התחדשות עירונית    

שנה שלישית ברציפות: רמת גן מובילה ארצית במספר העסקאות בהתחדשות עירונית

הריסת בניין ישן ביהודית 10 – פינוי בינוי של סופרין ויס וויתקין פרי – צילום: אלירן אביטל

מעודכן ל-08/2021

בתוך חודשיים נמכרו 75% מהדירות בפרויקט יהודית שבשכונת חרוזים ■ במקביל, בשלוש השנים האחרונות עלו מחירי הנדל"ן משמעותית, ב-20-10 אחוזים, בעיקר בשכונות הוותיקות שבהן יש פרויקטים רבים של פינוי-בינוי

פריחת התמ"א ברמת גן: למרות המהלכים להחלפת תוכנית תמ"א 38 בחלופה אחרת, במסגרת חוק ההסדריםזוכה התוכנית בשלוש השנים האחרונות לביקושים גבוהים בקרב תושבי רמת גן. על פי נתוני הרשות להתחדשות עירונית, בשלוש השנים האחרונות [2018-2020], מובילה העיר בצמרת העסקאות.

דוח הרשות להתחדשות עירונית שפורסם לאחרונה הראה כי בשנת 2020 לבדה נמכרו ברמת גן  606 דירות בהתחדשות עירונית, והיא מובילה מבין כל הערים. העיר תל אביב לדוגמה, הגיעה רק למקום השני, עם חצי מהכמות בלבד – 327 דירות.

המגמה הזו נמשכת עוד משני הדוחות הקודמים של הרשות. בשנת 2019 אז הובילה רמת גן עם מכירה של 429 דירות בהתחדשות עירונית [תל אביב אגב שיפרה ממקום שביעי עם 149 דירות, למקום שני עם 327 דירות]. גם ב 2018 הייתה רמת גן מקום ראשון במכירת דירות בהתחדשות עירונית עם 350 דירות –  לעומת תל אביב שמוקמה חמישית, עם 139 דירות.

כך למשל בפרויקט תמ"א 38/2, הריסה ובנייה, ברחוב יהודית בשכונת החרוזים ברמת גן, שאותו מקימות קבוצת סופרין, קבוצת וייס וחברת ויתקין פרי, נמכרו בתוך חודשיים מתחילת השיווק 75% מהדירות.

מדובר בפרויקט תמ"א 38/2, אשר במסגרתו נהרס הבניין הישן בשבוע שעבר בטקס חגיגי, בנוכחות היזמים והדיירים, ובמקומו יקימו החברות בניין בוטיק חדש הכולל 9 קומות ו-30 דירות. 10 דירות ימסרו לדיירים הוותיקים שכל אחד מהם יקבל דירת 5 חדרים הגדולה ב כ 25 מ"ר מהדירה שמסר.

לדברי שמאית המקרקעין והמשפטנית, נחמה בוגין, בשלוש השנים האחרונות עלו ברמת גן בצורה משמעותית מחירי הנדל"ן בשכונות הוותיקות, שבהן יש פרויקטים רבים של התחדשות עירונית. עליות המחירים נעות בין 10% ליותר מ-20% בחלק מהשכונות.

כך למשל, בשכונת החרוזים עלו מחירי הדירות בשנים 2018 -2021 בכ-12% , בשכונת הגפן בכ-27%, בשכונת הראשונים בכ-17.5%  וברמת שקמה בכ-20% .

השמאית נחמה בוגין, אומרת: "רמת גן הציגה עלייה של כ-5% במחירי הדירות בין השנים 2018 ל-2021. עם זאת, בבדיקה פרטנית וחלוקה לשכונות, ראינו קפיצה משמעותית יותר שמגיעה לעשרות אחוזים. לרוב מדובר בשכונות שבהן מקודמים פרויקטים רבים של התחדשות עירונית עם דגש על עירוב שימושים. במקרים כאלה ברגע שנכנסות יחידות דיור חדשות במקום הבתים הישנים רואים עלייה גבוה יותר במחירי הדירות. כיום, לאור המחסור החמור בקרקעות ואי העמידה ביעדי הבנייה השנתיים, התחדשות עירונית היא הפתרון הנכון והיעיל ביותר. יחד עם זאת, מכוון שעדיין ההיצע לא פוגש את הביקוש נמשיך לראות עליות מחירים בשנים הקרובות".

צחי סופרין, בעלים ודירקטור בקבוצת סופרין, הוסיף: "חידושן של שכונות אלה ותוספת הדירות החדשות, מאפשר בעיקר לזוגות צעירים ומשפחות צעירות שגדלו או חיים כבר שנים רבות בשכונה להישאר בסביבת המגורים שלהם,  קרוב לעבודה , למרכז העיר , להורים או להשאיר את הילדים במסגרות החינוך אליהם התרגלו. לכך מתווספת העובדה שרמת גן היא מהערים המבוקשות ביותר באזור המרכז – בעלת אופק תכנוני הן ברמת ההתרחבות שלה לשטחים פתוחים שברשותה והן מבחינת הרחבת שטחי התעסוקה, שדרוג הנגישות באמצעות הרכבת הקלה והמטרו ומבחינת המיקום שלה בסמוך לתל אביב כאשר מחירי הדירות עדיין נמוכים מאוד ביחס אליה".

גבעתיים נגד תמ"א 38: העירייה משכנעת תושבים לוותר על התוכנית בתמורה להלוואות מסובסדות