חדשות    

שאלה של עיתוי – מתי כדאי לך להחליף את הרכב שלך?

depositphotos

אחת השאלות המעסיקות בעלי רכבים היא מתי כדאי להחליף את הרכב שברשותם ברכב חדש. מדובר בשאלה לא פשוטה שקשה לענות עליה באמצעות מספר אחד בלבד. בכתבה הבאה ננסה לתת מעט רקע לנושא זה וכן נציג מספר תשובות אפשריות לשאלה האמורה.

 

ישן מפני חדש תוציא?

מי לא אוהב להיות בעלים של רכב חדש? אחד הדברים המספקים ביותר בעולמנו הוא לקרוע את הניילונים ולחנוך רכב 0 ק"מ חדש ונוצץ היישר מאולם התצוגה. אולם לתענוג הזה יש מחיר כלכלי שעבור רבים מאיתנו הוא בעל משמעות לא קטנה.

בשונה ממוצרי צריכה אחרים שאנו רוכשים, קניית רכב נושאת ממדים מסוימים של השקעה. לכן מומלץ לאלו השוקלים רכישה או החלפה של רכב לקחת בחשבון גם היבטים כלכלים נוספים, מלבד עלות הרכב נטו בעת הרכישה. נכון, מדובר אמנם בעניינים חשבונאיים לא הכי נעימים לאדם הממוצע אבל הם בהחלט כדאיים לטובת מענה מדויק על השאלה.

 

חשבונאות בבקשה

כאשר שוקלים החלפת רכב מומלץ להתייחס למספר פרמטרים אשר באים אחד כנגד השני. ערכו הכספי של הרכב יורד עם השנים, אך לאחר תקופה של שלוש שנים הירידה שלו באחוזים נעשית הרבה פחות דרסטית. כך שבעבור כל שנה נוספת של אחזקת הרכב הישן מפסידים "על הנייר" הרבה פחות. מנגד, עם השנים ההוצאות התחזוקה של הרכב הולכות וגדלות. בממוצע הוא ידרוש יותר טיפולים ותיקונים משמעותיים, וגם צריכת הדלק שלו עשויה להיפגע ולהיות הרבה פחות חסכונית.

עוד דבר שחשוב לשים אליו הוא מה שקרוי בעגה הכלכלית עלות אלטרנטיבית. אם לא תבזבזו כסף על רכישת רכב חדש אלא תשקיעו אותו בבנק או בקרן השקעה אחרת, אתם יכולים להשיג עליו תשואה מסוימת בחלוף כמה שנים. חשוב לתת הערכה של עלות אלטרנטיבית זאת (מה הכסף שלכם היה עושה במקום רכישה של רכב חדש) על מנת לוודא אם זה הזמן המתאים באמת עבורכם לרכישת מכונית חדשה.

 

שאלה של תועלת

בסופו של יום כמובן שקיימים גם עוד שיקולים מלבד ההיבט הכלכלי בכל האמור לרכישת רכב חדש. שינוי מקום המגורים למשל, החלפת המקצוע או הרחבה של המשפחה הם רק כמה דוגמאות לפקטורים שעשויים להשפיע על הרצון להתחדש במכונית. בנוסף, בחלק מהפעמים רכישה של רכב לאחר כמה שנים מביאה תועלת במובנים אחרים מאלו הכלכליים, כגון הנאה, תחושת ריענון ועוד. לכן חשוב למצוא את דרך האמצע בין ההיבט הכספי (חבל לבזבז כסף על מוצר יקר למדי אם אין צורך האמיתי בכך) לבין הרצון האישי. כמו כן כדאי לתכנן החלפה זאת באופן מחושב על מנת לרכוש דגם חדש אשר באמת מתאים עבורכם ולמקסם את הרווח ממכירת הרכב הישן. הבנה של עלויות הרכבים השונים, התעמקות בשווקי יד שנייה רלוונטיים ובחינה של הדגמים החדשים בשוק הם כמה צעדים שמומלץ לבצע בהקשר זה.