חדשות    

שוק ההון למתחילים – להנמיך ציפיות ולהפנים: תשואה גבוהה כרוכה בסיכון גבוה

pexels

שוק ההון למתחילים –  אתם לא מכירים את שוק ההון ורוצים להכיר ולהבין. אז רגע לפני המושגים וכללי המשחק בשוק ההון, חשוב שתפנימו כמה עקרונות ברזל – אל תצפו להתעשר, אל תצפו "לעשות מכה". זה לא עובד ככה (חוץ מאשר בסרטים). מדובר בעבודה שוטפת, מעקב צמוד, והבנה שאין קסמים – מי שמפזר, לא קופץ מעל הפופיק ויש לו סבלנות של שנים, מרוויח. אבל בדרך יש עליות וירידות.

עקרון חשוב נוסף – תשואה הולכת יחד עם סיכון. ככל שתסתכנו יותר הסיכוי שלכם לתשואה גדל, וההיפך – אם אתם לא תסתכנו, התשואה שלכם בהתאמה תהיה נמוכה.

שוק ההון מעניק מגוון רחב של אפשרויות השקעה עבור גברים ונשים בטווח רחב של גילאים. מה שבעבר היה סגור בפני אנשים פרטיים ושימש ככר פעילות לעסקים, חברות, תאגידים ובעלי מקצוע בלבד הפך לחלק בלתי נפרד מתזרים ההכנסות של כולנו. עם זאת, שוק ההון גם פועל בצורה שונה בהשוואה לענפים אחרים ולכן חשוב להכיר אותו על מנת לדעת כיצד לבחור את האפיק שיניב את התשואה הגבוהה והבטוחה ביותר.

בבחירת אפיק השקעות צריך בעיקר לבחון את רמת הסיכון. לכל אחד ואחת מאתנו רמת סיכון מבוקשת אחרת, שיכולה לנוע בין סולידית ועד קיצונית. מטבע הדברים, ברמת סיכון נמוכה נרוויח פחות אבל בסבירות גבוהה – בעוד ברמת סיכון גבוהה נוכל להגדיל את התשואה אך גם נצטרך להמר על הכסף שלנו. מכאן והלאה, כל שנותר הוא להיכנס לעובי הקורה ולבדוק מה כל השוואה באמת מציעה.

השיקולים שיבנו לכם את תיק ההשקעות

קודם כל, צריך לומר שגם ככה רובנו מושקעים בבורסה דרך קופת הגמל, קרן ההשתלמות, ביטוח המנהלים או קרן הפנסיה. הבעיה היא שמדובר בחסכונות לטווח ארוך ולפרישה, בעוד השקעה בכספים פנויים שנצברים באופן עצמאי הוא גמיש יותר.

שנית, יש להחליט למה מיועד הכסף ולאיזה טווח רוצים להשקיע אותו. אלו החלטות קריטיות כי מהן נגזר הרכב תיק ההשקעות ורמת הסיכון שנלווית אליו. אם המטרה היא לחסוך לטווח קצר ולרכישת דירה, אין טעם להיכנס לסיכון גבוה. מנגד, בהשקעה לטווח ארוך יש כבר אפשרויות רבות יותר וברמות סיכון נורמליות.

מהם סוגי ההשקעות ואיך נכנסים אליהן?

בשלב הכניסה לשוק ההון צריך לבחון את התמהיל הרצוי בין מניות לאגרות חוב. לאחר מכן, מחליטים האם לקנות אגרות חוב ממשלתיות או של חברות ובודקים באיזה מגזרים של מניות כדאי להתמקד. זה גם השלב שבו משווים בין אפשרויות השקעה בישראל לעומת פיזור כספים בחו"ל ומחליטים האם להרכיב תיק מנכסים בודדים – או לחילופין בוחרים לקנות קרנות נאמנות ותעודות סל.

לבסוף, צריך להחליט האם לקבל ייעוץ פיננסי ולמי לפנות על מנת להשיג אותו. האפשרויות שעל הפרק כוללות בית השקעות, בנק או יועץ פרטי ולכל אחת מהן מאפיינים אחרים מבחינת גובה עמלות המסחר, דמי הניהול והמיסוי. כמו תמיד, התאמה אישית היא זו שתבטיח שקט נפשי למשקיע ותאפשר לו לבצע את השינויים גם בהמשך הדרך.

כמו כן, קיימת אפשרות של השקעות עצמאיות. כאן היתרונות הם שהשליטה נמצאת בידי המשקיעים וישנו חיסכון בדמי הניהול, אך החיסרון הוא שהסיכון גבוה וטעויות עולות ביוקר.

ניהול השקעות עצמאי