מדריכי דירה ומשכנתא    שכונות    

שיכון בבלי, תל אביב – תעודת זהות

צילום: ויקיפידה ~ORI

מעודכן ל-05/2019

על השכונה

בבלי היא שכונה שקטה ידועה במרכז תל אביב. אומנם היא במרחק לא רב מאזורים מרכזיים בעיר,  אך בכל זאת רחוקה מספיק כדי להיות שקטה. השכונה ניצבת על גבעה המשקיפה על מקום המפגש של נחל איילון ונחל הירקון, וצמודה לפארק הירקון, הספורטק וקאנטרי דקל.

היסטוריה

השכונה נוסדה בשנות ה-60 ונקראה על שם התלמוד הבבלי (עד היום חלק משמות הרחובות בשכונה לקוחים מתקופת התלמוד.

לפני מלחמת העצמאות השתייכו אדמות שיכון בבלי לכפר הערבי ג'מאסין אל ע'רבי. ב-1948 שיכנה עיריית תל אביב בבתי הכפר פליטים יהודיים מאזורי הקרבות הסמוכים, תחילה הפך השטח הבנוי של הכפר לשכונת גבעת עמל ב'. הקרקעות הועברו לרשות מינהל מקרקעי ישראל ועיריית תל אביב לפי חוק נכסי נפקדים. על אדמות הכפר נבנתה שכונת בבל בשנת 1957 כשיכון עממי. במחצית שנות ה-60 גילו חברות קבלן  את האזור שאז מחיר המגרשים בו היה נמוך, והחלו לבנות בצורה נרחבת. רמת הבנייה הייתה גבוהה יחסית – בניינים בני ארבע קומות ויותר, דירות של ארבעה חדרים, מעלית וחלקות חנייה צמודות. השכונה התפתחה מבחינת קישורה לעיר ומבחינת אספקת שירותים מקומיים. בסוף שנות ה-60 הוקם בה מרכז דקל שכלל 100 דירות, מרכז מסחרי של 17 חנויות ובית קולנוע דקל שהכיל כ-1,000 מקומות ישיבה. במחצית שנות ה-80 נבנה החלק הדרומי (רחוב פעמוני) ב, והשכונה שמרה על ייחודה כשכונה קטנה יחסית בעשור הראשון של המאה ה-21 התמקדה הבנייה בשכונה בבתי מגורים יוקרתיים הצופים אל נחל איילון. בשנת 2014 החלה סלילת כביש דו מסלולי המקשר בין רחוב ההלכה בדרום השכונה לרחוב קוסובסקי בצפונה. כביש זה מהווה את הגבול המזרחי של השכונה ומקביל לנתיבי איילון.

גבולות השכונה

דרך נמיר במערב, פארק הירקון ונחל הירקון בצפון, נתיבי איילון במזרח ודרך ההלכה בדרום.

סוג בנייה

השכונה מאופיינת ב"שיכוני רכבת" ובתי מגורים של ארבע קומות, שבהם דירות 4-2 חדרים עם מעלית וחניה, וכן מבנים של 8 ו-15 קומות

נדל"ן

השילוב של הקרבה למרכז והשקט המשפחתי הופך את בבלי לשכונה יקרה מאוד,  42-50 אלף  שקל למ"ר, עם תשואת שכירות נמוכה יחסית למרכז של2.2%2.3%.

חינוך

בשכונה בית ספר יסודי יחיד המדורג גבוה במדד מדלן הבודק את אלימות בתי הספר, ציונים וכן שביעות הרצון של מורים ותלמידיהם: 97 ביחס ביחס ל-69 בעיר ו-55 בארץ.

גנים עיקריים: תופסת וכמה גנים תחת השם רשפ, כולם גנים ממלכתיים בפיקוח עיריית תל אביב.

תחבורה

תחבורה ציבורית תדירה וקקרבה לדרך נמיר הגדושה קווי אוטובוסים. קרבה לדרך נמיר, אילון. בשנת 2014 החלה סלילת כביש דו מסלולי המקשר בין רחוב ההלכה בדרום השכונה לרחוב קוסובסקי בצפונה. לא סובלת ממצוקת חניה לעומת העיר.  כ-20 דקות מדיזנגוף סנטר במונית שירות או באוטובוס

אוכלוסייה

אוכלוסייה חילונית ברובה ומעורבת מבחינת גילאים, משפחות, אוכלוסייה אמידה, מעל חמישים אחוז אקדמאים, כ-46% מקצועות צווארון לבן. מיעוט של קהילה דתית. מדד חברתיף 9 מתוך 10. שכר ממוצע14 אלף שקל.

קהילה

מאתר השכונה:

ועד השכונה הינו גוף שהוקם ביוזמת התושבים על מנת לשמור על האינטרסים של התושבים אל מול העירייה. בשנים הראשונות של השכונה, התארגנו יוזמות שונות של תושבים כדי לפעול למען האינטרסים של השכונה. הוועד במתכונתו הנוכחית הוקם סביב נושא בניית נתיבי איילון בסמוך לבתי השכונה.

הוועד הפעיל לחץ ציבורי רב, הביא מומחי רעש, פנה לוועדת ביקורת המדינה, ולבסוף הוחלט שחברת נתיבי איילון יקימו חומה אקוסטית באורך 900 מטר ובעלות של כ-12 מיליון ש״ח – סכום מאד גבוה דאז. הוחלט למסד את הוועד, וב-1988 התאספו התושבים בבית-הספר, אנשים שביקשו להתנדב נרשמו ונערכה הצבעה בהרמת ידיים. העירייה שלחה חבר מועצה לפקח על התהליך ובסיומו נבחר מר מאיר קמחי לכהן כיו״ר הוועד, תפקיד אותו מילא במשך 7 שנים עד לפטירתו.

שכנים מספרים – מהתגובות ברשת עולה שביעות רצון מלאה מהגנים והפארקים באזור, מהביטחון האישי. כמו כן ניתנו דירוגים גבוהים לתחבורה ברכב ואף דירוג גבוה לתחבורה ציבורית. גם מבחינת חניה השכנים מרוצים ביחס לעיר צפופה כמו תל אביב.השכנים פחות מרוצים מאפשרויות הקניות והבילויים באזור וכן מגיל הבניינים והתשתיות.

שטחי ציבור ומסחר

באזור  המרכז המסחרי דקל, סופרמרקט גדול ומספר בתי קפה. הספורטק, ומועדון ספורט "קאנטרי דקל

גנים ופארקים

סמוכה לפארק הירקון ובשכונה גינות רבות. קרבה לפינת החי שבפארק הירקון

בנייה

בשנים הקרובות החלק הדרומי של השכונה אמור לשנות את פניו, כאשר ייבנה מתחם של מגדלי מגורים בני כ-40 קומות

בניינים בשכונת בבלי בתל אביב יעברו התחדשות עירונית בפרויקט תמ"א 38/2, שבו ייהרסו 80 דירות קיימות וייבנו 200 דירות חדשות. זכויות הבנייה הן במסגרת תוכנית הרובעים ועל בסיס התב"עות הקיימות, כך שברחוב בבלי יוקמו שלושה בניינים חדשים בני 7 קומות עם קומה חלקית על הגג, וברחוב תוספתא יוקמו ארבעה בניינים. מדובר בשני פרויקטים נפרדים בעלי זכויות בניה דומות, ובשני המקרים תבצע את הפרויקט חברת אורבן נדל"ן. הדירות הקיימות הן בעלות שטח קטן יחסית, כך שכל דייר יקבל תוספת של 44 מ"ר לדירתו ומרפסת של עד 12 מ"ר. מחיר דירה בשטח של 100 מ"ר בפרויקט צפוי לעמוד על כ־4.5 מיליון שקל.

אתר השכונה

עמוד הפייסבוק

המגדל בפרויקט בבלי בגבעת עמל קיבל אישור משפטי

אחד המגרשים היקרים בארץ יוצא למכרז: חניון בירקון ת"א בשווי 350 מיליון שקל