חדשות    

שאמה הכהן: "תהיה תמ"א ברמת גן"

שאמה הכהן: "זה לא שלא נעשה תמ"א ברמת גן, אבל נבצע את זה בצורה מאד מבוקרת"

בעקבות הביקורת נגדו  על הפיכת התמ"א ללא כלכלית נשא כרמל שאמה הכהן דברים בוועדה להתחדשות עירונית, כדי להנמיך  את החשש: "זה לא שלא נעשה תמ"א ברמת גן, אבל נבצע את זה בצורה מאד מבוקרת. אנחנו רוצים שהתושבים, הדיירים, היזמים והמתכננים ילכו לכיוון רחב יותר של מתחמים. ונגזרת מכך, שהתחום הנקודתי יהפוך לחריג שבחריגים".

הדברים נאמרו בעקבות מסמך מדיניות חדש לתמ"א 38 במסלול של הריסה ובנייה של העיריה, זאת לאחר שהקפיאה לחלוטין קידום פרויקטים מסוג תמ"א 38 למשך מספר חודשים. היזמים כאמור זעמו שזה לא כלכלי.

שאמה ניסה להרגיע: "תמ"א נקודתית הורסת אפשרות לתכנון מתחמים, ולכן יושבים כדי לגבש משהו מאוזן ולענות על הציפיות של היזמים והדיירים, והזמן וההשקעה שהם השקיעו, כדי לפתח את רמת גן באופן בר קיימה לדורות קדימה עם איכות חיים שעולה ולא נפגמת ע"י תשתיות שחסרות".

בוועידה נכח גם ראש עיירית גבעתיים רן קוניק, שאף היא הגבילה לאחרונה את התמ"א בשטחה: "לעיר כמו גבעתיים פחות מתאים תמ"א 38, התוכנית נכשלה. לא נראה שלקחו בחשבון שזה יתקיים רק בגבעתיים וברמת גן אלא יותר בבית שאן למשל. כשראש עיר עושה שינויים במסגרת סעיף  23 (סעיף המאפשר לוועדות העירוניות להציג תוכנית כוללת בתמ"א), אז שואלים למה ראש העיר קובע. אבל יש תוכניות שצריך להעביר לסדר עדיפות אחרון וצריך לקדם. המדינה צריכה לתת כלים נוספים".

לא רק ראשי העירם השכנות רמת גן וגבעתיים נלחמים לצמצם את התמ"א, גם ברמת השרון ובבת ים נראה כי מפתחים מדיניות דומה. בינתיים הדבר יוצר מאבק בין הכוחות: הוועדה הממשלתית, היזמים והעיריות. היזמים זועמים שתוכניות שכבר קיבלו היתר בוטלו ופונים לבית המשפט. אפילו יש הקוראים לבטל את הסעיף המאפשר לראשי הערים  להתערב בתוכניות.

כך למשל ברמת-גן כיום 127 פרויקטים בשלבים כאלה ואחרים של קידום, שבהם השקיעו היזמים מיליוני שקלים וכבר נמצאות בצנרת. על כך אמרו היזמים בעבר: המציאות לא מאפשרת לתכנן את העיר מחדש במתחמים, ומחייבת לאפשר לבנות פרויקטים של תמ"א 38 לצד תכנון מתחמי פינוי-בינוי"

תמ"א 38 מאפשרת לעיריות להוציא היתרי בנייה – אולם שוללת מהן אפשרות לגבות היטלי השבחה בגין השבחת הדירות הנכללות בתוכנית, וההשבחות בתוכנית הזו, במיוחד במרכז הארץ, הן דרמטיות לדיירים. ולצד התנגדות התושבים על שינוי המרקם בשכונה ועומסים צפויים, ראשי הערים מתנגדים בין היתר גם בגלל העדר היכולת לגבות היטל השבחה. בתל אביב, למשל, מצאו לזה מעין פתרון בדמות תוכנית הרובעים, אבל גם כאן הדברים עומדים בסימן שאלה ואיש לא יודע אם צריך לשלם היטל השבחה.

בכל מקרה, נראה שתמ"א 38 לא תמשיך איתנו להרבה זמן, והפרויקטים הבאים יהיו פרויקטים המונחתים מלמלעלה של התחדשות עירונית תוך התחשבות בצורכי האוכולוסייה.

ביטול תמ"א 38 ברמת גן כמעט לחלוטין

בדרך להסכמי גג להרחבת בנייה: פתח תקווה, רמת גן, רמת השרון ויהוד