זכויות לאוכלוסיות מיוחדות    

שינוי שם – כמה זה עולה? כל כמה שנים אפשר? כל מה שצריך לדעת

מעודכן ל-05/2022

יש סיבות רבות לרצות לשנות את השם בתעודת הזהות. הסיבה הנפוצה ביותר – נישואים. נשים בעיקר נוהגות להחליף את שם משפחתן לשמו של בן זוגן או לכל הפחות להוסיף אותו כשם שני לשם משפחתן המקורי. סיבה אחרת יכולה להיות כשאנשים חשים שהם לא מחוברים לשם שהוריהם בחרו להם, והם מעוניינים לגלות עצמאות ובחירה ובכל אספקט בחייהם. אנשים משנים את שמם גם סתם כי הנומרולוגית אמרה. מכל מקום, אם אתם רוצים לשנות שם, זה מה שאתם צריכים לדעת.

ראשית, כל אדם מעל גיל 16 רשאי לשנות את שמו – פרטי או משפחה – במשרד הפנים, והשם הנבחר הוא שיופיע בתעודת הזהות, בדרכון, ובכל מסמך רשמי אחר. אפשר גם להוסיף שם או להסיר שם.

כל כמה שנים אפשר לשנות שם?

לא ניתן לשנות את השם יותר מפעם אחת בשבע שנים, למעט מקרים חריגים.

האם קטינים יכולים לשנות שם?

קטינים יכולים לשנות רק את שמם הפרטי ורק באישור ההורים או באישור בית משפט. הוריו של קטין שטרם מלאו לו 10 שנים רשאים לשנות את שמו הפרטי, אך חובה עליהם לתת לו הזדמנות להביע את עמדתו, את רצונו ואת רגשותיו בעניין ולתת להם משקל ראוי בהתחשב בגילו ובמידת בגרותו.

אם מדובר באפוטרופוס של הקטין שמעוניין לשנות את שמו, הוא יזדקק לאישור של בית משפט. אם מלאו לקטין 10 שנים והוא מסרב לשינוי השם, ניתן יהיה לשנות את השם רק לאחר קבלת אישור מבית המשפט לענייני משפחה.

כמה זה עולה?

שינוי השם במרשם האוכלוסין עולה 115 שקל נכון לשנת 2022 לאזרח מעל גיל 18. חיילים בסדיר ואנשי מילואים זכאים ל-50% הנחה.

מאיזה גיל אפשר לשנות את השם ללא אישור הורים?

כל אזרח מעל גיל 16 רשאי לשנות את שמו ולהוציא תעודות חדשות עם השם המעודכן.

איך משנים?

על מנת לשנות את השם נדרשת נוכחות אישית של מי שמבקש את השינוי. צריך להגיע למשרד הפנים הקרוב לאזור המגורים, להגיש טופס בקשה לשינוי שם ולשלם. לילדים מתחת לגיל 10 אין חובת נוכחות, אך ההורים חייבים לצרף הצהרה: "ניתנה לילדנו הקטין ההזדמנות להביע את עמדתו, רצונו ורגשותיו בעניין שינוי השם, ונתנו להם משקל ראוי בהתחשב בגילו ובמידת בגרותו".

אילו מסמכים דרושים?

    • תעודות זהות.
    • דרכון (אם יש).
    • תמונת פספורט עדכנית (רצוי יותר מאחת).
    • ספח תעודת הזהות של בן/בת הזוג (אם המבקש רשום בו).
    • פסק דין הצהרתי של בית המשפט לענייני משפחה המאשר את שינוי השם לקטין (כאשר מדובר בקטין המעוניין להחליף את שם המשפחה, או כאשר קיימת מחלוקת בינו לבין הוריו על שינוי שמו הפרטי).
    • נימוק לבקשה

האם אפשר לפסול שם?

שר הפנים יכול לפסול שינוי שם, אם הוא חושב שהשם החדש עלול להטעות או לפגוע בתקנת הציבור או ברגשותיו. השר רשאי לפסול את השם הספציפי שנבחר בלבד ואינו רשאי להתנגד לעצם הבקשה לשינוי השם.

השר אינו רשאי לפסול שם מהסיבה שהשם נבחר עקב קשר בין בני זוג לא נשואים. האיסור על פסילת שינוי שם מטעם זה חל גם במקרה של בני זוג מאותו מין.

שר הפנים רשאי להסמיך את פקיד הרישום לפסול שינוי שם במקומו.

אפשר לערער?

כן, על החלטת פקיד אפשר לערער לשר ועל החלטת השר אפשר לערער לבית המשפט לעניינים מינהליים.

השם בדרכון ובכרטיס הטיסה לא תואמים – מה עושים?