חדשות    

שנת 2018 בקופות הגמל להשקעה – אלטשולר שחם מאכזבת, אי.בי.אי ומיטב דש מתחזקות

קופות הגמל להשקעה מתבררות כאחד האפיקים הטובים ביותר להשקעה. הסיבה העיקרית היא היכולת להשקיע במכשיר נזיל שנהנה מהטבות מיסוי משמעותיות, לרבות הטבות מיסוי באם חוסכים במכשיר עד לגיל 60. על רקע זה, המכשיר כבר גייס כספים ביקף של 8 מיליארד שקל – וההערכות שבשנה הבאה הוא יחיצה (אפילו בקלות) את רף ה-10 מיליארד שקל.

החברות המנהלות את הקופות השיקו שלושה מסלולים עיקריים – מסלול כללי, מסלול מניות ומסלול אג"ח. המסלול הנפוץ ביותר הוא המסלול הכללי – מסלול בו קופת הגמל להשקעה מפזרת את עיקר השקעותיה בין מניות, אג"ח קונצרני ואג"ח ממשלתי (רוב לאגרות החוב).

מסלול כללי – המסלול המועדף על המשקיעים

המסלול הפופולארי ביותר הוא המסלול הכללי שמרכז מעל 70% מההשקעה בתחום. הציבור לא מעוניין באפיק מנייתי בלבד (למרות שלטווח ארוך עדיף מסלולים כאלו – ראו הרחבה) וגם לא במסלול סולייד מדי – מסלול אג"חי, וכך הוא בוחר, בעזרת היועצים מבתי ההשקעות וחברות הביטוח, במסלול משולב – כללי, שבו יש כאמור הטייה ברורה לאג"ח, אבל עם שיעור מסויים של מניות.

במסלול הזה, עד לא מזמן הקופות של אלטשולר שחם היו דומיננטיות. למעשה, מאז השקת הקופות בסוף 2016/ תחילת 2017 – אלטשולר הובילה בתשואות, עד שממש לאחרונה ילין לפידות עקפה אותה. במילים אחרות, במסחן של כמעט שנתיים – ילין לפידות מובילה ואחריה אלטשולר, אבל חשוב לשים לב לחודשים האחרונים. בחודשים האלו יש גופים שמצליחים לייצר תשואה טובה יותר מהמובילות – אי.בי.אי ומיטב דש. במבחן השנתי, הקופות של שני הגופים האלו מובילות, והשאלה – לפי איזה דירוג בוחרים? ובכן, זו באמת שאלה קשה. ראשית, תלוי לאיזו תקופה אתם משקיעים – ככל שהכוונה שלכם להשקיע לטווח ארוך יותר, כך דירוג לטווח ארוך יהיה מייצג יותר.

אבל, חשוב בכל מצב, לבדוק גם את הטווח הקצר, מכיוון שיכול להיות שגופים מסוימים פספסו את הכיוון, הימרו על מגמה לא נכונה, ומנגד גופים מסויימים דווקא רוכבים על הגל בחודשים האחרונים ומייצרים תשואה טובה. כלומר, הדירוג הארוך מלמד יותר, אבל המגמה של הזמן הקצר, מלמדת על מגמה שיכולה להשתרש ולהניב למשקיעים תשואות עודפות.

ולכן, לצד דירוג ארוך טווח, חשוב גם להסתכל על התקופה הקצרה, גם על החודשים האחרונים והשנה החולפת.

מסלול כללי – המובילות בדירוג  

קופת הגמל ילין לפידות כללי עקפה כאמור את אלטשולר שחם כללי, במבחן אורך הטווח. כנסו כאן לדירוג המלא. אבל בשנה האחרונה אי.בי.אי ומיטב דש מובילות עם תשואה של כ-3%. ראו כאן את הדירוג השנתי.

שתי החברות האלו בתקופה טובה גם בניהול קרנות הנאמנות שלהם – מיטב דש, הפכה השנה לגוף המוביל בקרנות הנאמנות ואי.בי.אי היא מהמובילות בגיוסים.  ובכלל – יש קורולציה בין שני התחומים – אחרי הכל, קופות גמל להשקעה הן מוצר מתחרה לקרנות הנאמנות.

נמשיך לעדכן על דירוגי הקופות בקרוב.

 

הדירוגים מבוססים על מידע ונתונים של חברת פרדיקטה שבודקת ומספקת נתונים ודירוגים מבוקרים.

קופת גמל להשקעה – לכו על זה!