר הוגן עם חברת הביטוח. בפיקוח מציינים בהקשר זה כי "היעדר רישום תביעה צפוי לחסוך משמעותית בפרמיה העתידית למבוטחים, ובא לסייע למבוטחים החוששים להפעיל את הביטוח מחשש לייקור הפרמיה העתידית". עם זאת, ייתכן שדווקא יושג ההפך ובשל הסיכון המוגבר של חברות הביטוח הן ייקרו את הפוליסות. מעניין לציין כי אם בעבר ביטוח החובה הוזל וביטוחי הרכוש התייקרו, כעת נראית מגמה הפוכה גם במגמות השוק, ולפיהן התחרות הגוברת והתחזקות המכוניות החדשות מובילות למכשירים מוזלים משלהן.

ביטוח רכב – שאלות ותשובות

הזמן לבטח את הרכב – מחירי הביטוחים בירידה

איך להוזיל את הביטוח המקיף?